آشنایی با شهرهای خلاق ایران در یونسکو

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، 4 شهر کشور ما یعنی شهرهای رشت، بندرعباس، سنندج و اصفهان در شبکه شهرهای خلاق یونسکو قرار گرفته اند. قابل ذکر است که رشت در زمینه غذا، اصفهان در حوزه صنایع دستی، بندرعباس در صنایع دستی و هنرهای مردمی و سنندج در زمینه موسیقی به شبکه شهرهای خلاق یونسکو ملحق شده اند. با ما در مقاله شهرهای خلاق ایران در یونسکو همراه شوید تا شما را هرچه بیشتر با خلاق ترین شهرهای ایران آشنا کنیم.

آشنایی با شهرهای خلاق ایران در یونسکو

یک شهر چگونه می تواند عضور شهرهای خلاق دنیا گردد؟

البته، این مسئله برای شهرهایی که نامزد شده اند، مسئولیت های سنگینی را بدنبال دارد. به طوریکه در جلسه های سالانه در باب این موضوع گزارش هایی از عملکرد شهرها عرضه شده و شهر مورد نظر می بایست به مدت 4 سال یکسری سیاست و برنامه ها را تحت نام یک شهر خلاق در آینده ای نه چندان دور ارائه دهد. در درجه اول باید بگویم که عضویت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو یعنی تعهد طولانی مدت و همیشگی جهت رسیدن به منافع و اهداف مشترک که معمولا به صورت یک درخواست از جانب شهرداری مطرح می گردد و به نوعی فقط یک فرم عادی و معمولی نیست. با پر کردن این فرم و ارسالش ضروری است به تعهداتی که در این فرم وجود دارند، عمل گردد تا آن شهر بتواند به اهدافی که برای خود دارد، برسد.

کمی بیشتر در خصوص شبکه شهرهای خلاق دنیا بدانیم

در سال 2004 میلادی، 180 شهر جهت بوجود آوردن ارتباط مابین شهرهای خلاق دنیا شبکه ای را طراحی کردند که در زمینه بهبود صنایع فرهنگی و افزایش خلاقیت در شهرها می کوشد. این شبکه شامل 7 حوزه رسانه، فیلم، ادبیات و موسیقی، طراحی، غذا، هنرهای سنتی و صنایع دستی می گردد. البته قابل ذکر است که این شبکه با همراهی سازمان یونسکو جهت شناسایی خلاقیت ها، پیشرفت و ترقی و همچنین ایجاد نوآوری اقدامات گسترده ای را انجام می دهد. در واقع، به نوعی مانند یک اهرم برای تعالی و ابداع تلقی می گردد.

بندرعباس

یکی از شهرهای خلاق ایران در یونسکو، بندرعباس است که مردمانی میهمان دوست و گرم دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم بعضی از مهمترین صنایع دستی این شهر را برای شما مطرح می کنیم.

سفال گری و حصیر بافی

صنایع دستی معمولا هواداران خاص خود را دارند و در هر منطقه صنایع دستی یافت می شوند که فقط مخصوص همان منطقه هستند. سفالگری در شهر بندرعباس از اهمیت بسزایی بهره مند بوده و صندلی بسیار ممتازی دارد. حصیربافی نیز در بندرعباس بسیار معروف و شناخته شده هست. از درختان نخل حصیر می سازند و معمولا در این شهر درخت های نخل به وفور یافت می شوند. در ساخت وسایلی همچون زیلو، کلاه و سبد و بعضی موارد دیگر از حصیر استفاده خواهد شد.

اصفهان

شهر اصفهان جز شهرهای تاریخی بوده که در زمینه صنایع دستی بسیار مطرح هست. در ادامه این مقاله بعضی از مهمترین هنرهای دستی و صنایع را برایتان آورده ایم و امیدوارم که با خواندن آنها بتوانید اطلاعات جامع و مفیدی را پیرامون یکی از خلاق ترین شهرهای ایران کسب کنید.

میناکاری

میناکاری در واقع نوعی نقاشی بوده که بر شیشه، سفال و مس انجام شده و یکی از بی مثال ترین کادوهای نصف دنیا در زمینه صنایع دستی همین میناکاری ها هستند. تقریبا می توان گفت در هر فروشگاهی در هر جای شهر قابل دسترسی بوده و به راحتی پیدا می شوند.

فیروزه کوبی

یکی از بی مثال ترین هنرهای دستی مردمان شهر اصفهان، فیروزه کوبی بوده که بسیار معروف است و هواداران مخصوص به خود را دارد. البته، باید بدانید که این هنر ابتدا در شهر مشهد صورت می گرفت. اما، امروزه در شهر اصفهان هم انجام می گردد.

مینیاتور

مینیاتور که نام دیگر آن نگارگری هست، از یک واژه فرانسوی سرچشمه گرفته که معنای آن طبیعت در سایز و اندازه کوچک است.

خاتم کاری و قلم زنی

این هنر از دوران صفویه تا به امروز وجود داشته و با استفاده از آن می توان جعبه هایی در سایزهای مختلف و همچنین گلدان های عظیم ساخت. خاتم معمولا از کنار هم قرار دریافت یکسری چند ضلعی خلق شده و معمولا از چوب یا بعضی مواد دیگر ساخته می گردد. یکی دیگر از هنرهای مردم شهر اصفهان قلم زنی بوده که معمولا بر نقره، مس، طلا و بعضی فلزات دیگر انجام می گردد. هنر قلم زنی از گذشته های دور وجود داشته است و تا به امروز هم انجام می گردد. در گذشته، معمولا به حجاری های روی دیوار غارها قلمزنی می گفتند. مواردی که تا به امروز ذکر شدند، تنها بخشی از صنایع دستی شهر اصفهان بودند که در این مقاله به مهمترین آنها اشاره کردیم.

رشت

همانطور که قبل تر هم گفته شد، شهر رشت در زمینه غذاهای سنتی و محلی جز خلاق ترین شهرهای ایران بشمار می رود.

سنندج

شهر سنندج نیز که چهارمین شهر خلاق دنیا بحساب می آید، در زمینه موسیقی این اسم را مختص خود نموده است. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور شهرهای ایرانی عضو افزایش یابند تا بتوانیم آثار تاریخی و مشهورترین صنایع دستی کشورمان را بیشتر به دنیایان معرفی کنیم.

منبع: همگردی

به "آشنایی با شهرهای خلاق ایران در یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شهرهای خلاق ایران در یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید