پل بانو صحرا یکی از جاذبه های دیدنی استان البرز است

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، پل بانو صحرا یکی از جاذبه های دیدنی استان البرز است.

پل بانو صحرا یکی از جاذبه های دیدنی استان البرز است

پل بانو صحرا در روستای بانو صحرا از توابع دهستان چندار بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ واقع در غرب استان تهران روی رودخانه کردان واقع شده است. این پل دارای دو چشمه طاق و دو کنو (چشمه طاق های کوچک) بوده که یکی از آنها یعنی دهانه ضلع غربی بزرگتر از چشمه ضلع شرقی بوده است. خیز این پل به دلیل طغیان نکردن و سیل آسا نبودن رودخانه کم است. این پل تا سال 1353 ساختاری سالم و پابرجا داشت اما در حال حاضر رو به ویرانی گذاشته است. دهانه شرقی آن بطور کامل تخریب شده و آثار بسیار اندکی از پایه جبهه شرقی و پاکار چشمه طاق شرقی به جای مانده است. ضلع غربی کاملا تخریب شده، دهانه غربی نیز در شرایط نامناسبی واقع شده است و ترکهایی در طاق مشهود است.

پل تاریخی بانو صحرا یکی از سه پل به جای مانده از دوران صفویه در شهرستان ساوجبلاغ است که طاق آن در اثر عوامل جوی چون سیل و بالا آمدن آب رود روستای بانو صحرا به کلی فرو ریخته و جز پایه های آن چیزی از این پل باقی نمانده است. پل بانو صحرا از سنگ و ملاط ساروج ساخته و با تیرهای چوبی بسیار قطور کلاف بندی و مستحکم شده وروی آن با آجرهای قرمز رنگ به ابعاد 5.20.20 سانتیمتر تزیین شده است.

این پل در دوران صفویه در این منطقه ساخته شده و ظاهرا تا دوران قاجار نیز مورد استفاده قرار میگرفته است اما با تغییر راستا جاده کارایی خود را بطور کامل از دست داده و به دلیل نبود حفاظت های لازم، پایه های آن سست شده و بخشهای بسیاری از آن فرو ریخته است.

در حال حاضر، در مجاورت پل بانو صحرا با شاخصه های معماری صفوی، پل فلزی با پایه های سیمانی احداث شده که عبور و مرور وسایط نقلیه از روی آن صورت میگیرد. پل بانو صحرا علاوه بر تحمل آسیب های جوی، به رغم معین بودن نوع کاربری آن در گذشته بارها مورد هجوم حفاران غیر مجاز نهاده شده و این سوداگران در جستجوی گنج، در پایه های این پل حفره هایی ایجاد نموده اند که به شدت باعث تخریب این بنا شده است.

کتیبه سنگی کوچکی در پیشانی این پل نصب شده که اطلاعاتی از جمله تاریخ ساخت یا آخرین بازسازی پل روی آن حک شد اما به دلیل فاصله زیاد و نبود امکان دسترسی به این کتیبه در امکان خواندن آن وجود ندارد. ساختار این پل از نوع پل های دوران صفویه است و ظاهرا تا دوران قاجاریه نیز بازسازی شده و مورد استفاده نهاده شد. علاوه بر اینکه این پل نمونه ای از پلهایی است که با درایت معمارانه ساخته شده، ساخت آن حاکی از اهمیت منطقه در دوران تاریخی صفویه و قاجاریه بوده و زمینه ارتباط میان روستاها و مناطقی با ریشه های تاریخی را مهیا میساخته است.

منبع: همگردی

به "پل بانو صحرا یکی از جاذبه های دیدنی استان البرز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل بانو صحرا یکی از جاذبه های دیدنی استان البرز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید