مستاجران 14 استان نمی توانند در طرح مسکن ثبت نام نمایند

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، یک ماه از آغاز ثبت نام طرح جهش مسکن موسوم به فراوری یک میلیون مسکن در سال می گذرد اما فقط مستاجران در 17 می توانند درخواست خود را ثبت نمایند.

مستاجران 14 استان نمی توانند در طرح مسکن ثبت نام نمایند

به گزارش بلاگ وبلاگ کاتالوگ و بروشور به نقل از دنیای اقتصاد ، دولت نتوانست در بین از نیمی از شهرها زمین تامین کند.

علت آن است که نهادها و سازمان های دولتی به قانون جهش فراوری مسکن عمل نمی نمایند و زمین را به گروگان گرفته اند. گروگان گیری زمین های مستعد برای ساخت وساز در شهرها از سوی ملاکان حقوقی، منجر به اکران ناقص طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال در فاز اول اجرا شده و دولت را در اجرای این طرح با مشکل روبه رو نموده است .

آنالیز ها نشان می دهد انجماد املاک و زمین های دارای ظرفیت و استعداد ساخت وساز درون شهرها از سوی ملاکان حقوقی در نبود اهرم های موثر و بازدارنده مالیاتی باعث شده است.

طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال که به تازگی از سوی دولت شروع شده است نیز با معضل کمبود زمین برای اجرا همراه گردد. این موضوع منجر به اکران ناقص آن در فاز اول، یعنی اولین مرحله ثبت نام از متقاضیان ، شده است .

برای خرید زمین و ملک کلنگی اینجا کلیک کنید

ثبت نام از متقاضیان 17 استان

آنالیز ها درباره جزئیات اجرای طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال نشان می دهد، هم اکنون ثبت نام از متقاضیان تنها در 500 شهر از مجموع بیش از 1300 شهر کشور شروع شده است.

دولت فعلا ثبت نام از متقاضیان در 17 استان را شروع نموده است که عبارتند از:

ثبت نام از متقاضیان طرح جهش مسکن در این استان ها انجام می گردد
البرزخراسان رضویفارس
آذربایجان شرقی خوزستانمازندران
آذربایجان غربیسمنان مرکزی
اصفهان سیستان و بلوچستان یزد
بوشهر قزوینهرمزگان
تهران گیلان

در همین استان ها نیز به علت تامین نشدن زمین داخل بسیاری از شهرهای واقع در این استان ها، عمده ساخت وسازها در شهرهای تازه اطراف شهرهای مادر انجام خواهد شد .

در 14 استان زمین برای ساخت وجود ندارد؟

به موجب قانون، ملاکان حقوقی اعم از شرکت ها، سازمان ها، وزارتخانه ها و همه نهادهای عمومی که این اراضی تحت مالکیت و در اختیار آنها قرار گرفته است موظف به واگذاری رایگان این اراضی به وزارت راه وشهرسازی برای ساخت واحدهای مسکونی شده اند. در واقع در این 14 استان زمین وجود دارد، اما دستگاه ها به دو علت از واگذاری زمین خودداری می نمایند.

مستاجران 14 استان محروم از ثبت نام
قمکرمانشاهکردستانچهارمحال وبختیاری
لرستانگلستانکرمانهمدان
ایلامکهگیلویه و بویراحمدخراسان شمالیخراسان جنوبی
زنجاناردبیل

اولین علت به ریسک صفر نگهداری زمین های بلااستفاده مربوط می گردد ؛ در نبود مالیات های بازدارنده برای مقابله با ملاکی زمین و بی استفاده ماندن اراضی مستعد ساخت وساز، این چالش ایجاد شده است.

از سوی دیگر درآمد قابل توجه ملاکی برای دستگاه ها و نهادها به علت تورم بالا در بازار زمین، ملاکی را برای این دستگاه ها به امری پرسود تبدیل نموده است. ضمناً تورم بلندمدت زمین در همه سه دهه اخیر از تورم مسکن بیشتر بوده است.

این موضوع نه تنها در این دولت و در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی، بلکه در همه دولت ها و در جریان اجرای همه طرح های تامین مسکن تجربه شده است.

حتی در تهران نیز زمین مناسب برای ساخت وساز در اختیار و تحت مالکیت ملاکان حقوقی قرار گرفته است؛ اما دستگاه ها و نهادها از واگذاری آن خودداری می نمایند.

طبق قانون جهش فراوری مسکن که در روز 24 اردیبهشت 1400 ابلاغ شد، همه دستگاه ها، نهادها، شرکت ها و وزارتخانه ها موظف شدند ظرف دو ماه از ابلاغ این قانون زمین های تحت مالکیت خود را در کلیه نقاط کشور واگذار و به رایگان تحویل وزارت راه و شهرسازی بدهند.

در حالی که دیروز دقیقا مهلت قانونی مشخص شده برای دستگاه ها به منظور واگذاری اراضی در اختیار خود به وزارت راه وشهرسازی تمام شد، عملا در 14 استان کشور زمین تامین نشده است.

این موضوع یک پیغام مهم را در خود جای داده است: قفل ملاکی روی اراضی بلااستفاده با هیچ قانونی باز نخواهد شد؛ مگر با وضع و اجرای قانون مالیات سالانه از املاک و زمین های مسکونی !

در صورت وضع و دریافت این مالیات ها نه تنها ریسک صفر ملاکی برای دستگاه ها و سازمان ها به انتها می رسد بلکه در پی اجرای این قانون با توجه به منابع و شرایط بودجه ای و هزینه ای آنها، ملاکی به امری هزینه بر برای آنها تبدیل می گردد و در نتیجه آنها ترغیب به عرضه این املاک در اسرع وقت به وزارت راه وشهرسازی می شوند .

منبع: بلاگ دیوار

به "مستاجران 14 استان نمی توانند در طرح مسکن ثبت نام نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستاجران 14 استان نمی توانند در طرح مسکن ثبت نام نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید