هرمز ، جزیره خاک رنگی های خوردنی!

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، اهالی جزیره هرمز این خاک را در بطری های شیشه ای به عنوان سوغات به گردشگران می فروشند. همراه داشتن خاک در هواپیما قدغن است. لذا شما مجبورید این ثروت با ارزش را در فرودگاه دور بریزید!

هرمز ، جزیره خاک رنگی های خوردنی!

هرمز در دل خلیج فارس، داستانی زیبااست؛ جزیره ای پرماجرا، با رد توپِ بازمانده از قدرت نمایی امپراتوری ها، در دهانه خلیج همیشه فارس، با خاک سرخ.

این جا به گشت و گذار میان رویاها شبیه است. وقتی قدم بر شن های گرم، نقره ای، طلایی، سفید، قرمز و نارنجی و کبود می گذاری، باید بدانی خاطره اش مثل آسمان غروبش از یاد نرفتنی است.

جزیره هرمز

در یک جاده ساحلی زیبا می توان محیط جزیره هرمز را که شبیه یک صدف روی نقشه است، دور زد. پیاده یا با دوچرخه و موتور که جاده را بپیمایی فرقی ندارد، چیزی که مهم است این که هر چند صد متر خاک اطراف تان از رنگی به رنگ دیگر درمی آید.

جاذبه های طبیعی متنوع و آثار تاریخی بسیار هرمز در فاصله های کوتاه از هم نشسته اند تا شما دلی از عزای گردشگری تان دربیاورید.

دیدنی ها در سراسر جزیره پراکنده اند. اگر جزیره گردی تان با عکاسی همراه است، بدانید یک روزِ کامل هم، زمانِ کمی برای قاب خاطره ساختن از جزیره هرمز است. چون هر پنجاه-صد قدم، موضوعی برای عکاسی خواهید یافت.

گردشگری در جزیره هرمز

برای گردشگری در هرمز اگر خودتان را به راهنماهای بومی با آن موتور سه چرخه های شان بسپارید که دیگر نور علی نور است.

راهنماها دیدنی ترین های جزیره هرمز را برایتان رو خواهند کرد. مثل دره سکوت و الهه نمک، غار مراقبه، غار رنگارنگ، کوه یخی، دره تندیس ها، دره رنگین کمان، ساحل فرش، ساحل سرخ، ساحل محیط زیست، ساحل مفنق، ساحل تک درخت، قلعه پرتغالی ها و موزه نادعلیان.

همچنین اگر به بافت قدیمی شهر سر بزنید قدمگاه حضرت خضر، بقایای قصر بی بی گل و بی بی صورت، برج تیرانداز، بازار و خانه زعفرانی، مکتب خانه و دیگر بناهای تاریخی را خواهید دید.

دشت جبیرها (آهوها)، جنگل های مانگرو و آثار نقاشی محیطی در جنوب جزیره، جایزه کسانی است که با پای پیاده جزیره را می گردند. شاید در این گشت و گذار بسته به فصل سفرتان، به خرچنگ ها، کوسه ها، پرندگان بومی یا مهاجر و لاک پشت ها نیز برخوردید.

خاک های رنگی رنگی

در جزیره هرمز با ساحل وسیعی روبه رو خواهید شد که محل گستردن فرش رنگی هرمز است. محلی ها در جشنواره های سالانه که اغلب در نیمه دوم سال، به مناسبت نوروز یا روز خلیج فارس برگزار می شود، با استفاده از خاک های رنگی موجود در جزیره و طرح و نقش های بومی، نقش فرش های زیبایی را بر ساحل می گسترانند.

طرح های فرش هرمز از عناصر و اسطوره های هرمزگان الگو گرفته است. استفاده از تصویر لاک پشت پوزه عقابی، جبیر، نقوش پوشاک زنانه، تصاویری از قلعه پرتغالی ها و نماد موسیقی بومی و سازهای محلی، از فرش خاکی هرمز جاذبه ای منحصربه فرد ساخته است که بسیاری از گردشگران از مناطق مختلف، خود را برای دیدن و عکس دریافت با این دست آفریده زیبا، به جزیره هرمز می رسانند.

شناخته شده ترین جاذبه

یکی از جاذبه های مشهور جزیره هرمز که مشهورترین هم هست، دره رنگین کمان نام دارد. با بیش از هفتاد طیف رنگی متفاوت از سنگ ها و کانی های مختلف که هرمز را به ظرفیتی بالقوه برای گردشگری زمین شناسانه تبدیل کرده.

البته که دیدن تصاویر دلفریب از دره رنگین کمان حتماً چشمان همگان را می نوازد، اما اینجا بیشتر به بهشت زمین شناسان معروف شده است. جاذبه ای بی نظیر در جهان که کانی های سازنده سنگ های مختلف، در لایه های متفاوتی سوار بر هم یا در کنار هم، پیش چشم شما قرار گرفته اند و جلوه های چشم نوازی را به نمایش گذاشته اند.

لطفاً خاک نخرید!

اهالی جزیره هرمز این خاک با ارزش را در بطری های شیشه ای به عنوان سوغات به گردشگران می فروشند. اما لطفاً بدانید متاسفانه در بازگشت تان از جزیره، ترکیب رنگ های شیشه کاملاً به هم می ریزد و نهایتاً در خانه چیزی جز یک بطری خاک به هم ریخته نخواهید داشت. دوم این که اگر با خطوط هوایی به این جزیره سفر کرده اید، حتماً خبر دارید همراه داشتن خاک در هواپیما قدغن است. لذا شما مجبورید این ثروت با ارزش را در فرودگاه دور بریزید!

پس لطفاً خاک نخرید!

حرف آخر

  • در جزیره هرمز خاک سرخ، خوراکی است! مردم محلی از آن به عنوان ادویه در غذا استفاده می کنند. گِلَک نام دارد که جایگزین بسیار مناسبی برای نمک است.
  • امکان انواع تفریحات آبی و دریایی در جزیره هرمز فراهم است.
  • خوشمزه گردی در غذاهای بومی جنوب ایران بسیار لذت بخش است.
  • سطح جزیره هرمز رسوبی و آتشفشانی است و تپه های نمکی بیشتر قسمت های جزیره را پوشانده اند.
  • بلندترین تپه نمکی 186 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ ترین قطر آن هم هشت کیلومتر است.
  • آب جزیره هرمز از بندرعباس تأمین می شود.
  • یکی از دیدنی های جزیره هرمز، بزرگ ترین دژ استعماری است که در طول تاریخ ایران بنا شده. قلعه پرتغالی ها!
  • احمد نادعلیان، هنرمند بزرگ ایرانی در زمینهٔ هنر محیطی و هنر زمینی در جزیره هرمز، موزه و نگارخانه دائمی برای نمایش آثارش دارد.
  • در جزیره هرمز جنگل های حرا، زیستگاه بیش از 20 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی است.
منبع: پیام دلتا

به "هرمز ، جزیره خاک رنگی های خوردنی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرمز ، جزیره خاک رنگی های خوردنی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید