سومین فصل از کاوش های باستان شناختی محوطه کهنه ماسوله آغاز شد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سومین فصل از کاوش های باستان شناختی محوطه کهنه ماسوله آغاز شد.

سومین فصل از کاوش های باستان شناختی محوطه کهنه ماسوله آغاز شد

ولی جهانی ضمن تأکید بر برطرف تمامی موانع موجود در راستا جهانی شدن ماسوله و تأکیدات استاندار و رئیس کل دادگستری استان گیلان بر همکاری تمامی دستگاه های اجرایی در این راه اضافه نمود: این فصل از پژوهش ها در راستای برنامه های این اداره کل در راستا ثبت منظر فرهنگی تاریخی شهر ماسوله در لیست آثار میراث جهانی یونسکو است.

وی گفت: محوطه تاریخی کهنه ماسوله در گذشته در سال 1370 به وسیله هیأتی به سرپرستی علی اصغر مقری و در سال 1391 به وسیله هیأتی به سرپرستی زنده یاد بهروز همرنگ از باستان شناسان برجسته و فقید گیلانی مورد کاوش نهاده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اضافه نمود: ماحصل این کاوش ها، کشف آثاری متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری شامل بقایایی از بناهای مسکونی، کارگاه های ذوب فلز، استحصال و ساخت ادوات فلزی (چلنگری) و سفالینه های لعاب دار مربوط به دوران سلجوقی از این محوطه است.

جهانی اضافه نمود: مقرر شده است تا فصل سوم کاوش های این محوطه به وسیله هیأتی متخصص از باستان شناسان با هدف دستیابی به اطلاعاتی در مورد وسعت تقریبی ماسوله قدیم، درک و شناسایی قدمت کهن ترین آثار موجود در این محوطه و علل احتمالی کوچ اهالی آن به شهر کنونی شروع گردد.

جهانی با اشاره به اهمیت این منطقه در تاریخ استان گیلان گفت: آثار معماری شناسایی شده در منطقه کهنه ماسوله شامل فضاهایی کوچک، مربع شکل و تو در تو است که گمان می رود با کاربری مسکونی و کارگاهی مورد استفاده قرار میگرفته و براساس مستندات موجود، زلزله سال 890 و شیوع طاعون در سال 943 هجری قمری از دلایل احتمالی مهاجرت مردم کهنه ماسوله به محل فعلی این شهر تاریخی بوده است.

منبع: همگردی

به "سومین فصل از کاوش های باستان شناختی محوطه کهنه ماسوله آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین فصل از کاوش های باستان شناختی محوطه کهنه ماسوله آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید