خطر انقراض در کمین آبزیان دریای خزر

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، مدیرکل شیلات استان گلستان با تأکید بر اینکه یکی از اهداف ما در بازسازی ذخایر آبزی یاری به صیادان است، گفت: بعضی از گونه های آبزی دریای خزر در خطر انقراض قرار دارند.

خطر انقراض در کمین آبزیان دریای خزر

به گزارش ایسنا، اسماعیل جباری ظهر امروز شنبه 5 شهریور ماه در مصاحبه با وبلاگ کاتالوگ و بروشور اظهار کرد: وجود دریای خزر، چشمه های آب سرد، رودخانه ها و آببندان ها، اراضی لم یزرع، آب های نامتعارف و لب شور زمینه را برای پرورش انواع ماهیان سردابی، گردابی ماهیان خاویاری، میگو و تعاونی های فعال در زمینه صید و صیادی در گلستان فراهم نموده است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف شیلات بازسازی ذخایر آبزی با هدف تأمین مولدهای مورداحتیاج از نظر کمی و کیفی، نوسازی و بهسازی سازه های تجهیزات و استخرها و تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات است، اضافه کرد: در استان گلستان سه مرکز برای حفظ ذخایر آبزی در دریا مشغول است، سال جاری حدود 51 میلیون بچه ماهی استخوانی و غضروفی تکثیر و به دریا رهاسازی شده است.

مدیرکل شیلات استان گلستان متذکر شد: هدف ما حفظ ذخایر ارزشمند دریا است لذا هر ساله با هماهنگی بازسازی ذخایر شیلات کشور، مولدین را از دریا به مراکز حفظ ذخایر آبزی منتقل و تکثیر نموده سپس به دریا منتقل می شوند، در واقع هدف از این کار ما یاری به صیادان است چراکه ذخایر آبزی در استان رو به کاهش است و بعضی از گونه ها در حال انقراض هستند.

جباری از تسهیل در صدور مجوز در حوزه های مختلف شیلاتی اطلاع داد و یادآور شد: متقاضیانی که به شیلات مراجعه می نمایند تشکیل پرونده در اسرع وقت صورت گرفته و افراد به سازمان نظام مهندسی و کشاورزی استان راهنمایی شده که پس از طی مراحل اداری و قانونی صدور مجوز انجام می گردد.

وی از وجود 30 هزار حلقه چاه با پروانه در استان گلستان اطلاع داد و تأکید کرد: آبزیان احتیاج به آب مداوم دارند و هدف ما استفاده بهینه از آب، خاک و امکانات موجود است به همین دلیل استفاده دومنظوره از چاه های کشاورزی در دستور کار ما نهاده شد و به طور قطع فراوری ماهی به این روش به معیشت کشاورزان و روستائیان یاری می نماید.

مدیرکل شیلات استان گلستان با بیان اینکه متأسفانه بیشتر کشاورزان مایل به استفاده دومنظوره از چاه های کشاورزی نیستند، توضیح داد: به جای راهنمایی مستقیم آب به سمت اراضی کشاورزی، می توان از آن استفاده بهینه کرد و قبل از راهنمایی آب به اراضی کشاورزان، آن را به استخرهای ذخیره پرورش آبزیان فرستاد تا بدون هدررفت آب، گونه های آبزی فراوری گردد و در پی آن افزایش عایدی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر رقم بخورد.

جباری با تأکید بر اینکه ما به هیچ عنوان برای صدور مجوز ایجاد استخرهای پرورش ماهی سخت گیری نمی کنیم، توضیح داد: ما با افتخار در خدمت کشاورزان گلستانی هستیم و کسانی که برای احداث استخرهای دومنظوره کشاورزی و پرورش ماهی مشکل دارند به ما مراجعه نمایند تا برای برطرف مشکل آنها اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که احداث استخر دو منظوره کشاورزی و پرورش ماهی چقدر زمانبر است، پاسخ داد: این مهم بستگی به مساحت استخر و مقدار آب دارد، متقاضیان با مراجعه به جهاد کشاورزی برای احداث استخر دومنظوره کشاورزی درخواست بدهند که برای این منظور اعطای تسهیلات نیز به متقاضیان انجام می گردد.

منبع: فرارو

به "خطر انقراض در کمین آبزیان دریای خزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر انقراض در کمین آبزیان دریای خزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید