طرز تهیه چای به و بررسی خواص و مضرات آن در طب سنتی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، به در کتب طب سنتی ایران با نام سفرجل آورده شده است و جهت تقویت قلب و مغز مفید می باشد. میوه به، مقوی قلب، معده و اعصاب است و دمنوش به نوشیدنی بسیار مناسب برای پاییز و زمستان است. از دانه های میوه به در سرماخوردگی و گلودرد استفاده می کنند. از این رو در این مطلب به طرز تهیه چای به و خواص و مضرات آن خواهیم پرداخت.

طرز تهیه چای به و بررسی خواص و مضرات آن در طب سنتی

طرز تهیه چای به

مواد لازم:

  • به خشک: 2 قاشق غذاخوری
  • آب جوش: به میزان لازم
  • دانه هل، دارچین، لیموی تازه و زعفران: به میزان دلخواه

روش تهیه:

  • برای تهیه چای به، اگر به خشک شده را آماده نمی خرید، باید به خشک کردن به بپردازید.
  • ابتدا کار خود را با شستن چند عدد به آغاز کنید. سپس به ها را 4 برش بزرگ بزنید و بعد به ها را درشت رنده کنید.
  • در این مرحله لازم است که رطوبت به های رنده شده گرفته شود. برای این کار به های رنده شده را به مدت 2 روز درون یک سینی بزرگ قرار دهید تا رطوبت به ها کم شود. همچنین می توانید به ها را روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شوند. بهتر است که فاصله به های رنده شده از هم زیاد باشد تا بهتر خشک شده، تغییر رنگ پیدا کنند و تیره رنگ شوند.
  • بعد از این که به ها کاملا خشک شدند، یک تابه نچسب با اندازه مناسب را روی گاز بگذارید تا خوب گرم شود و بعد به های رنده شده را داخل تابه بریزید و بدون روغن مدام آن ها را هم بزنید تا خوب تیره رنگ شوند. اگر در این مرحله به ها را به اندازه کافی تفت ندهید موقع دم کردن چای، به رنگ نمی دهد.
  • بعد از اینکه به ها را خوب تفت دادید و خوب تیره رنگ شدند، حالا برای هر نفر 1 قاشق غذاخوری از به خشک را داخل قوری بریزید. اگر دوست داشتید برای خوش عطر و خوش طعم تر شدن چای، به آن دانه هل بدون پوست یا چوب دارچین اضافه کنید. دقت کنید اگر از پودر دارچین استفاده کنید رنگ چایی کدر خواهد شد. وقتی تمام مواد خشک را داخل قوری ریختید آب جوش را هم به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 20 دقیقه خوب دم بکشد و به های خشک به آب جوش رنگ دهند.
  • چای به خوشمزه شما آماده است. اگر دوست داشتید می توانید موقع نوشیدن دمنوش به کمی زعفران یا آبلیموی تازه به چای به اضافه کنید.

طرز تهیه چای به و سیب

مواد لازم:

  • به: 2 عدد
  • سیب: 2 عدد
  • زعفران: به مقدار لازم
  • چوب دارچین: به مقدار لازم

روش تهیه:

  • به را خوب بشورید تا پرزهای روی آن برود. اگر پوست به کاملاً زرد باشد نیازی به دریافت آن نیست و سیب را هم تمیز بشورید. پس از شستن باید آن را یا با رنده فلزی خلال کنید تا قطعاتی به طول حدوداً 3 سانتی متر و قطر حدود 2 میلی متر به دست آورید یا نگینی خورد کنید.
  • سپس تکه های به و سیب را در یک سینی قراردهید و روی وسیله گرمایی با گرمای ملایم قرار دهید. بسته به رطوبت هوا و دمای گرم کننده بین 1 تا 2 روز طول می کشد تا تکه های به و سیب خشک شوند. در این مرحله، خشکی نباید آنقدر شدید باشد که خلالها را بتوان مانند چوب کبریت شکست.
  • مرحله پایانی در تهیه دمنوش به و سیب بو دادن آنهاست که نیاز به کمی مهارت دارد وگرنه ممکن است دمنوش خوب از کار درنیاید. برای این کار باید یک ماهی تابه فلزی را روی شعله گاز بگذارید تا ظرف خوب خوب داغ شود به قدری که اگر قطره ای آب در آن ریختید زود بخار شود. سپس تکه های به و سیب خشک شده را یکباره در ماهیتابه ریخته و به سرعت با قاشق چوبی زیر و رو کنید تا حرارت به طور یکسان به همه آنها برسد. این کار را تا وقتی که رنگ خلالها به قهوه ای پررنگ شود ادامه بدهید. کمی دود بلندشدن هیچ عیبی ندارد و حتی به خوش رنگتر شدن دمنوش هم کمک می کند، بنابراین از کمی دود و دم آن نترسید.
  • پس از تغییر رنگ و بوداده شدن به و سیب ها، ماهیتابه را از حرارت بردارید و بگذارید خنک شود. سپس آن را در ظرف دربسته شیشه ای نگهداری کنید و از رطوبت دور نگهدارید.
  • برای تهیه دمنوش برای هر نفر حدود یک قاشق غذاخوری معمولی از آن را در یک قوری با یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه روی بخار، خوب دم کنید و سپس نوش جان کنید.
  • افزودن مقدار اندکی زعفران و دارچین آثار قلبی و مغزی آن را تقویت می کند و رنگ و مزه اش را هم ارتقاء می دهد. اگر به و سیب کاملا شیرین بوده باشد نیاز چندانی به شیرین کننده ندارید ولی اگر دوست داشتید خوب است که آن را با کمی نبات شیرین کنید و بنوشید.

طبع چای به سرد است یا گرم؟

طبع به بسته به نوع آن متفاوت است:

به شیرین: طبیعت آن در گرمی و سردی، نزدیک به اعتدال است و در ایجاد نشاط و تقویت قوای قلبی و مغزی قوی تر از دیگر انواع عمل می کند.

به ترش: دارای طبیعت سرد در درجه اول و خشک در درجه دوم است و در تقویت معده، قوی تر از نوع شیرین عمل می کند. عصاره آن در رفع تشنگی و استفراغ مکرر مفید است و ادرارآور خوبی نیز هست.

اگر طبعی سرد دارید، به چای به کمی دارچین اضافه کنید تا طبیعت آن به سمت گرمی برود.

مهم ترین خواص چای به

1. چای به و فشار خون

برخی از طبیبان به مصرف چای به برای کاهش و کنترل فشار خون توصیه می کنند؛ چراکه میوه به سرشار از پتاسیم است و باعث کنترل فشار خون بالا می شود.

پتاسیم موجود در به با شل کردن عروق و تنظیم انقباض عروقی به جریان بهتر خون در عروق کمک کرده و فشارخون را تنظیم می کند. علاوه بر این به از طریق بهبود سطوح چربی های خونی می تواند از بسکمک از بیماری های قلبی عروقی مانند سکته، نارسایی احتقانی قلب و بیماری های عروق قلبی جلوگیری کند.

2. چای به در بارداری

در گذشته به زنان باردار توصیه می شد برای این که کودکشان زیبا شود، روزانه یک عدد میوه به مصرف کنند. مصرف میوه به در دوران بارداری تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان تهوع ناشی از بارداری در زنان دارد.

به اعتقاد درمانگران طب سنتی از آنجا که در دوران بارداری قاعدگی در زنان به طور کامل قطع می شود، خروج برخی از اخلاط و مواد زائد از بدن که به واسطه قاعدگی هر ماه صورت می گرفت، حین بارداری انجام نمی شود. بنابراین این مواد زائد در بدن باقی می ماند و این مسئله به مرور موجب تحریک دریچه مری یا دهانه معده در خانم های باردار می شود. این موضوع موجب می شود این دریچه به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد و همین مسئله برخی ناراحتی های گوارشی مانند تهوع را برای زنان باردار به همراه دارد که نوشیدن دمنوش یا چای به در این زمینه کمک کننده خواهد بود.

3. چای به برای لاغری

یکی از خواص دمنوش میوه به لاغری و کاهش وزن سریع است. میوه به علاوه بر مزه مطبوع دارای ویتامین C، روی، پتاسیم، مس، آهن و فیبر رژیمی می باشد. ترکیبات آنتی اکسیدانی این میوه منجر به افزایش متابولیسم انرژی شده و فیبر موجود در آن عملکرد دستگاه گوارش را تقویت کرده و از طرق مختلفی در فرایند کاهش وزن مؤثر است.

4. خواص به برای پوست

آنتی اکسیدان های موجود در میوه به منجر به حذف بسکمک از عوامل مضر برای سلامت پوست شده و از این طریق در بهبود چین و چروک پوستی، حذف لکه های پوستی و در محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش نقش ایفا می کند.

مضرات چای به

کرک یا پرزی که روی به می باشد، هضمش سنگین است و برای حلق و صدا بسیار مضر می باشد؛ لذا باید قبل از خوردن به، پرزهای روی آن را پاک نمود. همچنین مصرف بیش از حد آن برای افراد با طبع گرم مضر می باشد.

سخن آخر

امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. توصیه می کنیم اگر به مصرف دمنوش های مفید علاقه دارید، طرز تهیه دمنوش آلبالو را نیز در وبلاگ کاتالوگ و بروشور آموزش ببینید. شما به چه روشی دمنوش یا چای به را تهیه می کنید؟ از خواص دیگر آن چه می دانید؟ در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه چای به و بررسی خواص و مضرات آن در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چای به و بررسی خواص و مضرات آن در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید