آشنایی با بازارچه صفویه تهران، عکس

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، در بازار صفویه می توانید معماری قدیم مراکز خرید را مشاهده کنید. سبک بازار به سبک قدیم و شبیه به حجره های گذشته است و هنوز حس و حال آن روز ها را دارد.بازارچه صفویه تهران در سال 1347 ساخته شد، ایده اولیه آن از بازارچه بلند اصفهان است. در سالهای ابتدایی، بازار به صورت غرفه غرفه بود و بعد از گذشت چندین سال، در سال 1350 این بازا به شکل واحد های تجاری در آمد و به مدت 2 سال به فروش رسید.

آشنایی با بازارچه صفویه تهران، عکس

در سال 50 بازارچه صفویه نخستین بازار تهران محسوب می شد به همین دلیل رونق زیادی داشت و خرید و فروش عموم مردم از این بازار بود. در آن زمان این منطقه به شلوغی و گستردگی امروز نبود و پارک شاهنشاهی که امروز آن را با نام پارک ملت می شناسیم در حال ساخت بوده و مناطق اطراف آن خالی و هموار بوده است.

با تکمیل شدن ساخت پارک ملت و بازارچه صفویه این منطقه رونق بیشتری گرفت و کسبه هم به سوی این بازارچه زیبا جذب شدند و تا سال 1352 تمام مغازه های این پاساژ پر شدند. معماری این بازارچه از معماری بازارچه بلند اصفهان الگوبرداری شده است و در ساختن نما و داخل آن هنرمندان نهایت سلیقه را به خرج داده و از طرح هایی بسیار زیبا بر روی کاشی ها و گچ بری ها استفاده کرده اند. در حال حاضر علاوه بر بخش تجاری، بازار به دلیل معماری خاص و منحصر به فرد خود توجه گردشگران را نیز جلب کرده و به عنوان میراث فرهنگی از آن یاد می شود.

سازندگان اولیه این مرکز که هر دو امروز به رحمت خدا رفته اند، حسن پیرایش و محمد تقی نیلی بودند که هر دو از کسبه و تاجران بزرگ زمان خود بوده اند. مرحوم پیرایش در میان تاجران بازار اسم و رسمی داشته و بزرگ ترین فروشگاه شهر را در محله لاله زار راه اندازی کرده بوده. بازار صفویه درست در جای یک فروشگاه بزرگ طراحی و احداث شده و به تدریج کسبه از نقاط مختلف از آن استقبال کرده و در این مرکز جمع شدند.به طوری که در سال 53 بازار با تمام ظرفیت و کارایی خود به فعالیت پرداخته اند.

برخی از کاسبان دیگر این بازار اما درباره ساخت این بازار چیزهای دیگری می گویند. آنها عقیده دارند بازار صفویه در ابتدا قرار بوده هتلی باشد که ظاهرا بنیانگذاران این مجموعه به علت هزینه های بالای ساخت هتل تصمیم گرفته اند که تغییر کاربری داده و آن را به مرکز تجاری تبدیل کردند.اما راز اصلی سحر این بازار در معماری آن است. معماری بی نظیری که این بازار را به خواهر خوانده بازار هنر اصفهان تبدیل کرده است.

درباره بازار صفویه باید این نکته را گفت که این مکان نخستین مرکز تجاری است که به صورت کاملا متمرکز در تهران راه اندازی شده است. این مکان زمانی علاوه بر معماری خاصش یکی از قطب ها و مراکز محبوب تهرانی ها بوده است. هرچند امروز نیز این محبوبیت به قوت خود باقی است اما تعداد بی شمار پاساژ و مراکز خرید در تهران و همچنین یک طرفه شدن خیابان ولی عصر بر بازدید خریداران بازار صفویه تاثیر گذاشته است.

این بازار گرچه با هدف عرضه صنایع دستی آغاز به کار کرده اما امروز بسیاری از پوشاک زنانه و مردانه، زیورآلات، طلا و جواهر، لوازم آرایش، کیف و کفش عطر و ادکلن را به انضمام صنایع دستی اصفهان عرضه می کند. این پاساژ سه طبقه دارد که طبقه هم کف این پاساژ را عموما مغازه های پوشاک زنانه و مردانه، زیورآلات، لوازم آرایش، ساعت فروشی و حتی عطاری و یک مغازه کوچک فروش صنایع دستی تشکیل می دهد.

اما برند بوسینی (تولید کننده انواع پیراهن ورزشی) و برند بوفالوی سفید (تولید کننده کیف و کفش) تنها برندهایی هستند که طبقه اول پاساژ صفویه را قُرق کرده اند. به غیر از این دو مارک، برند هالیدی نیز از جمله شرکت هایی است که مغازه ای اختصاصی در این بازار دارد.

عموما قیمت ها در این بازار متناسب است و هم قیمت اقتصادی دارد. آنچه مسلم است این است که به خصوص در خاتمه دست خالی از آنجا بیرون نخواهید رفت.اما بهترین بخش این مجموعه بازار بزرگ صنایع دستی آن است که در طبقه زیر همکف این بازار واقع شده و تمامی صنایع دستی بازار بزرگ اصفهان را در خود دارد. از سماور های طلایی تا آینه و شمعدان های میناکاری، انواع کیف و کفش های دست بافت، قالی و گلیم و جاجیم، تابلوفرش های دست بافت، ظروف چینی و لعابی ، ظروف نقره و قلم کار، زیرورآلات نقره و لباس های محلی روستاهای اصفهان.

در این بازار کافی شاپ، رستوران، فست فود و کافی نت وجود ندارد. پارکینگ مجموعه همان خیابان های اطراف و پارکینگ پارک ملت محسوب می شود، بعلاوه خود بازار فاقد تاکسی برای خریداران است.

طراحی معماری

یکی دیگر از دلایل پرطرفدار بودن بازار صفویه تهران، نقوش، کاشی کاری ها، آجر کاری ها و نقاشی هاییست که از دوره پهلوی دوم در این بازار به یادگار مانده است. اگر بقصد خرید به این بازار نرفته اید، توصیه میکنم برای بازدید معماری و درک حس و حال بازارچه، حتما به آن رجوع کنید. پاساژ صفویه دارای سه طبقه همکف، زیر زمین و طبقه اول می باشد. در طبقه همکف یک راسته اصلی و چهار راسته فرعی وجود دارد که بر سر تقاطع این دو، چهارسو ها بوجود می آیند که دارای تزئینات خاص خود و آب نما هستند.

نحوه دسترسی به بازار صفویه

موقعیت دسترسی بازار با استفاده از بی آر تی و تاکسی های پارک ملت و خط متروی منتهی شده به بازار ایستگاه میرداماد است.

آدرس: تهران ، خیابان ولیعصر، روبروی ورودی اصلی پارک ملت، بازارچه صفویه

بهترین راه برای رفتن به بازار صفویه استفاده از خط یک مترو تهران و پیاده شدن در ایستگاه مترو میرداماد است اما کسانی که ساکن جنوب تهران هستند، می توانند با استفاده از اتوبوس راه آهن-تجریش که درست روبه روی بازار صفویه ایستگاه دارد، به راحتی و با یک خط اتوبوس به این بازار بیایند.

اما اگر شما جز کسانی هستید که سفر با وسایل حمل و نقل عمومی را دوست ندارید بهترین راه استفاده از تاکسی های مستقر در میدان ونک و ولی عصر است. البته برای بازگشت از بازار چون خیابان یک طرفه است فقط اتوبوس های راه آهن-تجریش می تواند کارگشای باشد و شما را تا ونک یا ولی عصر برساند.

پاساژ صفویه همه روزه از 10 صبح تا شب دایر است. روزهای جمعه نیز از 10 صبح تا 4 بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان و خریداران خواهد بود. این بازار دو پارکینگ با ظرفیت 100 خودرو و دو رستوران به نام های ملت و شیلا دارد که به میزبانان این بازار ارائه خدمت می کند.در این مرکز تجاری سالی یک بار و در خاتمه سال جشنواره برگزار می کند و به قید قرعه به خریدارن هدایایی اهدا می کند. همچنین دو بار در سال، حراج ویژه برگزار می شود که کالاها تا 70 درصد هم تخفیف می خورد.

منبع: گردشبان

به "آشنایی با بازارچه صفویه تهران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بازارچه صفویه تهران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید