رهبران بریکس از تبادل نظر درباره ونزوئلا امتناع کردند

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، رهبران کشورهای عضو بریکس که در نشستی دو روزه در پایتخت برزیل شرکت نموده بودند، از تبادل نظر درباره اوضاع ونزوئلا امتناع نموده و توجه خود را به مسائل جهانی اقتصاد معطوف کردند.

رهبران بریکس از تبادل نظر درباره ونزوئلا امتناع کردند

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، به نقل از خبرگزاری رویترز، در میان کشورهای عضو بریکس که در این نشست دو روزه حضور داشتند، رهبران روسیه و چین از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا حمایت می نمایند اما به عقیده ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری جناح راست برزیل که کشورش میزبان این نشست بود، خوآن گوآیدو رهبر مشروع ونزوئلا به شمار می رود.

رکود مالی و ناآرامی های سیاسی در ونزوئلا باعث شده تا چهار میلیون آواره این کشور به مناطق مرزی با برزیل و سایر کشورهای همجوار هجوم ببرند که این مساله به یکی از مسائل امنیتی منطقه ای در آمریکای لاتین بدل شده است.

وانگ ژیائولونگ، فرستاده ویژه چین در نشست بریکس با اشاره به بیانیه مشترک کشورهای عضو در روز پایانی نشست گفت: ونزوئلا در دستور کار نشست نبود و به آن پرداخته نشد. اگرچه من به مساله ونزوئلا اشاره کردم، اما این مساله از سوی رهبران حاضر در نشست چه در جلسه غیرعلنی و چه در جلسه علنی به بحث گذاشته نشد.

درگیری بین حامیان مادورو و گوآیدو در سفارت ونزوئلا در برزیل هم باعث نشد تا رهبران شرکت نماینده در نشست بریکس شرایط در ونزوئلا را به بحث بگذارند.

حامیان گوآیدو برای 11 ساعت سفارت ونزوئلا در پایتخت برزیل را تصرف کردند تا اینکه دولت این کشور از آنها خواست تا ساختمان سفارت را ترک نموده و آن را به دیپلمات های وفادار به مادورو تحویل دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه گفت، حمله به سفارتخانه ونزوئلا در برزیل یک اقدام تحریک آمیز همزمان با برگزاری نشست بریکس بوده است.

مساله بحران سیاسی در شیلی و بولیوی در بیانیه نهایی نشست بریکس جایی نداشت اما درگیری ها در سوریه، یمن، لیبی و سایر نقاط دنیا در آن ذکر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رهبران بریکس از تبادل نظر درباره ونزوئلا امتناع کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبران بریکس از تبادل نظر درباره ونزوئلا امتناع کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید