ثبت جهانی کلیسای وانک زمان بر است

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، ثبت جهانی کلیسای وانک زمان بر است.

ثبت جهانی کلیسای وانک زمان بر است

علیرضا ایزدی اضافه نمود: با توجه به محدودیت ایران در سهمیه یونسکو و از طرفی پرونده های ثبت آثاری که جلوتر از پرونده کلیسای وانک هستند و البته کش و قوس هایی که کارهای کارشناسی دارد، ثبت جهانی کلیسای وانک از سوی وزارتخانه رد نشده اما در نوبت ثبت است.

وی گفت: لیستی از آثاری که برای ایران اولویت ثبت جهانی دارد، آماده شده و کلیسای وانک هم در این لیست قرار گرفته است اما مثل سایر پرونده های ثبت جهانی، در بازدیدهای کارشناسی عیب و ایرادهایی هست که باید مرتفع گردد.

ایزدی یادآور شد: همانطور که پیگیر ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی اصفهان هستیم، ثبت کلیسای وانک هم از اولویت ما در لیست میراث میراث جهانی یونسکوست اما این نهاد جهانی در سنوات اخیر به گفته خودش -به دلایل کارشناسی - سهمیه کم برای ایران قائل شده است.

وی با اشاره به اینکه سهمیه بندی ها بیشتر برای کشورهای قدر در حوزه تاریخی مثل ایران چالش آفرین است، اضافه نمود: معین یک سهمیه برای کشوری مثل ایران در قیاس با 90 درصد کشورها به نوعی ظلم بر کشورهای دارای آثار واجد ارزش است اما نمی گردد کاری کرد و باید کج دار و مریز پیش برویم.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اصفهان با تاکید برای اینکه کلیسای وانک به عنوان یکی از آثار ارزشمند ما دارای عناصری است که بایستی بعنوان یک اثر در لیست آثار جهانی در یونسکو بگنجد، گفت: خود را موظف می دانیم که کلیسا را برای کارشناسان و بازرسانی که از طرف مجموعه یونسکو به ایران می آیند و آثار ما را می بینند، مهیا کنیم.

وی اضافه نمود: امیدواریم که بتوانیم بگونه ای بستر را فراهم کنیم که ایرادات کمتری از ما بگیرند و حداقل از این لحاظ روند ثبت جهانی کلیسای وانک را که از آثار بسیار واجد ارزش ما است، تسریع ببخشیم.

ایزدی با اشاره به فصل غیر توریستی که فرصتی برای رفع کردن این ایرادات است، گفت: یکسری تعمیرات در موزه کلیسای وانک در حال اجرا است. هدف ما این است که بستر را بگونه ای فراهم کنیم که وقتی بازرسان برای بازدید اثر می آیند، ایراد کمتری بگیرند.

منبع: همگردی

به "ثبت جهانی کلیسای وانک زمان بر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی کلیسای وانک زمان بر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید