پروژه های مهم سقز و بانه نیازمند اعتبار، فرهنگزیرساخت توسعه است

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، محسن بیگلری در گفتگوی تفصیلی با خبرنگاران، به شرایط این شهرستان در حوزه های مختلف پرداخت و اضافه کرد: شهرستان های سقز و بانه دارای مزیت های خوبی در حوزه های مختلف هستند که به همین دلیل باید با برنامه ریزی مناسب زمینه برای بهره برداری از این ظرفیت ها فراهم گردد.

پروژه های مهم سقز و بانه نیازمند اعتبار، فرهنگزیرساخت توسعه است

وی به ویژگی مرزی بودن این دو شهرستان اشاره نمود و اضافه کرد: متاسفانه تا به امروز از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نشده است و باید یکی از اولویت های اصلی در استان کردستان بهره برداری از این توانمندی ها برای یاری به توسعه و پیشرفت این استان باشد.

کننده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه های اصلی کنندگان مردم کردستان یادآور شد: شاید وظایف و اولویت هایی که کنندگان کلانشهرها با شهرهای و مناطق توسعه نیافته دارند متفاوت باشد، آنها بیشتر دغدغه مسائل ملی و سیاسی دارند اما ما در کنار مسائل ملی و وظایف ذاتی بیشتر دغدغه مسائل و مسائل منطقه ای و شهرستانی و پیگیری مسائل و مسائل مردم را داریم و بخش عمده ای از توان و پتانسیل کننده صرف این مسائل می گردد.

وی با اشاره به احتیاج شهرستان سقز به اعتبارات برای تسریع در ساخت و بهره برداری از پروژه های در دست اجرا، گفت: انتظار می رود که دولت در راستای یاری به توسعه شهرستان های سقز و بانه اعتبارات این دو شهرستان را افزایش داده و زمینه را برای بهره برداری از پروژه های در دست اجرا در بخش های مختلف فراهم کند.

سد چراغ ویس 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت پروژه های مهم عمرانی و تولیدی در شهرستان سقز چه می گردد، اضافه کرد: سد چراغ ویس یکی از پروژه های مهم و حیاتی در شهرستان سقز است عملیات عمرانی آن از سال 1384 آغاز شده اما تا قبل از دوران کنندگی اینجانب و سپری شدن سال های متمادی تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و یکی از دغدغه ها و برنامه های اصلی مردم و مسئولان منطقه اتمام این پروژه بود که با پیگیری ها و دفاعیات متعدد به عنوان تنها سد فعال در حوزه آبریز دریاچه ارومیه مجوز های لازم را برای آن اخذ کردیم و اکنون با اعتبارات جذب شده شاهد پیشرفت 98 درصدی این پروژه با هزینه 83 میلیارد تومانی هستیم.

بیگلری ادامه داد: نکته قابل توجه تامین 100 درصدی تجهیزات هیدرومکانیکال برای بهره برداری از آب سد است و با افتتاح این سد در آینده ای بسیار نزدیک شاهد بهره برداری از این سد جهت مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی خواهیم بود و انتظار می رود که با آبگیری این سد بخشی از مسائل آب شرب سقز برطرف و به توسعه کشاورزی و بهبود شرایط زیست محیطی و گردشگری حاشیه رودخانه سقز یاری خواهد نمود.

یک لاین کنارگذر سقز در آینده ای نزدیک افتتاح می گردد

وی با اشاره به شرایط کنارگذر سقز به عنوان یکی از پروژه های مهم در سطح استان کردستان گفت: با پیگیری ها و تذکرات مستمر و دعوت چند باره از معاونان وزیر راه و شهرسازی، شاهد جذب اعتبار جهشی برای برای این پروژه هستیم و طبق وعده های مسئولین قرار است یک لاین آن تا اوایل پاییز 94 مورد بهره برداری قرار گیرد.

کننده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت این کنارگذر ضمن جلوگیری از خسارات جانی و مالی و زیست محیطی، نقش مهمی در روان سازی ترافیک و آرامش شهروندان خواهد داشت.

وی بیان نمود: در خصوص بزرگراره در حد فاصل سقز- صاحب، پروژه پیشرفت خوبی داشته و معاون وزیر وعده داد 12 کیلومتر آن یعنی از سقز تا پل آدینان ظرف مدت 2 ماه آینده تکمیل و زیر بار ترافیک برود و ضمن آغاز ساخت پل دوم روی رودخانه آدینان تا شهر صاحب نیز حداکثر تا انتها فصل کاری به اتمام و مورد بهره برداری قرار گیرد که در روان سازی ترافیک، ایمنی جاده، کاهش تصادفات و حوادث جاده ای این راستا موثر خواهد بود.

بازگشایی بازارچه سیف سقز مطالبه اصلی مردم است

بیگاری ضمن اشاره به شرایط بازارچه مرزی سقز عنوان نمود: با توجه به قرار دریافت سقز در راستا اصلی کریدور شمال غرب به جنوب، بازار تاریخی و موقعیت تجاری و فرهنگی سقز، فعالیت این بازارچه ها می تواند نقش موثری در رونق بازار سقز و تنوع بخشی به اقلام موجود و جذب همشهریان از سراسر کشور را داشته باشد و از کم رونقی مجتمع های تجاری سطح شهر خواهد کاست

وی خواهان بازگشایی بازرچه مرزی سیف سقز شد و ادامه داد: انتظار می رود که وزارت کشور و نهادهای مربوطه ضرورت امر را درک و با عنایت به احتیاج شدید منطقه، تبعات مثبت کار و نیز مصوبات متعدد هیئت دولت و وعده های مسئولان کشوری نسبت به بازگشایی بازارچه سیف و نیز ایجاد بازارچه موقت مرزی اقدام کنند.

بیگلری به اقدامات انجام شده در راستای ارتقاء زیرساخت های بازرچه مرزی سیف اشاره نمود و گفت: برای احداث بازارچه موقت مرزی سقز نیز موافقت شده و اعتبار 1.5 میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است که 500 میلیون تومان آن از سوی فرمانداری سقز و یک میلیارد تومان هم از سوی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تأمین خواهد شد.

وی گفت: بازگشایی بازارچه سیف و نیز در کنار آن ایجاد معبر مرزی سقز می تواند نقش بسیار زیادی در رونق مالی و ایجاد اشتغال در این شهرستان داشته باشد و با بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز 8400 نفر کارت بازرگانی دریافت خواهند کرد و این اقدام بزرگ ترین خدمت به مردم این شهرستان و کل استان کردستان است.

بیمارستان سقز سال 95 افتتاح می گردد

کننده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط بیمارستان 230 تختخوابی این شهر یادآور شد: فاز اول ساخت بیمارستان که از تعهدات وزارت راه و شهرسازی بوده قرار است در اوایل سال 95 به بهره برداری برسد، در مرحله بعد تامین تجهیزات و نیروی انسانی بر عهده وزارت بهداشت بوده که امید است در همان سال با عزم جدی وزارت راه و توجهات ویژه دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری برسد.

وی عنوان نمود: با بهره برداری از این بیمارستان امکان تبدیل سقز به قطب خدمات پزشکی در منطقه، توریسم درمانی و جذب بیشتر نیروهای متخصص و فوق تخصص همراه با امکانات پیشرفته درمانی وجود دارد و از سوی دیگر احداث دانشکده پرستاری و مامایی نیز در سقز فراهم می گردد که این مسئله می تواند در ارتقای سطح دانش و توانمندی جوانان و تلاشگران عرصه بهداشت و درمان موثر باشد.

برنامه های فرهنگی باید متناسب با استعدادهای منطقه باشد

بیگلری با اشاره به شرایط فعالیت های فرهنگی عنوان نمود: یکی از اولویت های اصلی در حوزه فعالیت های فرهنگی باید توجه به ظرفیت های بومی و محلی باشد که باید مسئولان و مدیران استانی و شهرستان به این مهم توجه داشته باشند.

وی با استقبال از برگزاری فعالیت های مختلف فرهنگی در شهرستان های سقز و بانه گفت: در حوزه فرهنگ به جای شعار و کارهای تبلیغاتی باید به دنبال اجرایی کردن فعالیت ها و برنامه های تاثیرگذار بود.

کننده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای این منطقه می توان فعالیت ها و برنامه های مناسبی را در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری اجرایی کرد تا مورد استقبال و رضایت مردم نیز قرار گیرد.

وی در انتها سخنان خود با اشاره به اینکه توجه به حوزه فرهنگ زیرساخت اصلی برای توسعه سایر بخش هاست، عنوان نمود: انتظار می رود که فعالیت ها و برنامه های فرهنگی متناسب با احتیاج مردم و در راستای پاسخگویی به انتظارات و مطالبات آنها صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پروژه های مهم سقز و بانه نیازمند اعتبار، فرهنگزیرساخت توسعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه های مهم سقز و بانه نیازمند اعتبار، فرهنگزیرساخت توسعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید