تهران-بیروت؛ بدون توقف

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، پس از تسلط محور مقاومت بر مرز دو کشور سوریه و عراق، آمریکایی ها این بار تمام کوشش خودشان را کردند که گذرگاه البوکمال-القائم، به سمت بازگشایی و عادی سازی عبور و مرور نرود.

تهران-بیروت؛ بدون توقف

گذرگاه استراتژیک بین سوریه و عراق روز دوشنبه با حضور مقامات ارشد دو کشور بازگشایی شد گذرگاهی که در سوریه به البوکمال و در عراق به القائم معروف است. این گذرگاه مهم از اوایل بحران سوریه به دلیل تصرف مناطق اطراف آن از جانب نیروهای تکفیری تقریبا بسته بوده و از سال 2015 به صورت رسمی نقل و انتقال از آن صورت نمی گرفت. بازگشایی این محور راهبردی واجد پیغام های مختلفی برای مقامات، تحلیل گران و فعالان عرصه بین الملل است که در هفته های اخیر به انحای مختلف به آن پرداخته اند اگر چه در واقع برای پرداختن به این موضوع باید مروری چند ساله بر تحولات سوریه و عراق داشت؛

از جدی ترین نگرانی هایی که غربی ها از سال های قبل داشتند و همزمان با تقویت اجزای محور مقاومت از آن گریزان بودند برقراری ارتباط زمینی بی واسطه بین کشورهای حوزه محور مقاومت و پایتخت های آن ها بود. حتی بسیاری بر این باورند که فتنه شام و نیز اشغال مناطقی از عراق توسط داعش، تماما توطئه های طراحی شده محور غربی-عبری برای عدم الحاق کشورهای محور مقاومت به یکدیگر، تضعیف و در نهایت از بین بردن این محور بوده است لذا در همه این سال ها کوشش کردند که تا حد ممکن از برقراری جهتهایی که بی واسطه کشورهای محور مقاومت و نیروهای این جبهه قدرتمند را به هم متصل می نماید، امتناع نمایند.

با پدیدار شدن نشانه های سرانجام بحران سوریه و پیروزیت های ارتش این کشور و هم پیمانانش در نابودی نیروهای تکفیری در مناطق مختلف سوریه، نگرانی جدیِ آمریکا حضور ایران و هم پیمانانش در مرز سوریه و عراق و رسیدن مرزهای این دو کشور بدون هیچگونه تهدید و نگرانی به یکدیگر بود؛ لذا در همان ایام عمده تمرکز کماندوهای اعزامی آمریکا به مرزهای عراق و سوریه و منطقه التنف محدود شد و آمریکایی ها اعلام کردند که در این محدوده هر نیرویی که وارد گردد را مورد هدف قرار خواهند داد. در طرف مقابل نیروهای مقاومت که به اهمیت راهبردی اتصال مستقیم پایتخت های سوریه و عراق واقف بودند تمرکز خود را بر همین محور قرار دادند و در نهایت پیروز به آزادی شهر البوکمال شدند که مدیریت میدانی و فرماندهی این عملیات را رزمندگان ایرانی بر عهده داشتند.

پس از تسلط محور مقاومت بر مرز دو کشور، آمریکایی ها این بار تمام کوشش خودشان را کردند که این گذرگاه به سمت بازگشایی و عادی سازی عبور و مرور نرود و در بیش از یک سال گذشته به دفعات اقدام به بمباران های کور یا حساب شده در نوار مرزی سوریه و عراق و در نزدیکی بعضی از مراکز و ساختمان های احداث شده جدید کردند اما همه این سنگ اندازی های میدانی و فشارهای پشت پرده سیاسی (خصوصاً به دولت عراق) در نهایت مثمرثمر نبود و دمشق و بغداد اعلام کردند که در بهره برداری از این جهت جدی هستند.

اکنون و با بازگشایی رسمی گذرگاه البوکمال-القائم، از تهران با سپردی کردن مسافتی در حدود 2 هزار کیلومتر و طی جهتی کمتر از دو شبانه روز می توان به سواحل مدیترانه در لبنان رسید این فاصله تا دمشق کوتاه تر نیز هست و آن ها که باید بدانند می دانند که این فاصله یعنی چه.

اکنون مقامات کشورهای منطقه و در راس آن ها مسئولین ایران و عراق باید از امکانی که فراهم شده و زمینه تردد تسهیل شده ای که به وجود آمده است کمال استفاده را در جهت توسعه صادرات و گسترش تعاملات مالی خود با دولت و بخش خصوصی سوریه ببرند. خصوصا آنکه سوریه در شرایط ویژه ای قرار داشته و طبیعی است که احتیاج جدی به بازسازی زیرساخت ها و نیز واردات کالاهای اساسی و مصرفی دارد لذا پیش از اینکه بازار این کشور به اشغال دولت ها و شرکت هایی در بیاید که خود عامل تخریب و عقب ماندگی سوریه در یک دهه اخیر بوده اند باید کشورها و شرکت های متعلق به محور مقاومت در این عرصه میدان داری نمایند.

علاوه براین قطعا این گذرگاه، جهتی تضمین شده برای دور زدن تحریم ها و عاملی برای تداوم پیروزیت جمهوری اسلامی ایران در غلبه بر جنگ مالی دشمن هم خواهد بود. ضمن اینکه به طور سنتی جهت سفر زمینی ایرانیان به سوریه به وسیله ترکیه بوده است که به این ترتیب و به دلیل رویکرد ترکیه در قبال سوریه، احتیاج کنونی به جهت ترکیه از بین می رود.

محمدمهدی رحیمی

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "تهران-بیروت؛ بدون توقف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران-بیروت؛ بدون توقف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید