طرز تهیه شامی گوشت؛ شام مختصر اما خوشمزه

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، شاید شما هم جزو افرادی هستید که شامی کباب و کتلت را یکی می دانند. اما در اصل این دو غذا هم در مواد اولیه و هم در نحوه پخت تفاوت دارند. شامی کباب یا شامی گوشت همان طور که از اسمش برمی آید ماده از گوشت درست شده و در بعضی موارد با لپه مخلوط می گردد. گاهی هم در مایه شامی مقداری سبزی معطر و خشک استفاده می گردد. علاوه بر این برای پوک شدن شامی مقداری آرد برنج داخل مایه شامی می ریزند. قبل از پخت، وسط مایه شامی سوراخی ایجاد می نمایند تا ترد و مغزپخت گردد.

طرز تهیه شامی گوشت؛ شام مختصر اما خوشمزه

به صورت کلی، شامی و کتلت هم به صورت گرم و هم به صورت سرد سرو می شوند. به همین علت انتخاب خوبی به عنوان غذای پیک نیک، اردو یا سفر یا شام سبک هستند. برای آن که بهتر تفاوت این دو غذای لذیذ را متوجه شوید، پیشنهاد ما این است یک بار هر دو غذا را درست کنید تا هم با مواد اولیه و هم طرز تهیه هر کدام آشنا شوید. در ادامه همراه ما باشید تا با طرز تهیه شامی گوشت آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شامی گوشت

  • گوشت چرخ نموده 400 گرم
  • سیب زمینی میانه دو عدد
  • پیاز درشت یک عدد
  • تخم مرغ یک عدد
  • آرد نخودچی دو قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی چهار عدد
  • فلفل دلمه ای رنگی میانه دو عدد
  • نمک به اندازه لازم
  • فلفل سیاه آسیاب شده به اندازه لازم
  • زردچوبه به اندازه لازم
  • پودر کاری (اختیاری) به اندازه لازم
  • پودر سیر (اختیاری) به اندازه لازم
  • روغن مایع سرخ کردنی به اندازه لازم

طرز تهیه شامی گوشت

مرحله اول

اما به سراغ مراحل تهیه شامی گوشت برویم. برای آغاز باید بگوییم، در صورتی که از گوشت چرخ نموده یخ زده استفاده می کنید، حدود 5 ساعت قبل از آغاز به کار آن را از فریزر خارج کنید. برای این کار توصیه می کنیم، بسته بندی گوشت چرخ نموده را داخل یک بشقاب قرار داده و چند ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی یخ آن آب گردد.

مرحله دوم

در همین حین که گوشت در حال آب شدن است، دو عدد سیب زمینی میانه را بشویید و پوست بگیرید. سیب زمینی ها را رنده کنید. سپس آب اضافی آن ها را با فشار دست بگیرید. سپس آن ها را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. بعد از آن، پوست یک عدد پیاز بزرگ را بکنید و در داخل یک ظرف رنده کنید. قبل از اضافه کردن پیازهای رنده شده به سیب زمینی ها حتماً آب اضافی پیاز را بگیرید.

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه شامی گوشت، به گوشت چرخ نموده پیاز و سیب زمینی رنده شده را اضافه کنید. به این مخلوط به اندازه لازم نمک، فلفل سیاه آسیاب شده و زردچوبه اضافه کنید. در صورت تمایل اندازهی پودر کاری و پودر سیر هم می توانید اضافه کنید. این دو ادویه مزه متفاوتی به شامی شما خواهند داد.

مرحله چهارم

در ادامه، یک عدد تخم مرغ را بشکنید و به مواد شامی داخل کاسه اضافه کنید. همه مواد را با چنگال هم بزنید تا به خوبی ترکیب شوند. اگر هم مایلید می توانید با فشار دست مواد را با هم ترکیب کنید. سپس، با در نظر گرفتن قوام مایه شامی به اندازه لازم آرد نخودچی اضافه کنید. مواد را خوب مخلوط کنید. در نهایت روی کاسه را با یک درپوش یا بشقاب بپوشانید. آن را به مدت 20-15 دقیقه در یخچال قرار دهید تا مایه شامی خودش را بگیرد.

مرحله پنجم

در این مرحله، یک ماهیتابه بزرگ بردارید و اندازهی روغن مایع مخصوص سرخ کردن داخل آن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید. کمی صبر کنید تا روغن داغ گردد. اندازهی از مایه شامی را بردارید و با دست به آن شکل دهید و داخل روغن داغ بیندازید. حواستان باشد که حرارت زیر ماهیتابه باید ملایم باشد تا شامی ها به خوبی مغزپخت شوند. ضمن این که بهتر است قبل سرخ کردن، وسط مایه شامی فرم داده را با انگشت اشاره سوراخ کنید تا به خوبی مغزپخت و پوک گردد.

مرحله ششم

پس از این که یک طرف شامی کاملا سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر هم کامل سرخ گردد. پس از سرخ شدن هر دو طرف شامی آن را از ماهیتابه خارج کنید و روی دستمال حوله ای قرار دهید. به این ترتیب روغن اضافی شامی جذب دستمال می گردد.

مرحله هفتم

بعد از آن که همه شامی ها سرخ شدند، چهار عدد گوجه فرنگی را بشویید و از وسط تقسیم کنید. گوجه ها را از قسمت گوشتی داخل ماهیتابه قرار دهید. اندازهی نمک به آن ها اضافه کنید. فلفل دلمه ای رنگی را خرد کنید و به ماهیتابه اضافه کنید. گوجه فرنگی ها و فلفل دلمه ای ها را کمی تفت دهید.

مرحله هشتم

پس از تفت دادن می توانید پوست گوجه فرنگی ها را جدا کنید و آن ها را همراه با فلفل دلمه ای مخلوط کنید تا به شکل سس گردد. اندازهی از مزه سس را بچشید و در صورت احتیاج نمک و فلفل سیاه آسیاب شده اضافه کنید. همینطور می توانید این سس را در هنگام سرو روی شامی ها بریزید. شامی و سس شما آماده است. نوش جان!

فوت و فن های تهیه شامی گوشت

  • برای یخ زدایی گوشت منجمد به هیچ وجه آن را داخل مایکروفر قرار ندهید. در این صورت گوشت تغییر رنگ می دهد و آب می اندازد. برترین حالت برای ذوب کردن یخ گوشت این است که آن را از شب قبل در یخچال قرار دهید تا فرصت آب شدن داشته باشد. این که چرا تأکید نکردیم آن را در دمای اتاق نگه دارید، از بابت میکروب های گوشت است که در دمای اتاق فعال می شوند.
  • اگر سس گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای بیش از حد رقیق است، می توانید آن را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به غلظت دلخواهتان برسد. همینطور برای بهتر شدن طعم سس می توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید. مواد ترکیب شده را برای چند دقیقه روی شعله تفت دهید.
  • برای حل مشکل وارفتن شامی، حتماً به مایه آن یک تا دو قاشق غذاخوری آرد برنج اضافه کنید.
  • شامی گوشت معمولاً همراه با سیب زمینی سرخ نموده سرو می گردد. برای این که سیب زمینی ترد و خوشمزه ای داشته باشید، حتماً آن را پس از خرد کردن داخل آب سرد قرار دهید. سپس آبکش نموده و با یک دستمال پارچه ای خشک کنید.
  • برای این که شامی کاملاً مغزپخت گردد، پیشنهاد می کنیم با دست وسط آن را یک سوراخ ایجاد نموده و سرخ کنید.
  • برای آشنایی بیشتر با کتلت و تفاوت آن با شامی پیشنهاد می کنیم چند مدل مختلف کتلت و شامی را امتحان کنید. به طور مثال: کتلت مرغ زعفرانی، کتلت گوشت، کتلت عدس، شامی کباب ترد و شامی گیلانی.
  • اگر با غذاهای دریایی میانه خوبی دارید و دنبال ایده های تازه برای غذاهای دریایی هستید، پیشنهاد می کنیم کتلت میگو و کتلت ماهی را امتحان کنید.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه شامی گوشت؛ شام مختصر اما خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شامی گوشت؛ شام مختصر اما خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید