آمریکا از دریچه مذاکرات راهبردی به دنبال حضور نیروهای خود در عراق است، مصاحبه با سیاستمدار کُرد عراقی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، سیاستمدار کُرد عراقی با تاکید بر اینکه آمریکا از دریچه مذاکرات راهبردی به بقای نیروهای خود در عراق نگاه می نماید، بیان کرد که واشنگتن به دنبال تاثیرگذاری بر انتخابات آینده عراق با هدف پیشبرد سیاست های چندگانه خود است.

آمریکا از دریچه مذاکرات راهبردی به دنبال حضور نیروهای خود در عراق است، مصاحبه با سیاستمدار کُرد عراقی

محمد بازیانی دبیرکل جنبش اصلاح و توسعه اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ کاتالوگ و بروشور، در مورد دور جدید مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن که قرار است فردا چهارشنبه از سرگرفته گردد، گفت: آمریکا به دلیل سقوط نظام بعثی عراق به نوعی خود را قیم و سرپرست این کشور می داند و این سیاست تمامیت خواهی آمریکا امروزه در بخش های مختلف عراق دیده می گردد. آمریکایی ها با ادعای همکاری در راستای توسعه دموکراسی در عراق به نوعی این کشور را مرکز پیگیری و اجرای برنامه ها و اهداف خود در منطقه غرب آسیا قرار داده اند.

تهدید گروههای تروریستی، بهانه آمریکا برای تداوم حضور در عراق

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها در رسیدن به اهداف خود در عراق و به تبع آن در منطقه پیروز نبوده اند: اضافه کرد: واشنگتن اینک نیز از دریچه مذاکرات راهبردی به بقای نیروهای خود در این کشور نگاه می نماید، حتی اگر امکان حضور نظامی بلندمدت در عراق محقق نگردد با پوشش شرکت های عظیم این امکان برای آمریکایی ها فراهم می گردد که عراق را به عرصه تاخت و تاز خود تبدیل نمایند. بنابراین مذاکرات راهبردی با بغداد برای آمریکا خارج از موضوع نظامی، اهداف کلان مالی و امنیتی را در پی خواهد داشت. آمریکا در این مذاکرات بار دیگر تهدید گروه های تروریستی و همکاری با عراق در موضوعات امنیتی را با هدف بقای حضور نظامی و میدان دهی بیشتر به خود مطرح خواهد نمود. در عین حال نیز در مذاکرات مورد اشاره بر حمایت آمریکا از مصطفی الکاظمی تاکید مجدد خواهد شد.

حضور آمریکا در هر کشوری منبع آشوب و بحران های داخلی است

این سیاستمدار کُرد عراقی در پاسخ به سوالی پیرامون تاکید گروههای مقاومت عراقی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور با توجه به مصوبه صریح مجلس عراق، گفت: ضروری است گفته گردد که موضعگیری واحد سیاسی در میان جریان های عراقی در مورد اخراج یا عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور وجود ندارد، حتی بعضی از جریان ها به دنبال حضور بلندمدت نیروهای آمریکایی در عراق هستند. واقعیت این است که حضور آمریکا در هر کشوری منبع آشوب و بحران های داخلی است، هر کشوری که از سوی آمریکایی ها اشغال شده است به آسانی به راستا واقعی خود برنگشته است.

به عقیده بازیانی، مصطفی الکاظمی در مورد عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق چندان جدی نیست و بیشتر کوشش نموده است صندلی نیروهای عراقی مخالف اشغالگری آمریکا تضعیف گردد.

دبیرکل جنبش اصلاح و توسعه اقلیم کردستان در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به سوالی پیرامون تفاوت دیدگاه مسئولان اقلیم کردستان و دیگر جریان های عراقی در موضوع حضور نیروهای آمریکایی، گفت: کُردها و حتی اهل سنت عراق معتقدند که عراق هنوز به صندلیی از ثبات و تحکیم داخلی و خارجی خود نرسیده است و آنان حضور یک قدرت جهانی را در این مرحله لازم می دانند، این واقعیت را می توان در اظهارات و دیدگاه های مسئولان کُرد و بعضی از جریان های عراقی لمس کرد. عدم حضور دولت مرکزی قدرتمند در عراق با تاکید بر کسب اعتماد ملی و رسیدگی به شرایط تمامی مناطق کشور در خلق چنین شرایطی موثر بوده است.

نقشه واشنگتن برای انتخابات آینده عراق

محمد بازیانی در ادامه به موضوع انتخابات اکتبر آینده عراق پرداخت و تاکید نمود که آمریکایی ها به شدت به دنبال تاثیرگذاری بر این فرایند هستند تا افرادی به مجلس آینده عراق راه یابند که مدافع حضور نظامیان این کشور باشند، در مرحله کنونی نیز با توجه به قانون جدید انتخابات عراق، تمرکز آمریکایی ها بر شخصیت هایی است که از هر حوزه انتخابیه ممکن است دارای صندلی اجتماعی و آرای بیشتری باشند. اما واقعیت عراق این است که مردم به دنبال دولت و مجلسی هستند که به شرایط اسفبار کنونی خدمات رسانی ها، بهبود امنیت، برطرف بیکاری و مبارزه با فساد اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا تجربه منتخبین گذشته و مسئولان دولتی در عراق از دید مردم پیروز نبوده است.

وی خواهان حضور گروههای مقاومت در فعالیت های سیاسی و اجتماعی شد و گفت: شرایط کنونی عراق می طلبد که این گروهها نیز به سمت و سوی مبارزه مجلسی راهنمایی شوند، حضور نیروهای توانمند در عرصه های مختلف عراق برای مردم این کشور به یک ضرورت تبدیل شده است، بنابراین ضروری است این گروهها نیز با شرکت در مبارزات مجلسی و خدمات رسانی اجتماعی، صندلی خود را بیش از پیش تحکیم بخشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آمریکا از دریچه مذاکرات راهبردی به دنبال حضور نیروهای خود در عراق است، مصاحبه با سیاستمدار کُرد عراقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا از دریچه مذاکرات راهبردی به دنبال حضور نیروهای خود در عراق است، مصاحبه با سیاستمدار کُرد عراقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید