جرم گوش چیست و روش های تمیز کردن جرم گوش بدون آسیب رساندن

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، جرم گوش حاصل از فرآیند دفاع گوش در برابر ورود میکروب ها و عوامل خارجی به داخل کانال گوش است. ماده زردرنگ جرم گوش نه تنها مضر نیست بلکه اثر محافظتی دارد. البته با این شرط که مقدار آن از حد نصاب بیشتر نشود.

جرم گوش چیست و روش های تمیز کردن جرم گوش بدون آسیب رساندن جرم گوش اگر به حالت فشرده و بیش از مقدار طبیعی در گوش هایتان باشد، ممکن است احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید. تمیز کردن جرم گوش دارای اصولی است که اگر رعایت نگردد؛ بر سلامت گوش و شنوایی اثر مخربی خواهد گذاشت.

جرم گوش چیست

ماده زردرنگ داخل گوش که به جرم یا واکس گوش هم معروف است، به وسیله سلول های داخل کانال گوش ساخته می گردد. اگر دست زده باشید متوجه شده اید که حالت چرب و چسبناک دارد به این دلیل که قسمت عمده تشکیل دهنده آن چربی و سلول های ریزش پیدا نموده است.

جرم گوش حاصل از فرآیند دفاع گوش در برابر ورود میکروب ها و عوامل خارجی به داخل کانال گوش است. ماده زردرنگ جرم گوش نه تنها مضر نیست بلکه اثر محافظتی دارد. البته با این شرط که مقدار آن از حد نصاب بیشتر نگردد. جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی از جمله مسائل مهم سلامت گوش در تمام سنین به شمار می آید.

جرم گوش برای سلامت گوش مفید است یا مضر

جرم یا واکس گوش یک ماده آلوده نیست بلکه به عنوان یک سد دفاعی غیر اختصاصی به شمار میرود. نقشی که ابرو برای محافظت از چشمتان دارد، نقشی که پوست برای محافظت از سراسر بدنتان دارد، مشابه نقشی است که جرم گوش برای پرده گوش و سلامت شنوایی شما دارد.

پس اگر بخواهید جواب این سوال را بدانید که آیا جرم گوش مفید است یا مضر، به شما می گوییم که اگر بیش از مقدار زیاد یا کم نباشد، بسیار مفید و محافظ سلامت شنوایی تان است.

غیر قابل انکار است که تجمع بیش از مقدار جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی به این دلیل است که جلوی پرده صماخ به وسیله جرم گوش اشغال می گردد و اصوات کمتر به این پرده برخورد می نماید. اگر مقدار جرم گوش هم کمتر از حد نصاب باشد، شما احساس خشکی و خارش داخل کانال گوش خواهید داشت.

تاثیر جرم گوش بر کاهش شنوایی چقدر است

اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه دارید هر وسیله نوک تیزی که به دستتان می رسد، وارد کانال گوش کنید و به هر نحوی شده، ماده زردرنگ جرم گوش را خارج کنید، شما خطرناک ترین اقدام علیه سلامت و شنوایی گوش تان را انجام می دهید.

دوست عزیز؛ تمیز کردن غیر استاندارد جرم گوش را بیشتر به سمت داخل هل می دهد و به پرده گوش فشار وارد می نماید که باعث تجمع و سفت شدگی جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی می گردد. شما ممکن است در گوشی که جرم بیش از مقدار و سفت شده داشته باشد، احساس درد، احساس سنگینی و پری، احساس کیپ شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید.

گاهی پیش می آید که نه تنها نمی توانید جرم گوش را خارج کنید بلکه بدتر آن را به داخل هل داده و همزمان به پرده حساس صماخ هم ضربه می زنید. اقدام درست این است که به پزشک مراجعه کنید تا شستشوی بهداشتی و مناسب گوش برایتان انجام گردد و وضوح شنوایی را مجددا به دست بیاورید.

برای تمیز کردن گوش هایتان، این نکات را به خاطر بسپارید

برخی از افراد نسبت به بقیه، بیشتر جرم گوش فراوری می نمایند

درست مثل این که برخی از افراد بیشتر از بقیه عرق می نمایند. بدن برخی از افراد، همچنان خودبه خود جرم گوش می سازد و ممکن است در کانال گوش این افراد، جرم بسیار زیادی جمع گردد. این مسئله اشکالی ایجاد نمی نماید، مگر اینکه فرد احساس کند به دلیل تجمع زیاد جرم در گوش و انسداد آن، به سختی صداها را می شنود.

هندزفری تان می تواند به تشخیص مشکل جرم گوشتان یاری کند

اگر عادت دارید مدام هندزفری به گوشتان باشد، این مسئله می تواند یاریتان کند بفهمید چه زمانی گوش هایتان احتیاج به آنالیز دارند. اگر متوجه شدید هر بار که هندزفری تان را در می آورید، جرم زیادی به آن چسبیده است، یعنی به احتمال زیاد جرم گوشتان زیاد شده است. اگر روی هندزفری جرم گوش می بینید و در ضمنً احساس می کنید احتیاج دارید آن را با ماکسیمم صدا بهره ببرید، می تواند علامت این باشد که جرم، انسدادی در گوشتان ایجاد نموده و باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر سعی کنید خودتان جرم گوشتان را خارج کنید، ممکن است شرایط بدتر شده و انسداد ایجاد کنید

قبل از این که تصمیم بگیرید خودتان جرم گوشتان را تمیز کنید، یادتان باشد که پزشک، برترین کسی است که می تواند گوش هایتان را به خوبی و به طور کامل از جرم پاکسازی کند. در واقع زمانی که تمام تلاشتان را می کنید تا جرم گوشتان را خارج کنید، احتمال انسداد گوش با جرم را بیشتر می کنید.

باور کنید جرم گوش، طبیعی و دوست شماست

قبلاً گفته ایم و باز هم می گوییم: جرم گوش، دشمن شما نیست، بلکه دوست شماست. زیرا از گوش هایتان در برابر گرد و غبارها و آلودگی ها محافظت می نماید و در واقع عامل ضد آب است. بنابراین وقتی آب داخل گوشتان می گردد، جرم یا همان واکس گوش از پوست در برابر رطوبت محافظت می نماید. در نتیجه گوش دچار عفونت نمی گردد. شما به مقداری جرم در گوش هایتان احتیاج دارید تا آن ها را سالم نگه دارید. پس وقتی سعی می کنید جرم گوش هایتان را کاملاً خارج کنید، این نکته را به یاد داشته باشید.

بایدها و نبایدها در خارج کردن جرم گوش

ضروری است که باورها و اقدامات اشتباه برای خارج کردن جرم گوش را بشناسید تا از اجرای چنین روش هایی بر گوش هایتان جلوگیری کنید. این عادات غلط عبارتند از:

چوب کبریت، سوییچ ماشین و کلید در منزل، اتوماتیک، مداد و هر چیز نوک تیز دیگری را برای خارج کردن واکس زرد رنگ وارد گوش نکنید. مورد استفاده این وسایل هر چه باشد، در حیطه وسایل پزشکی گوش نیست.

گوش پاک کن، گوش پاک کن نیست!؟ آن وسیله ای که در جامعه به عنوان گوش پاک کن استفاده می گردد و در داروخانه ها فروخته می گردد، یک اپلیکاتور است و نه یک گوش پاک کن. شما با استفاده از این وسیله (اپلیکاتور) نه تنها پیروز به خارج کردن جرم گوش نمی شوید، بلکه بدتر واکس را به داخل هل می دهید و احتمال آسیب رساندن به پرده صماخ هم احتمال دارد. لطفا از این وسیله که احتمالا شما هم به آن گوش پاک کن می گویید، استفاده نکنید.

به شما توصیه می گردد که بعد از استحمام، برای خشک کردن گوش و خارج کردن جرم گوش که احتمالا نم خورده است و راحت تر خارج می گردد، از انگشت یا اپلیکاتور استفاده نکنید. بهتر است که چند دقیقه ای گوش خود را در راستا باد گرم سشوار قرار دهید تا داخل کانال گوشتان خشک گردد.

مناسب ترین اقدام برای تمیز کردن جرم گوش

با توجه به حساس بودن ساختار گوش و بعلاوه عدم کاهش شنوایی، به شما توصیه می گردد که اگر جرم گوش باعث شده است که شما علائمی از قبیل درد، وزوز گوش و کاهش شنوایی پیدا کنید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر جرم گوش چندان فشرده نباشد، احتمالا پزشک در همان نوبت سعی در خروج واکس درون گوش می نماید. اگر جرم گوش حالت فشرده و چسبیده به پرده صماخ داشته باشد، احتمالا پزشک در چند مرحله، اقدام به خارج کردن واکس خواهد نمود که عبارتند از:

مرحله نخست: پزشک قطره روغن گلیسیرین فنیکه تجویز خواهد نمود که شما می بایست روزانه دو تا سه نوبت در گوش درگیر به مدت چند روز بچکانید. این قطره روغنی، جرم گوش را نرم می نماید و خارج کردن واکس را آسان تر می نماید.

مرحله دوم: پس از گذشت چندین روز، مجدد به پزشک مراجعه کنید. گوشتان به وسیله دستگاه معاینه می گردد و احتمالا با یک سرنگ پر از آب داخل گوش شستشو داده می گردد. سپس پزشک با یاری یک دستگاه داخل گوش را نگاه می نماید و به جای مانده جرم ها را خارج می نماید.

تمیز کردن گوش به روش نادرست می تواند سبب عوارض جدی گردد

گفتیم که استفاده از وسایل برای تمیز کردن جرم گوش چقدر خطرناک است و می تواند انسداد ایجاد کند. انسداد گوش خودش به مقدار کافی آزاردهنده است، اما عارضه جدی تری که حاصل نادرست تمیز کردن گوش است، آسیب به پرده گوش یا حتی پاره کردن آن است. شرح دادیم که سوراخ یا پاره شدن پرده گوش زمانی روی می دهد که شما غشای مخاطی را سوراخ یا پاره می کنید؛ یعنی همان لایه نازکی که گوش میانی را از پرده گوش جدا می نماید.

پرده گوش معمولاً خودش می تواند ترمیم گردد؛ اما گاهی ممکن است احتیاج به عمل جراحی برای برطرف پارگی باشد. پس برترین کار این است که هیچ چیزی را وارد گوشتان نکنید. استفاده از گوش پاک کن و خارج کردن جرم گوش می تواند خوشایند باشد اما به تبعات احتمالی آن فکر کنید.

چند توصیه طلایی

اگر تمیز کردن جرم گوش، به وسیله پزشک اجرا شد و بعد از شستشوی گوش دچار مسائلی در شنوایی، درد شدید یا دچار خونریزی از گوش شدید، لطفا به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما دارای سمعک هستید، ممکن است بیش از دیگران دچار تجمع و فشردگی جرم گوش شوید، به شما توصیه می گردد که اصلا خودسرانه به تمیز کردن جرم گوش نپردازید به این دلیل که نباید به بیماری زمینه ای گوش و کاهش شنوایی که از قبل داشته اید، دوباره آسیب جدیدی اضافه کنید.

کسانی که دچار مسائل زیر هستند نباید گوش شان را شست وشو بدهند:

* ابتلا به دیابت؛

* وجود سوراخ در پرده گوش؛

* اگزما (درماتیت) یا مسائل پوستی دیگر در گوش یا پوست حوالی آن؛

* ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن؛

* وجود لوله در پرده گوش برای جلوگیری از تجمع مایعات در گوش میانی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر احساس می کنید که گوش تان مسدود شده است و با راه کارهای ساده خانگی، مشکل تان برطرف نشده باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم زیر که مربوط به عفونت گوش هستند هم احتیاج به مراجعه به پزشک وجود دارد:

* وجود درد در گوش یا نواحی اطراف آن؛

* ترشح مایعات از گوش؛

* دشواری در شنوایی.

علاوه بر پیگیری عفونت شدید گوش، در صورت مسدود شدن های پیاپی گوش هم احتیاج به مراجعه به پزشک وجود دارد. برای رهایی از این حالت، پزشکان راه کارهایی برای ارائه در اختیار دارند. امکان معین یک برنامه تعیین برای پاک سازی مداوم گوش ها هم وجود دارد. در این صورت، فرد می تواند گوش هایش را همواره تمیز و پاک نگه دارد.

در آخر

یادتان باشد که جرم گوش، کارکردی مفید در بدن دارد و با جذب گرد و غبار و آلودگی های خارجی، مانع از راه یافتن آنها به داخل عمق گوش می گردد. جرم گوش معمولا بدون احتیاج به مداخله شما از گوش تان خارج می گردد. در صورتی هم که به راحتی از گوش خارج نگردد، برترین و مناسب ترین راه، مراجعه به پزشک است. تمیز کردن گوش در منزل، خطراتی دارد که بهتر است برای پرهیز از آنها، این کار را تا جایی که برای تان مقدور است، خودتان انجام ندهید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت علوم پزشکی اراک

سایت چطور

منبع: راسخون

به "جرم گوش چیست و روش های تمیز کردن جرم گوش بدون آسیب رساندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جرم گوش چیست و روش های تمیز کردن جرم گوش بدون آسیب رساندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید