در سکوت میراث فرهنگی، شهر تاریخی سیروان گازکشی می گردد؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، شهر تاریخی سیروان در ایلام که قدمتش به دوره ساسانیان برمی شود، به واسطه مجوز میراث فرهنگی برای گازکشی در عرصه و حریم آن، در معرض خطر نابودی واقع شده است.

در سکوت میراث فرهنگی، شهر تاریخی سیروان گازکشی می گردد؟

به گفته باستان شناسان، شهر تاریخی و مهم سیروان، در دوران شکوه و عظمت خود مرکز استان ماسبذان از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل ها، راه ها، محوطه ها، قلعه های فراوان و سکونتگاه های باستانی، گویای اهمیت این شهر بوده است.

شهر سیروان در ایلام بعد از 1400 سال و استقرار تدریجی حدود 1000 نفر از مردم منطقه روی ویرانه های معماری این شهر تاریخی ساسانیان، حالا با مجوز میراث فرهنگی برای گازکشی در عرصه و حریم آن، زیر پای لودرها خرد می گردد.

مجوزی که نه تنها این شهر تاریخی را چند تکه کند، بلکه طرح انتقال روستا به منطقه تازه را با وجود هزینه های میلیاردی بی نتیجه باقی می گذارد تا به این ترتیب برای جهت لوله گذاری ها، بخش زیادی از آثار و بناهای تاریخی این محوطه تاریخی تخریب شوند؛ ضمن اینکه به واسطه عمق حداقل 1.5 متری برای لوله گذاری ها درون فضاهای خالی این محوطه مهم و در پی آن احتمال نشت گاز طبیعی و انفجار، خطرهای بیشتری این شهر را تهدید می نماید.

بهزاد فریادیان، کارشناس هماهنگی امور پایگاه های میراث فرهنگی ایلام، دراین باره می گوید:

از یک سو ساخت وسازهای تازه به حدی زیاد شده که خدمات رسانی روستایی در این منطقه را غیرممکن نموده اند و از سوی دیگر تجمیع فاضلاب روستایی در داخل بناهای تاریخی، ایجاد شبکه فاضلاب و بهداشت روستایی را نیز مختل نموده است.

وی با بیان اینکه شهر تاریخی تمام سنگی سیروان (سراب کلان) از دوره ساسانیان در محوطه ای بیش از 30 هکتار، در یک بافت کاملا فشرده کوهستانی ایجاد شده است و حتی در منابع باستانی از آرامگاه انوشیروان عادل در این شهر تاریخی نیز یاد می گردد، توضیح داد:

احتمالا ساکنان اولیه روستای امروزی سراب کلان، با در اختیار گرفتن فضاهای سالم شهر تاریخی که امروز به عنوان انبار علوفه و طویله احشام استفاده می نمایند، روستای امروزی را رشد داده اند که با زیاد شدن جمعیت، ساخت وسازهای تازه روی بناهای قدیمی آن شکل گرفته اند.

او پیشنهاد می نماید که برای جلوگیری از تخریب و نابودی تدریجی این شهر تاریخی، به گزینه های جایگزین مانند انرژی برق یارانه ای توجه و آن را عملیاتی نمایند تا این شهر تاریخی 1400ساله که مستعد جذب گردشگران داخلی و خارجی است، حفظ گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "در سکوت میراث فرهنگی، شهر تاریخی سیروان گازکشی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سکوت میراث فرهنگی، شهر تاریخی سیروان گازکشی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید