آشنایی با چشمه گلابی داراب

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، چشمه گلابی که به علت شباهت زیاد این چشمه به میوه گلابی به این نام معرف شده است، با سه خروجی بزرگ آب شیرین یکی از پر آب ترین چشمه های موجود در کشور به شمار می رود تا جایی که در گذشته منبع اصلی تأمین آب شهرستان داراب محسوب می شده است، که در ادامه آشنا خواهیم شد.

آشنایی با چشمه گلابی داراب استان فارس، استان معروف به شعر و شاعری، یکی از استان زیبای در جنوب کشوراست که به علت جاذبه های تاریخی و فرهنگی فراوان معروفیت جهانی دارد. وجود اقوام مختلف در این استان باعث شده است علاوه بر جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی فراوان، به عنوان یکی از قطب های جاذبه های فرهنگی کشور به شمار رود. شهرستان های استان فارس به علت شرایط جغرافیایی خاص استان از آب و هوای متفاوتی نسبت به هم برخوردار هستند، بنابراین هر گوشه این استان ویژگی منحصر به فرد خود را دارد. وجود نمونه های مختلف آب و هوایی در استان فارس باعث شده است جاذبه های طبیعی فراوانی را در این استان مشاهده نمود. یکی از این جاذبه های طبیعی چشمه گلابی واقع در شهرستان داراب است.

چشمه گلابی که به علت شباهت زیاد این چشمه به میوه گلابی به این نام معرف شده است، با سه خروجی بزرگ آب شیرین یکی از پر آب ترین چشمه های موجود در کشور به شمار می رود؛ تا جایی که در گذشته منبع اصلی تأمین آب شهرستان داراب به شمار می رفته است. امروزه چشمه گلابی یکی از مکان های جهانگردی مهم در شهرستان داراب و استان فارس محسوب می گردد. جریان آب چشمه در منطقه بعلاوه حجم بالای آب آن باعث شده است اطراف چشمه، بسیار سرسبز و زیبا گردد. در کنار زیبایی منحصر به فرد منطقه، آب و هوای خنک در کنار صدای آب لذت سفر را به این منطقه دو چندان می نماید. چشمه گلابی در منطقه فسا رود در 17 کیلومتری غرب داراب قرار گرفته است، این چشمه که جزو منطقه ها بکر و خارق العاده در استان فارس به شمار می رود، از تشکیلات آهکی شمال دشت در داراب سرچشمه می گیرد. جالب است بدانید یک کوه نمک در شمال دشت داراب قرار گرفته است با این وجود آب این چشمه اصلاً شور نیست و برای کشاورزی و تأمین آب آشامیدنی شهرستان مناسب است. این منطقه تنها شامل چشمه گلابی نیست بلکه شماری از چشمه های مختلف را می توان در این منطقه مشاهده نمود که پر آب ترین آنها چشمه گلابی است، به همین علت سالانه شمار بسیاری از جهانگردان از این چشمه زیبا و این منطقه سرسبز تماشا می نمایند.

ارتفاعات موجود در اطراف چشمه گلابی تأمین نماینده اصلی آب این چشمه هستند. بارش های اجرا شده بر روی ارتفاعات به شکل برف و باران بعد از نفوذ به کوه ها و عبور از دل سنگ های موجود در زمین از راه چشمه گلابی بر روی سطح زمین جریان پیدا می نمایند تا محیطی فرح بخش را برای علاقمندان طبیعت به ارمغان آورد. این منطقه تماشایی می تواند یک مقصد مناسب برای سفر در تمام فصل های سال محسوب گردد، اما به علت وجود کوه در اطراف این چشمه زمستان ها هوای منطقه بسیار سرد خواهد شد، هر چند که این منطقه در زمستان نیز دارای طبیعت بسیار تماشای است؛ با این وجود توصیه می کنیم برای سفر به این منطقه خارق العاده در فصل های گرم سال برنامه ریزی کنید. درست است که این منطقه جز منطقه ها گرجهت محسوب می گردد اما وجود چشمه گلابی و آب سردی که از آن خارج می گردد باعث شده است هوای این منطقه در اوج گرما نیز بسیار خنک و دلچسب باشد؛ بنابراین با سفر کردن به این منطقه می توانید خاطره ای فوق العاده برای خود و خانواده رقم بزنید.شما در کنار سفر به این منطقه فوق العاده تماشای، می توانید از جاذبه های تاریخی شهر داراب تماشا نمایید خوشبختانه این شهر باستانی مملو از آثار تاریخی فراوان مانند شهر باستانی دارابگرد، آتشکده آذرجو داراب، مسجد جامع داراب، نقش شاپور داراب، آتشکده آذرخش (مسجد سنگی داراب)، روستای جهانگردی لای زنگان، مجموعه تاریخی نارنجستان داراب، آسیاب سنگی و کاروانسرای داراب است که سفر شما به این منطقه با تماشا جاذبه های تاریخی به یک جهانگردی طبیعی و تاریخی تبدیل خواهد شد. بعلاوه بهتر است اشاره کنیم جاذبه های طبیعی در این منطقه تنها به چشمه گلابی محدود نمی گردد و می توان به آبشار فدامی و آبشار تنگه رغز اشاره کرد.

با وجود این همه جاذبه های جهانگردی در شهرستان داراب، چشمه گلابی یکی از بکرترین منطقه ها و زیباترین جاذبه های طبیعی در شهرستان داراب به شمار می رود که متأسفانه تا کنون آن چنان که شایسته این منطقه است مورد توجه مسئولین قرار نگرفته است. چشمه گلابی با زیبایی خیره نماینده خود، پتانسیل بالایی در جذب جهانگرد دارد؛ تنها کافی است کمی به آن توجه گردد و بر روی آن سرمایه گذاری کرد. طبیعت بکر این منطقه و زیبایی چشمه گلابی به قدری بالاست، که امروزه بدن هیچگونه سرمایه گذاری خاصی یکی از مکان های جهانگرد پذیر استان فارس محسوب می گردد. اگر بخواهیم از شیراز به چشمه گلابی برویم باید در جهت اتوبان شیراز سروستان حرکت کنید، بعد از اینکه به سروستان رسیدید از آنجا به سمت فسا، سپس دولت آباد و در نهایت به حسن آباد بروید. فاصله شما از شیراز تا این چشمه حدود 240 کیلومتر است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "آشنایی با چشمه گلابی داراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با چشمه گلابی داراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید