گرامیداشتی برای رودخانه

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، خبرنگاران/اصفهان گرامیداشت رودخانه زاینده رود، سرفصل هشتمین نوبت برگزاری پنجشنبه های اصفهان است.

گرامیداشتی برای رودخانه

عنوان برنامۀ گرامیداشت زاینده رود، به زاینده رود سلامی است و در دو بخش طرح موضوع خواهد نمود. مهدی کیوان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر، نقش زاینده رود در شکل گیری فرهنگ و تاریخ اصفهان را آنالیز می نماید.

او می گوید: نقش زاینده رود در رشد و شکوفایی این شهر کهن و پایتخت فرهنگی تنها سبب ایجاد رونق مالی نیست و اگر رودخانه زاینده رود نبود، نه تنها برنج کاری و اقتصاد کشاورزی با مشکل روبرو می شد بلکه مکتب اصفهان در زمینه موسیقی، شعر، ادبیات و ... هم شکل امروزی اش را نداشت اما پرآبی و کم آبی و خشکی زاینده رود تأثیرات عجیبی بر زندگی، رفتار و فرهنگ ما گذاشته است و همین اطمینان یا عدم اطمینان ما به زندگی، رابطه نزدیکی با پرآبی و کم آبی رودخانه دارد.

این مدرس دانشگاه تصریح می نماید: در نشست این هفتۀ پنجشنبه های اصفهان، از اتفاقات و جریانات مختلفی که با حضور رودخانه در زندگی ما ایجاد می شده سخن خواهیم گفت؛ مثلاً از جشن هایی که مردم به هنگام نوروز یا ... کنار رودخانه برگزار می کردند و نیز به این مسئله توجه داریم که قطع و وصل رودخانه زاینده رود در زمان های مختلف چه تأثیری در فرهنگ اصفهانی ها داشته است.

حشمت الله انتخابی، پژوهشگر، نویسنده و ویراستار دیگر سخنران این برنامه است که نقش زاینده رود در زیست بوم اصفهان را تبیین خواهد نمود. این پژوهشگر بر این نکته تأکید می نماید که زاینده رود فقط همین رودی نبوده که از میان شهر رد می گردد، بلکه این رود تا 70 سال پیش در تمام ابعاد و رگ و پی شهرمان تأثیرگذار بوده و در قالب یک زیست بوم پایدار؛ انواع نیازهای ما را رفع می نموده است.

انتخابی می گوید: در نشست سلامی به زاینده رود از همین نقش پررنگ و اساسی رودخانه در جریان زندگی این شهر سخن می گوییم و اینکه ما هیچ گاه متوجه نشدیم در حال از دست دادن چه چیزی هستیم؟

همه علاقه مندان برای شرکت در هشتمین نوبت برگزاری پنجشنبه های اصفهان و گرامیداشت زاینده رود 14 آذرماه رأس ساعت 18 در چهارباغ عباسی، روبه روی خیابان شیخ بهایی، سرای قزلباش، طبقه زیرین حضور یابند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گرامیداشتی برای رودخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرامیداشتی برای رودخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید