افزایش 22 درصدی صادرات نفت ایران به آسیا در ژانویه 2014

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، خبرنگاران: واردات نفت 4 کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ایران در ژانویه 2014 با افزایش 22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 1.25 میلیون بشکه در روز رسید.

افزایش 22 درصدی صادرات نفت ایران به آسیا در ژانویه 2014

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور به نقل از رویترز، همزمان با کاهش فشار تحریم ها بر ایران، به دنبال توافق هسته ای ژنو، مشتریان آسیایی، خرید نفت از این کشور را در ماه ژانویه 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دادند.

میزان صادرات نفت ایران درماه ژانویه به چهار مشتری عمده اش به بالای یک میلیون بشکه در روز رسید، و این در حالی است که قدرت های غربی خواهان عدم صادرات نفت ایران جهت تداوم فشارها بر تهران شده اند.

بر اساس آمارهای دولتی و صنعتی، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، در ماه ژانویه 1.25 میلیون بشکه نفت در روز از ایران خریداری کردند. این کشورها در ژانویه سال گذشته، روزانه 1.03 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری نموده بودند.

پس از آنکه کشورهایی مانند عربستان و عراق، برای پر کردن جای خالی نفت ایران، صادرات خود را افزایش داده اند، افزایش صادرات نفت ایران می تواند قیمت نفت را پایین بیاورد.

جاناتان بارات، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: صادرات نفت ایران و افزایش آن بدین معناست که عرضه بیشتری در بازار وجود دارد و این در حالی است که قبلا هم بازار به خوبی تامین می شد.

آمارهای غیررسمی نشان می دهد که صادرات نفت ایران از زمان انعقاد توافق ژنو، به صورت مداوم در حال افزایش بوده است.

ماه گذشته، آمریکا و اتحادیه اروپا به تعهد خود در کاهش تحریم ها عمل کردند. به عنوان بخشی از این کاهش تحریم ها، ایران اکنون آغاز به دریافت بخشی از پول نفت بلوکه شده خود در کشورهای خارجی نموده است. قسط دوم 450 میلیون دلاری از مبلغ 4.2 میلیارد دلار آزاد شده، امروز قرار است از سوی کره جنوبی پرداخت گردد.

قسط اول به مبلغ 550 میلیون دلار در روز اول فوریه، از سوی ژاپن پرداخت شد و هند نیز هفته گذشته بیان کرد که آماده پرداخت 1.5 میلیارد دلار از بدهی های نفتی ایران است.

به گفته کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت و گوها برای رسیدن به توافق نهایی در خصوص پرونده هسته ای ایران با آغازی خوب همراه بوده است.

بر اساس اعلام وزارت تجارت ژاپن، این کشور، به عنوان چهارمین وارد کننده بزرگ نفت دنیا در ماه ژانویه، 210 هزار و 517 بشکه در روز از ایران نفت خریداری کرد، در حالی که این رقم در ماه ژانویه سال گذشته 239 هزار و 85 بشکه در روز بود.

چین، بزرگترین مشتری نفت ایران، ماه گذشته 564 هزار و 536 بشکه در روز از ایران نفت خرید، که 82 درصد نسبت به ژانویه 2013، افزایش داشت.

در حالیکه شرکت ژوهای ژنرونگ چین، در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد خرید میعانات از ایران است، احتمالا چین در سال 2014، نفت بیشتری از ایران خریداری خواهد نمود.

واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر بیش از دو برابر افزایش داشت و به بالاترین رقم از فوریه 2012 تاکنون رسید. یک پالایشگاه دولتی هند پس از سه ماه وقفه، واردات نفت از ایران را از سر گرفته است.

بر اساس آمارها، خرید نفت هند از ایران در ماه ژانویه به 412 هزار بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 44 درصد افزایش داشت.

کره جنوبی نیز در ماه ژانویه روزانه حدود 65 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد که یک سوم میزانی بود که این کشور در مدت مشابه سال قبل خریداری نموده بود.

کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی مجموعا واردات نفت خود از ایران را در سال 2013، 15 درصد کاهش دادند و به طور متوسط روزانه 935 هزار و 862 بشکه نفت از این کشور خریداری کردند.

2

منبع: تسنیم

به "افزایش 22 درصدی صادرات نفت ایران به آسیا در ژانویه 2014" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 22 درصدی صادرات نفت ایران به آسیا در ژانویه 2014"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید