تاثیر کرونا بر تعارضات خانوادگی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، دکتر یاسر دادخواه در رابطه با تاثیر کرونا بر تعارضات خانوادگی گفت: بیشتر در خانه ماندن و قرنطینه یک سبک زندگی جدید در خانواده ها ایجاد نموده است. از آنجا که بعضی خانواده ها یادنگرفته اند چگونه بدون مهمانی رفتن و یا تفریحاتی همچون پارک در کنار هم وقت بگذارنند سبب شده که تعارضات خانوادگی افزایش یاید.

تاثیر کرونا بر تعارضات خانوادگی

به زارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، بنابر اعلام مشاورانه، از نظر مشاوره یکی از مهمترین کارهایی که باید در این ایام یاد بگیریم، شناخت بیشتر تفریحات و سرگرمی های یکدیگر و ایجاد فعالیت های مشترک در خانواده است. فرصت اجباری که با آموزش می توان بستر خانواده را محکم تر کرد و از نزاع و حاشیه دوری کرد.

کرونا؛ میهمان ناخوانده در خانواده ها

با شیوع ویروس کرونا و درخواست دولت و متخصصین حوزه بهداشت روانی به خانه ماندن، سبک زندگی خیلی از افراد تغییر نموده است.

مهمانی ها، دورهمی

ها و مسافرت جای خود را به دید و بازدید مجازی و تلفنی داده است.

این شرایط برای افراد در ابتدای دوران قرنطینه به دلیل عادت نداشتن به آن سخت و با ادامه این روال نیز کسالت بار و خسته کننه شده است.

این میهمان ناخوانده در فشار روحی و افزایش تعارضات خانوادگی بی تاثیر نیست.

آمار افزایش خشونت های خانوادگی در کشورهای مختلف حاکی از کم حوصلگی، کم تحملی، اضطراب و افسرگی و در نهایت فشار روحی و مالی ناشی از کرونا و قرنطینه است.

تحقیقات مختلف نشان دادهاند زمانی که افراد دچار افسردگی یا تنش های روحی می شوند غالبا در خانواده نقش مورد انتظار را نشان نمی دهند و دچار پرخاشگری یا انزواطلبی می شوند.

تقویت سیستم ایمنی خانواده در مقابل کرونا

با شیوع ویروس کرونا و تاکید پزشکان و متخصصان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تقریبا همه ما به دنبال انواع ویتامین ها، افزایش مصرف میوه و سبزیجات بوده ایم.

اما علاوه بر جسم، روان و بنیاد خانواده نیز احتیاج به تقویت و رسیدگی دارد.

1) مردان در فعالیت های خانه مشارکت نمایند

معمولا خانه داری (شامل آشپزی، شست و شو و...) و پرستاری از اعضای خانواده، تربیت فرزندان، یاری به فرزندان در انجام تکالیف درسی، مواردی است که بر دوش زنان سنگینی می نماید.

مردان با مشارکت خود در کارهای خانه علاوه بر این که باعث کم شدن فشار روحی به همسر خود می شوند، موجب بهبود تعامل مثبت و صمیمیت بیشتر می شوند.

علاوه بر این مشارکت مردان بخصوص در بحران ها عنوان الگوی ارتباطی سالم برای فرزندان تلقی می گردد.

البته زن و مرد با شوخی کردن، خلاقیت داشتن و گاه رقابت در انجام کارها به عنوان مثال در آشپزی می توانند این تجربه را از وظیفه به یک کار مشارکتی دلنشین تبدیل نمایند.

2) با یکدیگر بیشتر صحبت کنید

صحبت کردن مسالمت آمیز و بیان محترمانه خواسته ها و احساسات خود در شرایطی که عصبانی و ناراحت هستیم سخت است.

گوش دادن همدلانه به جای قضاوت عجولانه و بیان احساسات درونی خود به جای کلی گویی و سرزنش کردن فرد مقابل تا حد زیادی در کم شدن تنش و حل اختلافات یاری نماینده است.

کرونا تهدیدی علیه یکدیگر یا فرصتی برای باهم بودن؟

علیرغم اخبار و آمارهای مربوط به تاثیر کرونا بر تعارضات خانوادگی و افزایش خشونت های خانگی کرونا می تواند فرصتی برای باهم بودن بیشتر اعضای خانواده تلقی گردد.

والدین می توانند بیشتر از همواره با فرزند خود وقت بگذرانند، به تکالیف و مسائل درسی فرزند خود رسیدگی نمایند و با بازی و ورزش دسته جمعی به ایجاد جوی صمیمانه در خانه یاری نمایند.

این شرایط بخصوص برای خانواده هایی که زن و مرد هر دو شاغل بوده و در گذشته فرصتی برای باهم بودن و رسیدگی بیشتر به خود و فرزندشان نداشتند یک فرصت است.

کرونا می تواند فرصتی برای تمرین تعهد و پذیرش و همدلی با یکدیگر باشد.

به عنوان مثال افراد خانواده می توانند با درک و همدلی خود فشار مالی که روی پدر خانواده قرار گرفته است را کم نمایند و صمیمیت و نزدیکی عاطفی خود را افزایش دهند.

مهارت حل تعارض در روزهای کرونایی

تعارض و اختلاف بخش جدایی ناپذیر زندگی مشترک و خانوادگی است.

در واقع وقتی دو نفر در کنار یکدیگر قرار می گیرند مسلما اختلاف سلیقه و درگیری نیز پیش می آید.

در حاضر با وجود کرونا ممکن است میزان پذیرش اختلافات و تاب آوری افراد کم و اعضای خانواده نسبت به مسائل جزئی حساس تر شوند.

معمولا تعارضات خانوادگی باعث افزایش هیجانات بخصوص خشم و ناراحتی می گردد.

بنابراین تصمیم گیری و صحبت کردن در شرایطی که هیجانات بر ما غالب شده اند، معمولا نتیجه ای جز پشیمانی و شدت دریافت اختلافات را در پی ندارد.

معمولا همه ما وقتی دچار خشم و یا اشتباهات رفتاری می شویم آن را به موقعیت و محیط اطراف مان نسبت می دهیم.

در مقابل ما گرایش داریم مسائل رفتاری اطرافیان مان را به ذات درونی و شخصیت شان نسبت دهیم: تو کلا آدم عصبی هستی، تو آدم بد دهنی هستی.

می توان گفت توجه به سوء تفاهم ها و نقش خودمان همچنین نقشی که موقعیت پرفشار بیرونی (کرونایی) در بروز اختلافات و تعارضات خانوادگی تاثیر بسزایی دارد.

خوشبختانه در حالت آرامش و با کم شدن از شدت هیجانات افراد از پذیرش بالاتری برخوردارند.

این نوع قوانین اگرچه به ظاهر ساده به نظر می رسد اما باعث فروکش کردن هیجانات، کم شدن از تعارضات خانوادگی و تصمیم گیری بهتر می گردد.

جدیدترین مطالب روانشناسی و آموزش رفتار در خانواده و مشاوره تلفنی در سایت مشاورانه قرار داده شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تاثیر کرونا بر تعارضات خانوادگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کرونا بر تعارضات خانوادگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید