همه چیز درباره سیستم چیلر مرکزی در ساختمان ها

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، چیلر امروزه به یکی از اصلی ترین و مهمترین وسیله های سرمایش مجتمع های بزرگ تبدیل شده است ولی بسیاری از افراد نسبت به کارکرد آن اطلاعات دقیقی ندارند و آن را یک وسیله پر هزینه و پرمصرف تلقی می نمایند. امروز ما قصد داریم تمامی اطلاعات مرتبط با این دستگاه پر کاربرد را آنالیز نموده و کارنمودهای متفاوت آن را با شما هوتیکی های عزیز در میان بگذاریم. به منظور اینکه با کاربرد و نحوه عملکرد این دستگاه ها بیشتر آشنا شوید با ما تا پایان همراه باشید.

همه چیز درباره سیستم چیلر مرکزی در ساختمان ها

چیلر چیست؟

بر اساس تعریف مهندسین چیلر به دستگاهی گفته میگردد که از طریق یک سیکل ترمودینامیکی گرمای موجود در فضا را از جریان معینی خارج میکند. در مرحله بعدی جریان معینی از طریق یک مبدل حرارتی گردشی را ایجاد می نماید که همین مسئله آب درون دستگاه را خنک میکند. بسیاری از کارشناسان از آنجایی که چیلر گرما را از یک نقطه دریافت کرده و به نقطه دیگری می برند آن را به عنوان یک پمپ انرژی نیز معرفی می کنند.

کاربرد اصلی چیلر

چیلرها در اصل یک وسیله صنعتی به حساب می آمدند که با استفاده از آن ها هوای کارگاه ها و بخش های بزرگ را خنک کرده و از افزایش دما جلوگیری می کردند. پس از اینکه هزینه انرژی افزایش یافت استفاده از این دستگاه در سرمایش خانه هایمسکونی افزایش پیدا کرد و مهندسی ساختمان تصمیم گرفتند از این دستگاه به عنوان تهویه مرکزی هوای یک واحد مسکونی نیز استفاده کنند.

در سالهای اخیر به علت افزایش بی رویه دما و بعلاوه بالا رفتن مصرف الکتریسیته در خانه های مسکونی گرمای داخل مجتمع های بزرگ نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. دمای خانه ها علاوه بر اینکه تأثیر منفی بر ساکنین می گذارد بعلاوه سبب می گردد سازه های ساختمانی نیز با مسائل بسیاری روبرو شوند. از این رو کارشناسان به منظور اینکه بتوانند دمای موجود در داخل خانه ها و مشاعات را کاهش دهند احتیاج از طریق پرقدرت و بعلاوه به صرفه داشته اند که جوابگوی احتیاج آنها می باشد.

چیلرهای ساختمانی یک وظیفه اصلی را دارند و آن نیز گردش آب خنک به منظور پایین آوردن دمای ساختمان می باشد. البته دستگاه های متعددی به منظور انجام این کار وجود دارند ولی چیلرها تحت تاثیر ماهیت کاری خود برترین گزینه برای ساختمان های مسکونی و تجاری می باشند.

مزیت استفاده از چیلر در ساختمان

تمامی سیستم های تهویه هوا و خنک کننده دارای مزیت و معایب می باشند که به منظور استفاده از آنها باید تمامی این ویژگی ها را مد نظر قرار دهیم. در خصوص سیستم های چیلر مرکزی برجسته ترین و اصلی ترین ویژگی ای که می توان از آن نام برد قیمت بسیار پایین و راندمان بالای دستگاه ها می باشد از دیگر مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • چیلرهای مرکزی به علت ماهیت موجودی خود امکان ایجاد آب سرد و یا در بعضی از شرایط آب و گلیکول را در دمای خیلی پایین دارا می باشند.
  • از آنجایی که مدیران ساختمان می توانند به منظور پایین آوردن بار مصرفی بعضی از چیلر ها را از مدار خارج کرده و آنها را با دیگر چیلرها جایگزین کنند عمر بالاتری نسب از طریق های تهویه دیگر دارا می باشد.
  • اگر یک چیلر به علت مشکل فنی از مدار خارج گردد احتیاجی نیست شما تمامی سیستم ها را از مدار خارج کنید. چیلر های موجود می توانند به عنوان جایگزین قطعه خراب شده استفاده شوند
  • از مهمترین مزیت های این سیستم یکپارچه این است که تمامی مدارهای الکترونیکی به صورت یکپارچه عمل می کنند و شما در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی می کنید

کاربرد های چیلر

برخلاف بسیاری از تهویه هوای که تنها در مراکز مسکونی از آنها استفاده می گردد ما می توانیم از چیلرها در بخش های صنعتی ، مسکونی ، اداری و تجاری استفاده کرده و هوای موجود در آنها را به شدت کاهش دهیم.

در هنگام خرید چیلر به چه مواردی باید دقت کرد

از آنجایی که به علت تحریم ها چیلرهای خارجی و قابل اطمینان دیگر وارد بازار نمی شوند کاربران هنگام انتخاب چیلرهای موجود باید به نکات مختلفی دقت کنند. اولین مسئله ای که نقش اساسی در انتخاب چیلر بازی می نماید بحث کاربرد و ظرفیت مورد احتیاج شما می باشد. همانگونه که پیش از این نیز به شما گفتیم چیلرهای صنعتی و مسکونی کاربردها و ظرفیت متفاوتی را دارا می باشند از این رو بیش از این که می خواهید این دستگاه را تهیه کنید ابتدا معین کنید حجم مورد احتیاج شما تا چه حد می باشد.

مسئله بعدی که در هنگام خرید چیلر نقش بسیار مهمی بازی می نماید بودجه اقتصادی می باشد. برند های مختلف مدل های گوناگونی را روانه بازار می کنند که هر یک با امکانات و قیمت متفاوتی می باشند از این بهتر است ابتدا برای خود یک بودجه معین را مشخص کرده و سپس بر اساس آن چیلر مد نظر خود را انتخاب نمایید.

انواع چیلر

بر اساس گفته کارشناسان ها چیلرها معمولاً بر اساس فرایند ، به دو دسته چیلر تراکمی بخار و چیلر جذبی دسته بندی می شوند. ما قصد داریم این دو چیلر را برای شما به صورت کامل شرح داده و تفاوت های آن دو را نیز آنالیز نمایید.

چیلر تراکم بخار

اصلی ترین و مهمترین نوع چیلر که در انگلیسی از آن به عنوانvapor compression refrigeration cycle یاد می کنند سیکل تبرید تراکمی بخار می باشد که همین سیستم به عنوان یکی از اصلی ترین فرایندهای سیستم های سرمایشی و تهویه در سرتاسر جهان می باشد. با وجود این که این سیستم بیش از 200 سال است در صنایع مختلف استفاده می گردد و زیان های زیادی برای محیط زیست دارد ولی امروزه نیز کاربردهای مختلفی برای کاهش دمای ساختمان دارا می باشد. مهمترین و اصلی ترین بخش که می توانید این سیستم را در آن معین کنید یخچال های خانگی می باشد. چیلر های امروزی نیز دقیقا از همین سیستم برای خنک کردن ساختمان استفاده می نماید.

چیلر جذبی

چیلر جذبی که نام خود را به علت فرآیند موجود در آن گرفته است از آن در زبان انگلیسی تحت عنوان absorption chiller یاد می گردد که در آن با استفاده از فرایندهای شیمیایی آبگرم موجود در سیستم به آب سرد تبدیل شده و دمای هوا را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مطالب بیشتر

همه چیز در خصوص سیستم گرمایش از کف

زمانی باید به موتورخانه ساختمان سرکشی کنیم؟

منبع: هومتیک

به "همه چیز درباره سیستم چیلر مرکزی در ساختمان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سیستم چیلر مرکزی در ساختمان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید