سامانه خرید از کتابفروشی باعث افزایش رفاه در مجموع حلقه های صنعت نشر می گردد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور ، نزدیک به چهار ماه است خانه کتاب و ادبیات ایران سامانه ای را تحت عنوان سامانه خرید از کتابفروشی راه اندازی نموده است تا کتابفروشی های سراسر کشور با عضویت در آن از تسهیلات این سامانه بهره برده و بعلاوه کتاب های خود را در معرض دید مخاطبان بگذارند. این سامانه با هدف توسعه ویترین کتابفروشی ها به وسعت ایران و در راستای عدالت فرهنگی به صورت دائمی شروع به کار نموده است و مردم نیز از سراسر کشور می توانند به راحتی به کتاب دسترسی پیدا نمایند. در این راستا با حامد رفیعی (استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران) گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید.

سامانه خرید از کتابفروشی باعث افزایش رفاه در مجموع حلقه های صنعت نشر می گردد

سامانه خرید از کتابفروشی سبب راحتی کار عرضه نماینده و خریدار می شود

حامد رفیعی در ابتدای سخنان خود اعلام کرد: وقتی بحث بازاریابی دیجیتال مطرح می شود بخشی از آن مرتبط با فراهم کردن بستری برای تسهیل خرید و فروش است؛ بخش دیگر آن نیز به پروموشن و تبلیغات متکی است تا بتوان محصول یا فعالیت را به آحاد جامعه شناساند و باید به این مهم توجه داشت. معرفی این سامانه و کارشناسی کردن این که طبقات مختلف جامعه چطور می توانند از آن استفاده نمایند نکته حائز اهمیتی است.

وی با بیان اینکه هرکالایی یک چرخه عمر دارد که مرحله اول آن معرفی است، گفت: در این مرحله سود زیادی حاصل نمی شود اما معرفی و تبلیغ درخصوص آن باید پیش از آن که کالا یا فعالیت عرضه شود به صورت گسترده انجام شود و پس از آن نیز ادامه پیدا کند. این تبلیغات باید با توجه به مخاطب هدف متفاوت باشد و این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد. سامانه خرید از کتابفروشی به این دلیل که سامانه ای نوپاست به مرور این مراحل را طی نموده و جای خود را در میان مخاطبان باز می نماید.

او با اشاره به این که به دلیل پایین بودن سطح دسترسی به کتاب و اندازه خرید این محصول در کشور احتیاج است از روش های تازهی بهره گرفته شود، عنوان نمود: قطعا راه اندازی چنین سامانه ای در امر بقای کتابفروشی ها تاثیرگذار است؛ از این باب که به نوعی تجمیع آثار ناشران در یکجا صورت می گیرد و حمایت هایی هم انجام می پذیرد. پس قطعا می تواند تاثیراتی هم داشته باشد اگر این کار به ذات خوب، خوب هم معرفی شود.

وی اضافه کرد: سامانه خرید از کتابفروشی سبب می شود هم عرضه نماینده، کالای خود را به راحتی عرضه کند و هم خریدار آسان تر آن را خریداری کند. این عمل صدرصد کار درست و منطقی است و ضرورت راه اندازی این سامانه انکار ناپذیر است. باید به سمت بازاریابی دیجیتال حرکت نموده و بستری را فراهم کنیم تا مبادی فروش وارد فضایی شوند که کالای خود را عرضه نمایند و از طرفی نیز از مصرف نماینده حمایت شود. این دو مورد به خوبی در این سامانه دیده شده است.

افزایش نفوذ کتاب در بین اقشار مختلف جامعه

این استاد اقتصاد با بیان اینکه لزوم دسترسی مرم به کتاب در نقاط مختلف کشور بسیار احساس می شد که به وسیله سامانه خرید از کتابفروشی این امکان فراهم شده است، اعلام کرد: راه اندازی این سامانه به ویژه برای مردم منطقه های که به کتابفروشی یا به تنوع کتاب (که نکته مهمی است) دسترسی ندارند کار بسیار خوبی است. این سامانه نفوذ این کالای فرهنگی را در بین اقشار مختلف جامعه افزایش داده است و دسترسی مخاطبان به کتاب را تسهیل نموده است. با این روش تازه سرانه فضای مجازی منطقه های که به لحاظ سرانه فضای فیزیکی دچار مشکل هستند افزایش پیدا می نماید و سبب جبران کمبود ها می شود.

او ادامه داد: وقتی چنین سامانه ای با این ابعاد شکل می گیرد در راستای مسئولیت اجتماعی می تواند از نویسندگان و ناشرانی در منطقه های از کشور که دسترسی محدودتر است و به دغدغه های روز جامعه می پردازند، حمایت کند. از این طریق هم افراد در منطقه ها محروم بیشتر سراغ مطالعه کتاب می روند و هم انگیزه نوشتن کتاب در این موضوعات افزایش پیدا می نماید. از سویی نیز این امر می تواند در بحث تبلیغات سامانه یاری نماینده باشد.

ارائه یارانه در اندازه تقاضا برای خرید کتاب موثر است

وی جامعه را به لحاظ فرهنگی در حال پیشرفت دانست و گفت: در عین اینکه این پیشرفت در حال رخ دادن است ولی به دلیل موضوعات مالی، مصرف کتاب رشد خوبی پیدا نمی نماید. درواقع یکی از دلایل اصلی که مصرف یا خرید کتاب از سوی مردم کمتر شده مسائل مالی است. مشخصا تصور می شود که کتاب کالای ضروری ای برای خانواده ها نیست از این رو وقتی در جامعه تورم ایجاد شده و قیمت ها افزایش پیدا می نماید قاعدتا بعضی کالاها از سبد خانوار حذف می شود و کتاب هم در همین دسته قرار گرفته است.

رفیعی ضمن طرح این نکته که کتاب نسبت به قیمت، کالایی کشش پذیر است، اعلام کرد: در این راستا ارائه یارانه در اندازه تقاضا برای خرید کتاب موثر است و بعلاوه یاری می نماید تا مصرف نماینده راحت تر بتواند این کالای فرهنگی را خریداری کند. از طرفی عرضه نماینده نیز به مقصود خود که افزایش فروش است، می رسد و می تواند رونقی در بازار کتاب اتفاق بیفتد. بحثی در اقتصاد وجود دارد که یا کالایی نسبت به قیمت حساس است یا خیر؛ اندازه حساسیت کالا ها به قیمت می تواند آن ها را از سبد مصرفی افراد جامعه حذف کند یا برگرداند. با توجه به این امر اندازه یارانه ای که در سامانه خرید از کتابفروشی به مردم اختصاص داده می شود نکته ظریفی است؛ ضروری است آنالیز هایی صورت گیرد تا بتوان دریافت که با چه میزان یارانه کتاب به سبد مصرفی افراد برمی شود.

ارائه یارانه به ناشران و کتابفروشان ضروری است

او با اشاره به این که ما در پژوهش در حوزه کتاب دچار کمبود هستیم، عنوان نمود: برای رونق بازار هر محصولی به تحقیق و توسعه در آن بازار احتیاج است و حوزه کتاب نیز از این امر مستثنی نیست. در حوزه کتاب یک زنجیره تامین وجود دارد که از نوشتن یک اثر شروع و تا خرید آن به وسیله مصرف نماینده ادامه پیدا می نماید. مبحث زنجیره تامین در مورد بسیاری از کالاها مورد آنالیز قرار گرفته است ولی متاسفانه درباره کتاب این امر انجام نشده است. از این رو به راحتی نمی توان گفت که حمایت ها باید از کدام بخش از این زنجیره صورت گیرد تا کارایی بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی صحبت از تعلق یارانه به ناشر می شود باید به این موارد توجه کرد که ناشران به عنوان گروهی که از نوشتن کتاب ها حمایت می نمایند مهم هستند؛ اما ضروری است در مورد آن ها اعتبارسنجی انجام شود، رتبه بندی مناسبی از آن ها ارائه شود و معرفی هایی از این صنف صورت گیرد تا کیفیت فدای کمیت نشود. ارائه یارانه به کتابفروشان نیز موثر است به این دلیل که آخرین و مهمترین حلقه صنعت نشر هستند.

نقش سامانه خرید از کتابفروشی در بهبود شرایط بازار کتاب

عضو هیات علمی دانشگاه تهران سامانه خرید از کتابفروشی را موجب افزایش رفاه در مجموع حلقه های صنعت نشر و به طور کلی کاری مناسب دانست و اعلام کرد: درواقع توسعه این روش به بهبود شرایط بازار کتاب یاری خواهد نمود و از ناشر، موزع، کتابفروش تا مصرف نماینده کتاب از آن متنفع خواهند شد. از این رو احتیاج است تا برنامه ریزی های تازهی در این خصوص صورت گیرد و از طرفی هم تحقیق و پژوهش هایی هم در این حوزه انجام شود تا بتواند بازمعرفی شده و شرایط به شرایط بهینه نزدیک شود.

وی اضافه کرد: وقتی سامانه ای سبب شود تا مردم تقاضای بیشتری برای خرید کتاب داشته باشند حتما در مجموع می تواند منجر به افزایش سرانه مطالعه و خوانش کتاب شود. این امر نیز در نهایت موجب رونق فراوری در صنعت کتاب خواهد شد.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد رفیعی در خاتمه سخنان خود گفت: ضروری است سامانه خرید از کتابفروشی با این کیفتی که دارد در بحث بخش بندی بازار کار بیشتری انجام دهد. بعلاوه تفکیک را تنها مختص پنل فروشنده و مخاطب نداند. مهمتر از همه این ها شناساندن این سامانه به مردم است و باید جلسات، گردهمایی ها و کارگاه های مختلفی در این زمینه انجام شود تا جامعه هدف پیشرو خود سفیرانی باشند که این سامانه را بهتر و بیشتر معرفی نمایند تا در نهایت به موفقیت حداکثری خود برسد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سامانه خرید از کتابفروشی باعث افزایش رفاه در مجموع حلقه های صنعت نشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه خرید از کتابفروشی باعث افزایش رفاه در مجموع حلقه های صنعت نشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید