ثبت جهانی 44 رقم گیاهی در کردستان

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، به گزارش خبر نگار مهر، محمد حسین سدری پنج شنبه شب در جلسه کار گروه پدافند غیر عامل حوزه کشاورزی استان در سنندج گفت: کسب رتبه در جشنواره خوارزمی، اهدا جایزه بنیاد علمی البرز در حوزه علمی به عنوان دانشمند برتر در سال 97 و ده ها عنوان برتر پژوهشی و صدها مقاله علمی پژوهشی از جمله دستاوردها و خدمات نیروهای این مرکز تحقیقاتی است.

ثبت جهانی 44 رقم گیاهی در کردستان

وی گفت: با توجه به توان علمی این مرکز ظرفیت توسعه در بخش های مختلف را دارد.

سدری اظهار داشت: در بحث تحقیقات گیاه پزشکی رتبه بالایی در کشور داریم و پتانسل افزایش حمایت های اقتصادی و تجهیز آزمایشگاه ها در این مرکز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: مهمترین فعالیت در بخش پدافند غیر عامل بحث آموزش است که اگر یافته ای باشد احتیاج به انتقال دانش است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان گفت: 14 دوره آموزشی با حضور یک هزار و 610 بهره بردار و شش دوره آموزشی با حضور 280 نفر از کارکنان در امسال تا به امروز برگزار شده است.

سدری اظهار داشت: رسالت مرکز تحقیقات تنها کارهای پژوهشی معمولی نیست و گاهی اوقات فراوری یک رقم 12 سال به طول می انجامد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه 14 رقم فقط در حوزه زراعت داریم و این نشان می دهد که اگر اهمیت و اعتباری به کارهای پژوهشی کاربردی و تقویت زیر ساخت ها داده گردد بسیار پاسخگو خواهد بود.

سدری با اشاره به وجود ایستگاه های متعددی در زمینه فراوری بذور پرورشی اظهار کرد: در سال گذشته جز ایستگاه برتر کشوری معرفی شدیم و بیشترین فعالیت ما در خصوص غلات به ویژه جو و گندم است.

وی اضافه کرد: امیدواریم اعتبارات استانی به گونه ای باشد که همه ایستگاه ها با روش مناسب و علمی فعالیت نمایند.

فرایند طولانی پاسخ نتایج آزمایش کیفیت کود معضلی عظیم در راستا نظارت دقیق است

سدری گفت: افزایش کیفیت کودهای توزیعی فراوری شده در کارخانه های فراوریی، وظیفه ای را به بخش تحقیقات خاک و آب استان ها محول کرده که با مشارکت معاونت بهبود فراوریات گیاهی هر استان و حراست کار گروه هایی برای نظارت و بازدید تشکیل شده است و این کارگروه رصد می نماید که مسئله ای در زمینه کود پیش نیاید.

وی اضافه کرد: کود اگر غیر استاندارد باشد علاوه بر کاهش فراوری بخش کشاورزی و خسارات اقتصادی به سلامت انسان ها هم آسیب می زند.

سدری تاکید نمود: اگر بر واحدهای فرآوری کود نظارت صورت نگیرد امکان دارد کودهای بی کیفیت فراوری نمایند که میزان کادمیم و آرسنیک و سایر عناصر سمی که به وسیله گیاه جذب می گردد بالا باشد و مخاطرات زیست محیطی و به خطر انداختن سلامت انسان ها را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در این زمینه کار گروه فعالیت های خوبی انجام داده و واحدهای انباری، فروشگاه ها و مراحل توزیع را به صورت مرتب تحت نظارت قرار داده است.

وی اظهار کرد: تا خاتمه آذر ماه 410 بازدید از واحدهای فراوریی و فروشنده ها اجرا شده است اما متأسفانه ایرادی وجود دارد که باید برای آن چاره اندیشی گردد.

سدری اظهار داشت: نمونه گیری ها انجام می گردد و برای آنالیز به مؤسسه تحقیقات خاک و آب فرستاده می گردد که متأسفانه سه تا چهار ماه طول می کشد تا فرایند اجام گیرد.

وی اضافه کرد: اگر اعتبارات استان و مجوز آزمایشگاهی مؤسسه آب و خاک مانند سایر استان ها به ما تعلق گیرد، می توانیم آزمایش ها را ظرف یک هفته انجام دهیم و این کار نشدنی نیست و امیدواریم صورت گیرد.

سدری توضیح داد: در خصوص کیفیت آب استان که مردم بسیار نگران آن قضیه اند اگر آزمایشگاه های رفرنس داشته باشیم می توانیم کیفیت آب را رصد کنیم و از افت کیفیت آن پیشگیری کنیم.

وی عنوان نمود: اگر منشأ آن مصرف کود باشد یا هر عامل دیگری در آزمایشگاه تحقیقاتی مجهز می توانیم در مدت کوتاه علل را شناسایی و در راستای حل آن کوشش کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان همچنین در خصوص بحث مسائل دام و دامپزشکی گفت: در این مورد هم اگر آزمایشگاه مجهز داشته باشیم می توانیم در زمان بیماری حاد پرندگان و آنفولانزا از آن استفاده کنیم.

سدری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در زمینه جنگل و مرتع سالیان متمادی است که بیماری هایی وجود دارند که با مبارزات بیولوژیکی و شیمیایی می تواند رفع گردد و ما می توانیم در آزمایشگاه عامل بیماری ها را شناسایی کنیم.

سدری خاطر نشان کرد: در خصوص توت فرنگی ما در کشور برند هستیم و نمی خواهیم این عنوان را از دست دهیم لذا زمانی که باکتری ناشناخته ورود پیدا می نماید اگر زود تر این آلودگی شناسایی و با آن مبارزه گردد سریع تر کنترل خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مباحث در راستای پدافند غیر عامل در زمینه مواجهه با دشمنان طبیعی است و باعث رضایت مندی کشاورزان و افزایش کیفیت فراوریات خواهد شد.

مرکز تحقیقات گنجینه کارهای 30 ساله ای است که شناسنامه ای برای استان محسوب می گردد

سپری گفت: یکی از تهدیدات بحث تعرض های مختلف است که طی چند سال اخیر وجود داشته اند از جمله پرونده قضائی با شرکت آب منطقه ای که در سال 95 اقدام به ایجاد کانال انتقال آب کرده و جنگل را نابود کرده است که ما شکایت کردیم.

وی اضافه کرد: در خصوص بحث دفن زباله شهری که در سال 96 شهرداری مریوان اقدام به دفن زباله کرده و چند هکتار از اراضی را از بین برده نیز پرونده داریم که فجایع زیست محیطی اند و در کنار شیرابه این زباله ها وارد رودخانه ها شده و مسائل بسیار زیاد بهداشتی را به بار می آورد.

سدری اذعان کرد: تعرض و سرقت هم مسائل بسکمک به بار می آورد و هر هفته سرقت دام، پنل خورشیدی و … صورت می گیرد و ما شکایت قضائی مطرح می کنیم که متأسفانه هیچ اعتنایی به این قضایا نمی گردد.

وی ادامه داد: ذخایر ژنتیکی گیاهی در استان 25 درصد فراوری کشوری است و 44 رقم ثبت جهانی شده است و این نشانگر پشتوانه علمی استان است.

سدری گفت: مؤسسه ما رتبه سوم هد باریم کشور است و این صندلی احتیاج به حفاظت دارد.

وی تاکید نمود: باید در مرکز تحقیقات گنجینه کارهای 30 ساله ای که شناسنامه ای برای استان محسوب می گردد محافظت گردد و امکانات حفاظتی مناسب در اختیار این مرکز قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان تاکید نمود: در بحث تحقیقات هم محرمانه بودن این اطلاعات بسیار مهم است که مواد، نمونه ها و.. جز سرمایه های ملی اند و حفاظت از این موارد هم احتیاج به تقویت این قسمت ها دارد.

سدری اضافه کرد: در سال 98 که سیل در استان باعث 365 میلیارد تومان خسارت شد و نزدیک به 14 هزار نفر دچار خسارت شدند و دولت 20 میلیارد تومان از خسارات را جبران کرد و 21 میلیار تومان تسهیلات کم بهره به آسیب دیدگان اختصاص داد.

وی اظهار داشت: اگر یک درصد از این خسارت به بحث طراحی و ساخت نرم افزار سازه های آبخیز داری اختصاص داده گردد و در قضیه سیل ها با برنامه های ساخت مدل بتوانیم پیشگیری کنیم در کشور الگویی برای مناطق سیل خیز خواهیم بود لذا انتظار می رود مجموعه مدیران ارشد استان ما را در این خصوص کمک نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ثبت جهانی 44 رقم گیاهی در کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی 44 رقم گیاهی در کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید