500 هزار دانشجو شهریور ماه واکسینه می شوند

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پس از واکسیناسیون 200 هزار نفر از اساتید و کارکنان دانشگاه های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد در مرداد ماه، 500 هزار انشجو را در شهریور ماه واکسینه خواهیم کرد.

500 هزار دانشجو شهریور ماه واکسینه می شوند

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ کاتالوگ و بروشور، علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست هم اندیشی برنامه ریزی آغاز آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال تحصیلی پیش رو که به میزبانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و با حضور معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزش وزارتخانه های بهداشت و علوم و بعلاوه رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و رؤسای دانشگاه های شریف، تهران و شهید بهشتی برگزار گردید؛ گفت: در مورد شرایط واکسیناسیون در کشور باید گفت با این حجم از بدعهدی هایی که در حوزه واکسن با آن روبه رو هستیم، روی خارجی ها نمی توان خیلی حساب باز کرد، اما ان شاءالله در هفته آینده مبحث ورود واکسن داخلی را خواهیم داشت تا بتوانیم در این حوزه جوابگو باشیم.

وی با بیان این که هموطنان عزیزمان در سنین 70 سال به بالا در کشور واکسینه شده اند؛ توضیح داد: بنا بود تا سرانجام خردادماه هموطنان عزیزمان در سنین 60 سال به بالا را بتوانیم واکسینه کنیم که با توافقی که در این خصوص انجام شده است و بر اساس پیش بینی که وجود دارد، این عزیزان تا نیمه تیرماه واکسینه خواهند شد.

بیش از آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها نگران مدارس هستیم

معاون وزارت بهداشت در مورد امکان واکسیناسیون دانشجویان جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها، اظهار کرد: در این خصوص بنده آنقدر که نگران آغاز آموزش حضوری مدارس هستم، نگرانی در مورد دانشجویان ندارم، زیرا دانشجویان بالغ هستند و به هر نحوی دارای ابزار و تجهیزات الکترونیکی در این خصوص هستند که به آن ها اجازه می دهد بتوانند به هر شکلی دروس را به شکل مجازی بگذرانند، اما در حوزه دانش آموزان نیازمند تصمیم جدی هستیم، خصوصا برای مدارس ابتدایی تا نظام آموزشی بیش از این دچار صدمه و آسیب نگردد.

رییسی با بیان این که دانش آموز مقطع اول ابتدایی که نه نیکمت و همکلاسی و نه زنگ استراحت و هم شاگردی را دیده است، دچار صدمات بسیار در حوزه آموزش خصوصا در پایه اول خواهند شد؛ توضیح داد: ما اکنون بعضی دانش آموزان دوم ابتدایی را داریم که خواندن را آموختند، اما نوشتن را نیاموختند که این بسیار نگران نماینده است.

افزایش مسائل اجتماعی با بسته بودن مدارس

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه نمود: در چنین شرایطی، مسائل اجتماعی مانند افزایش تعداد بچه ها کار، ازدواج در سنین پایین و ترک تحصیل دانش آموزان افزایش قابل توجهی داشته است که این آسیب ها به این راحتی قابل جبران نخواهد بود. بر این اساس آغاز آموزش حضوری مدارس و دانشگاه ها باید از اولویت های ما باشد تا بتوانیم مسائل ایجاد شده در این حوزه را تا حدودی برطرف کنیم.

دانشجویان تا انتهای فصل پاییز واکسینه خواهند شد

وی با تاکید بر این که ما باید اصل را بر آغاز آموزش حضوری بگذاریم و در راستا تهیه ابزار، در مورد واکسن هم شرایط خود را مورد آنالیز قرار دهیم، ادامه داد: در مورد واکسیناسیون دانشگاهیان، ما می توانیم در مردادماه جاری 200 هزار نفر یعنی مجموع اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد را واکسینه نموده و در ادامه در شهریور ماه جاری 500 هزار نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت: این تعداد در حوزه دانشجویان در مهرماه به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت و در آبان ماه هم یک میلیون نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد. در ادامه از تعداد مجموع دانشجویان، هر تعداد که واکسینه نشده بودند، در آذر ماه واکسینه خواهند شد. برنامه ریزی و اولویت بندی دانشگاه های کشور در مورد بازگشایی باید بر اساس اعداد اعلامی باشد که در نهایت تا انتهای فصل پاییز واکسیناسیون کلیه دانشجویان در کشور را خواهیم داشت.

در صورت انجام واکسیناسیون، ایمنی قطعا ایجاد خواهد شد

رئیسی با بیان این که در صورتی که واکسیناسیون را انجام دهیم ایمنی قطعا ایجاد خواهد شد؛ گفت: البته ممکن است برای واکسنی این ایمنی حدود 80 درصد باشد، یعنی 20 درصد افرادی که واکسن مربوطه را تزریق نموده اند مبتلا شوند، اما این تعداد نه بستری خواهند شد و نه مرگ و میر خواهند داشت. با توجه به این که بیشتر دانشجویان جوان هستند و به همین جهت دارای قدرت بدنی بیشتری می باشند، اساتید و کارکنان را که در سنین بالاتری قرار دارند در مرداد ماه واکسن خواهیم زد.

وی در مورد نوع واکسن های تزریقی به دانشجویان، ابراز داشت: واکسن های تزریقی به دانشجویان ممکن است داخلی یا خارجی باشد، در این خصوص در حال حاضر نمی توان تصمیم گیری کرد.

معاون وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت استانداردسازی خوابگاه های دانشجویی، گفت: کرونا به ما آموخت که در مورد تهویه فضای دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی نیازمند بازنگری جدی هستیم. داشتن پنجره های استاندارد در محیط خوابگاه و داشتن تهویه طبیعی یاری شایانی به ما در راستا مبارزه با کرونا خواهد نمود.

وی با بیان این که از همه مسوولان می خواهم با تمام توان خود برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها برنامه ریزی نمایند، زیرا بسته بودن دانشگاه ها و مدارس و تکیه بر آموزش های مجازی روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: باید دغدغه شما مسئولان به اسم نمایندگان وزارت علوم و وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی و دانشجویی در قالب نامه ای جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها در ستاد ملی اسم و طرح شده و مصوب گردد.

واکسیناسیون دانشجویان در فضای دانشگاهی انجام گردد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان داشت: پیش فرض من این است فضای دانشگاهی هر دانشگاه جهت واکسیناسیون دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد، تا دانشجویان پراکنده نشوند و استاد و دانشجو در همان فضای علمی و آکادمیک خود واکسینه شوند. اگر دانشجوی دانشگاهی در شهر خودش بود و در فضای دانشگاه حضور نداشت، می تواند در دانشگاه شهر خود تزریق را انجام دهد که این تزریق با ارایه کارت دانشجویی و بر اساس لیستی است که دانشگاه ها به ما ارایه می دهند.

وی در مورد ورود واکسن به وسیله شرکت های خصوصی، گفت: بیان این گونه نظرات از سوی بعضی در جامعه بازار سیاه و بحث واکسن های تقلبی را توسعه خواهد داد. تا به امروز هیچ بخش خصوصی نتوانسته است یک دز واکسن وارد کشور کند، زیرا واکسن اکنون یک کالای سلامت نیست بلکه موضوعی سیاسی شده است و دولت ها با یکدیگر در این خصوص معامله می نمایند. هیچ شرکتی نمی تواند از یک دولت خرید واکسن کند بلکه ما باید به اسم دولت آن شرکت را معرفی کنیم.

84 درصد واکسن های جهان را تنها 5 کشور استفاده نموده اند

رییسی در این خصوص اضافه نمود: در حال حاضر 84 درصد واکسن های جهان را تنها 5 کشور استفاده نموده اند و این یک آپارتاید وحشتناک است. در حال حاضر 200 میلیون دز واکسن در آمریکا و انگلیس ظرف یک هفته آینده منقضی خواهد شد، اما این تعداد را به هیچ کشوری نمی دهند و دور خواهند ریخت. این کشور ها دنبال این هستند که پاسپورت واکسن درست نمایند به این معنا که فردی که واکسن زده است به هر کشوری که خواست می تواند سفر کند، اما فردی که به واکسن دسترسی نداشته است این امکان را نداشته باشد، که این نوعی تحقیر کشور ها است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام نمود: در سبد واکسن کوواکس ما 16.8 میلیون دز واکسن خریداری نموده ایم که تا به امروز تنها دو میلیون از این تعداد تامین شده است. واکسن داخلی در صورت گرفتن مجوز ها در تیرماه حدود 3 میلیون، در مردادماه به شش میلیون و در ادامه به هشت میلیون جهت تزریق خواهد رسید.

تزریق دز اول واکسن به همه گروه های هدف تا سرانجام سال

رییسی اضافه نمود: ما قطعا تا سرانجام سال دز اول واکسن را به همه گروه های هدف خواهیم زد، اما اکنون استراتژی دولت باید این باشد که با چین قرارداد ببندیم تا واکسن این کشور که برای بچه ها 5 سال به بالا تایید شده است را خریداری کنیم، زیرا دانش آموزان به جهت دوری از مدرسه در حال آسیب هستند.

وی با بیان این که فردی که واکسن زده است ناقل و حامل ویروس است و می تواند خانواده را دچار کند؛ اعلام نمود: در جهان تحقیق شده است که رستوران ها بیشترین انتقال ویروس را انجام می دهند، بنابراین یکی از مکان هایی که باید دقت گردد تا انتقال ویروس در فضای دانشگاهی در آن رخ ندهد، سلف سرویس ها و غذاخوری های دانشجویان و اساتید است. بهتر است غذا ها را به شکل بیرون بر در اختیار دانشجویان قرار دهند، در فضای دانشگاهی هم در فضای بسته اصلا غذا سرو نگردد و در فضای باز صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "500 هزار دانشجو شهریور ماه واکسینه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "500 هزار دانشجو شهریور ماه واکسینه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید