بدون مشارکت جوامع محلی در طرحهای دریا محور به توسعه پایدار نمی رسیم

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، ایرنا/ براساس سخنان معاون گردشگری کشور، بدون مشارکت جوامع محلی در طرحهای دریا محور به توسعه پایدار نمی رسیم.

بدون مشارکت جوامع محلی در طرحهای دریا محور به توسعه پایدار نمی رسیم

علی اصغر شالبافیان در مراسم گردهمایی مسأله شناسی فرهنگی و اجتماعی سواحل کشور که در منطقه آزاد انزلی برگزار گردید، با تاکید بر لزوم برگزاری این گردهمایی در فضای کنونی کشور اضافه کرد: بیش از پنج هزار و 500 کیلومتر ساحل و یک ظرفیت غیرقابل چشم پوشی به نام دریا در اختیار ما قرار داده که از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

وی توضیح داد: باید طرحهایی که در دهه های اخیر اجرا شده آسیب شناسی گردد تا بدانیم که چرا اهداف ما در حوزه سواحل به نتیجه درستی نرسید.

معاون وزارت میراث فرهنگی با اشاره به عدم مدیریت یکپارچه در بحش سواحل گفت: هماهنگی و مدیریت یکپارچه با تشکیل قرارگاه در بخش سواحل اهمیت بسزایی دارد. بسیاری از آسیب های فرهنگی و اجتماعی ناشی از عدم وحدت رویه و الگوبرداری است. اگر الگوی فعالیت در ساحل و دریا بدرستی شناسایی نگردد و کپی برداری کنیم نمیتوانیم به اهداف فرهنگی، سیاسی و مالی خود دست یابیم.

شالبافیان با بیان اینکه بهره برداری از حوزه ساحل برای توسعه گردشگری بویژه در جوامع مسلمان حائز اهمیت است گفت: توسعه مراکز دریایی با سازمان بنادر در چهار نقطه به صورت عملیاتی در حال اجراست.

وی متذکر شد: اینکه به ساحل چگونه نگاه گردد و الگوی فرهنگی اجتماعی ساحل و الگوی محلی چه باشد مبحث مهمی است که باید در شورای فرهنگ عمومی مطرح گردد .

شالبافیان تاکید نمود: در آزادسازی حریم سواحل کشور باید اقداماتی سریع ، صحیح و دقیقی صورت گیرد. طرح آزاد سازی سواحل را با هدف بهره برداری جوامع محلی و استفاده عموم اجرا کردیم که اگر این اتفاق حادث گردد و برآیند مثبتی داشته باشد، از اختصاصی سازی سواحل جلوگیری می گردد.

وی گفت: باید از آنکه آزاد سازی سواحل به اختصاصی سازی سواحل تبدیل گردد، بپرهیزیم تا سواحل دچار رهاشدگی نگردد.

معاون وزارت میراث فرهنگی با اشاره به دغدغه های صدور مجوزهای سرمایه گذاری در حوزه سواحل گفت: باید در سواحل سرمایه گذاری های پایداری در بخشهای مختلف مالی، گردشگری و بهداشت و درمان بوسیله افراد دارای اهلیت انجام گردد تا همه مردم امکان استفاده از ساحل را داشته باشند.

منبع: همگردی

به "بدون مشارکت جوامع محلی در طرحهای دریا محور به توسعه پایدار نمی رسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدون مشارکت جوامع محلی در طرحهای دریا محور به توسعه پایدار نمی رسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید