سرقت نفت و فراوری بنزین دست ساز در ونزوئلا!

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، مردم ونزوئلا که مدتهاست از کمبود بنزین رنج می برند، نفت را از میادین نفتی که فعالیت ندارند، دزدیده و بنزین دست ساز فراوری می نمایند.

سرقت نفت و فراوری بنزین دست ساز در ونزوئلا!

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، دو کارمند شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا و چندین فرد مطلع در مصاحبه با رویترز اظهار کردند میزان نفتی که به سرقت می رود در مقایسه با فراوری نفت ونزوئلا بسیار ناچیز است اما این فعالیت گواهی بر بحرانهایی است که شرکت PDVSA گرفتار آنها شده و نمی توانند بنزین مورد احتیاج مردم را تامین کند.

شبکه پالایش نفت ونزوئلا که ظرفیت فراوری آن زمانی به 1.3 میلیون بشکه در روز می رسد، دچار فروپاشی شده و تاسیسات نفتی و پالایش از تعمیرات مرتب برخوردار نبودند و با سقوط ارزش حقوقها، شرکت PDVSA قادر نیست کارکنان ماهرش را حفظ کند.

این شرکت سال جاری آسیبهای شدیدتری دید و تحت تاثیر تحریمهای فلج نماینده آمریکا، فراوری نفت ونزوئلا در سپتامبر به 397 هزار بشکه در روز سقوط کرد که پایینترین رکورد فراوری از دهه 1930 به این طرف بود. فراوری نفت ونزوئلا پیش از وضع تحریمها در ژانویه سال 2019، به 1.2 میلیون بشکه در روز می رسید.

تحریمها واردات نفت ونزوئلا را هم هدف گرفتند و مردم این کشور ناچار شدند برای دریافت بنزین ساعتها در جایگاههای سوخت صف بایستند. بسیاری از شهروندان ونزوئلا این موضوع را تحقیر تلخی برای این عضو اوپک می دانند که صاحب بزرگترین ذخایر نفت قطعی دنیا است.

زنجیره تامین بنزین دست ساز در میادین نفتی نظیر لاکانسپسیون در ایالت زولیا شروع می گردد. این میدان در 15 سال گذشته بیش از 12 هزار بشکه در روز نفت سبک بسیار ارزشمند فراوری نموده اما در دو سال گذشته فعالیتش متوقف شده است.

به گفته یک کارگر شرکت PDVSA، سارقان لوله های کوچکی را به خطوط لوله ای که نفت لاکانسپسیون را به مخازن نفت و تاسیسات صادرات منتقل می نمایند، وصل نموده اند.

کارمندان PDVSA که در ماه تنها چند دلار آمریکا حقوق دارند، با دریافت رشوه کوچکی چشمشان را به روی این دزدی می بندند. نیروهای امنیتی هم برای حفاظت از تاسیسات متروک چندان زحمتی به خود نمی دهند. این شرایط در همه ونزوئلا جریان دارد و طی شش سال فروپاشی مالی این کشور، سرقت تجهیزات از میادین نفتی متداول شده است.

شرکت PDVSA ماهها برای تعمیر پالایشگاههای از کار افتاده کوشش نموده است اما این کوششها با نشتهای نفتی، نشت گاز و آتش سوزیهای منجر به صدمات جانی، با مانع روبرو شده است. این شرکت پیروز شد فراوری بنزین در پالایشگاه کاردون به ظرفیت 310 هزار بشکه در روز و ال پالیتو به ظرفیت 146 هزار بشکه در روز را در ژوئن و ژوئیه از سربگیرد اما هر دو پالایشگاه با اختلالات برنامه ریزی نشده روبرو شده اند که در فراوری سوخت وقفه ایجاد نموده است.

بر اساس گزارش رویترز، تا پیش از سال جاری مردم ونزوئلا احتیاجی به سرقت نفت و فراوری بنزین دست ساز نداشتند. سوخت در ونزوئلا چند دهه بود که به لطف یارانه های سنگین، تقریبا مجانی بود اما اکنون یک خاطره دوردست به نظر می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سرقت نفت و فراوری بنزین دست ساز در ونزوئلا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرقت نفت و فراوری بنزین دست ساز در ونزوئلا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید