آشنایی با پل تاریخی گازروبار، صومعه سرا

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، پل تاریخی گازروبار در حاشیه شرقی شهر صومعه سرا، در راستا جاده اصلی این شهر به رشت روی رودخانه ای به همین نام واقع شده است.

آشنایی با پل تاریخی گازروبار، صومعه سرا

وبلاگ کاتالوگ و بروشور آنلاین - علی اصغر درویش: پل گازروبار که از آثار ملی کشور است در سال 1375 به ثبت رسیده و یکی از مکان های دیدنی صومعه سرای گیلان است. بر اساس شواهد تاریخی این پل در دوره صفوی ساخته و بعدها به دستور حاج یوسف بلگوری در دوره قاجاریه بازسازی شد.

در ساخت پل گازروبار از ساروج استفاده شده و این پل به طول 48/5 متر و عرض 4/5 متر است.

همه قسمت های آن از آجر به ابعاد 5×19×19 سانتی متر ساخته شده است. روگذر پل از هر سو شیب ملایمی به سمت مرکز پل دارد. این پل یک چشمه اصلی در مرکز و چهار چشمه فرعی در دو طرف دارد. پهنای چشمه اصلی حدود 9 متر است. چشمه های فرعی دو سوی چشمه اصلی باریک ولی ارتفاع آن ها زیاد است. پهنای این چشمه ها 1/5 متر است. در دو سوی این چشمه های فرعی، دو چشمه فرعی دیگر قرار دارند که پهنای آن ها بیش از ارتفاعشان است و به 4/5 متر می رسد. ارتفاع نقطه مرکزی راس پل از سطح امروزی آب رودخانه حدود 4/5 متر است. تاق چشمه ها با استفاده از آجر و به شکل جناغی ساخته شده است.

پل گازروبار در سال های اخیر مرمت شده و اکنون در شرایط حفاظتی خوبی است. به فاصله 3 متری آن، پل جدیدی ساخته شده که محل عبور وسایل نقلیه است.

منبع: همشهری آنلاین

به "آشنایی با پل تاریخی گازروبار، صومعه سرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پل تاریخی گازروبار، صومعه سرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید