عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه ، حق آبه ای که به این شور دریا تخصیص نیافت

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، رئیس جمهور به همراه هیئت دولت در بیست و یکمین سفر استانی خود به آذربایجان غربی، سفر کرد و احیای دریاچه ارومیه را از اولویت این سفر دانست.

عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه ، حق آبه ای که به این شور دریا تخصیص نیافت

گروه استان های وبلاگ کاتالوگ و بروشور، دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین دریاچه های ایران است، که در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است و در گذشته با نام های زیادی از جمله شور دریا، دریا شاهی و دریاچه رضائیه نامیده می شد. دریاچه ارومیه از دهه 80 به بعد به دلایل مختلف تغییرات اقلیمی، زیست محیطی و انسانی روبه خشکی رفت. این دریاچه به علت وجود نمک بسیار زیاد پس از خشک شدن تبدیل به یکی از معضلات مردم منطقه شده است.

در اطراف دریاچه ارومیه منطقه ها زیبایی وجود داشت که متاسفانه خشک شدن دریاچه این منطقه ها را هم با مشکل روبرو نموده، برای مثال دو جزیره اشک و کبودان هم به شدت تحت تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرار گرفته است. خشک شدن دریاچه ارومیه علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن گونه های حیات وحش می گردد احتمال به وجود آمدن گرد و غبار را در منطقه شدت می بخشید.

سلاجقه: مردم مراقب دریاچه باشند

اخیرا رئیس جمهور به همراه هیئت دولت در بیست و یکمین سفر استانی به آذربایجان غربی، سفر کرد و احیای دریاچه ارومیه را از اولویت این سفر دانست در این راستا علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حاشیه بازدید از مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم عزم راسخی برای احیای دریاچه ارومیه دارد چرا که احیای این دریاچه نه تنها مطالبه ملی بلکه یک مطالبه بین المللی است اظهارداشت: در بحث نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه طرح جامعی به وسیله ستاد احیا آماده سازی شده که در قالب آن مواردی مانند طرح تغییر الگوی کشت و معیشت های جایگزین پیگیری می گردد.

سلاجقه با اشاره به اینکه مردم شخصا مراقب دریاچه باشند مطرح نمود: وزارتخانه های نیرو و جهاد نیز ضروری است تا تکالیف خود را به برترین نحو انجام دهند البته در این زمینه نمی توان از مساعد یا نامساعد بودن شرایط اقلیمی غفلت کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه حق آبه دریاچه ارومیه تا به امروز تخصیص نیافته است، گفت: رهاسازی جریان آب و بحث 40 درصدی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از مباحثی است که برای تخصیص حق آبه دریاچه ارومیه ضروریست، ولی کاملا محقق نشده است.

سلاجقه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید به تعهدات خود پایبند باشند، می افزاید: در هر جایی تعهدات عمل نشده ای در زمینه احیای دریاچه ارومیه وجود داشته باشد دولت وارد عمل می گردد و در فاز دوم احیای دریاچه نیز به صورت جدی این موضوع پیگیری می گردد تا دریاچه به تراز اکولوژیک خود برسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید نمود: عملیات تونل انتقال آب در مراحل نهایی بوده و 98 درصد کار سد نیز به اتمام رسیده و امید است تا شهریور ماه این طرح افتتاح گردد.

شرایط دریاچه نسبت به سال قبل

حجت جباری، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان می گوید: یکی از علل این عدم رهاسازی کامل آب به دریاچه مربوط به خشکسالی و کاهش بارندگی ها در حوضه آبریز است.

جباری می گوید: در صورت ذوب شدن برف ها ورهاسازی منابع آبی ذخیره شده فرصت برای آبگیری دریاچه وجود دارد که آنالیز نشان می دهد مقدار آبگیری و شرایط دریاچه نسبت به سال قبل شرایط خوبی نخواهد بود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته در راستای اخذ حق آبه زیست محیطی دریاچه و تالابها، ادامه می دهد: هم اکنون ارتفاع آب دریاچه ارومیه 1270.77 متر از سطح آب های آزاد است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 66 سانتیمتر کاهش دارد.

جباری با بیان اینکه سطح ارتفاع آب دریاچه در آبان ماه 1270.52 متر از سطح آب های آزاد بود، گفت: هم اکنون با 25 سانتیمتر افزایش آبگیری نسبت به آبانماه روبرویم که 700 میلیون مترمکعب آب را شامل می گردد.

تراز دریاچه ارومیه نیز فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66 سانتی متر کاهش یافته است. مقدار حجم آب دریاچه ارومیه به 3.11 میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به سال گذشته حدود 2.18 میلیارد متر مکعب کاهش دارد. کاهش بارش ها طی 2 سال اخیر به ویژه بارش برف در سال گذشته، عاملی بر کاهش تراز دریاچه ارومیه به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه ، حق آبه ای که به این شور دریا تخصیص نیافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه ، حق آبه ای که به این شور دریا تخصیص نیافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید