سفره های کوچک و خالی رانندگان تاکسی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، این روزها کار همه اصناف و اقشار کساد است اما رانندگان تاکسی یکی از اقشاری هستند که کسب و کارشان همواره با کم و کاستی هایی روبرو بوده است.

سفره های کوچک و خالی رانندگان تاکسی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، اقشار روزمزدی که با وجود نداشتن پشتوانه مطمئن، مسائلشان یکی دوتا نیست و بسکمک از موضوعات بر کارشان اثرگذار است. گرانی بهای سوخت، فرایند طولانی افزایش کرایه های سالانه ، اجرای نصفه و نیمه طرح تعویض تاکسی های فرسوده به تنهایی برای سختی معیشت رانندگان تاکسی که یکی از مشاغل پرخطر این روزها هم به حساب می آید کافی است؛ این در حالی است که در کنار مسائلی که عنوان شد، رقیبان پرزور و سرسختی مانند تاکسی های اینترنتی و مسافربرهای شخصی و حالا هم شیوع کرونا و خانه نشینی مردم، سفره این قشر را بیش از گذشته کوچک و کوچک تر کرده و بار مسائل بر دوش این قشر سنگینی می کند.

به گفته حسن سالک غلامی راننده تاکسی و عضو انجمن تاکسیرانی تهران، پیش از بحران کرونا و صرفا با پیدایش شرکت های اینترنتی و رقابت نابرابر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، درآمد تاکسی ها به یک سوم کاهش پیدا کرده بود. این در حالی است که حالا با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و خانه نشینی شهروندان، بیش از 70 درصد درآمد من و همکارانم کاهش پیدا کرده و با این شرایط، توان تامین مایحتاج اولیه خانواده را نداریم.

این راننده تاکسی پایتخت با بیان این که به هیچ یک از وعده هایی که به ما داده بودند، عمل نشه است، ادامه می دهد: پرداخت نشدن وام های کمک معیشتی ، قطع چند ساله یارانه بیمه خویش فرمایی رانندگان تاکسی و لغو طرح ترافیک طرح هم از دیگر مباحثی است که شغل ما با معضلات جدی روبرو کرده است؛ به طوریکه هیچ از همکارانم امیدی به فرداری خود ندارند.

سالک غلامی می گوید: کوهی از مسائل بر دوش من و همکارانم سنگینی می کند؛ در حالی که تعدادی از رانندگان تاکسی به خاطر ارتباط نزدیکشان با مسافران به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند و سلامت برخی دیگر از رانندگان هم با وجود این که جزو گروه های پرخطر در برابر ابتلای به کرونا هستند، به طور جدی در خطر است.

او می افزاید: مسائل بیمه تامین اجتماعی رانندگان هنوز با وجود وعده هایی که داده شده تحقق پیدا نکرده و بسکمک از رانندگان هنوز از یارانه دولتی بیمه استفاده نمی کنند و هزینه گزافی بابت این موضوع پرداخت می کنند. این در شرایطی است که هزینه های بیماری و دارویی در این کشور بسیار بالاست وهمکاران از پرداخت آن عاجز هستند. ضمن این که براثر اهمال کاری تعدادی از مسئولین قبلی پرداختی بیمه تامین اجتماعی همکاران از بین رفته وبعضا همکاران تا15 ماه کسری بیمه پیدا کرده اند. جالب اینجاست که دوستان وقتی پیگیر این موضوع می شوند، کسری آنها را به قیمت حالا محاسبه می کنند و وعده پرداختی آنان را به چند ماه آینده می دهند.

این راننده تاکسی با اشاره به دیگر مسائل ادامه می دهد: طرح اسقاط خودروهای فرسوده به کندی پیش می رود. بسکمک از همکاران پیش پرداخت اولیه این طرح را ندارند. البته یک مقدار وام به تعدادی تعلق گرفت و توانستند خودرو خودرا تعویض کنند، ولی این منابع محدود بود و این فرایند فعلا به بن بست خورده و خودروهای زیادی در نوبت هستند. این در حالی است در اجرای طرح هوای پاک قطعا این دوستان از نظر معاینه فنی به مشکل میخورند و جریمه هایی را برایشان دربر خواهد داشت.

سالک غلامی که از سوی تعداد زیادی از همکارانش برای رساندن مسائل هم صنفی هایش به گوش مسئولان به وبلاگ کاتالوگ و بروشور سخن می گوید، اضافه می کند: راننده تاکسی از چندین فیلتر گذر می کنند وبرای دریافت مجوز و کارنامه یک سری مراحل دارند که بعد از تایید شدن گاه تا چند ماه دریافت این مجوز طول خواهد کشید. چون ارتباط مستقیم با وسائل شخصی و بعضا ارزشمند مردم و از همه مهمتر، با خانواده ها سر و کار دارند. با این وجود، ضرورت دارد همراهی و همکاری با این صنف بیشتر شود. اما متاسفانه گویا کسی ارزش چندانی برای این شغل قائل نیست.

به گفته این راننده تاکسی علیرغم اینکه سازمان مقداری لوازم ضدعفونی کننده و دستکش و ماسک در اختیار رانندگان قرار داده که جای تشکر هم دارد، اما مقدار آن بسیار بسیار کم است و هرلحظه ممکن است همکارانم به این ویروس مبتلا شوند.

سالک غلامی در پایان صحبت هایش با وبلاگ کاتالوگ و بروشور بیان می کند: از مسئولان فرمانداری، شورای اسلامی شهر، سازمان تاکسیرانی و شهرداری تهران مهمتر شهرداری تهران عاجزانه درخواست داریم یک مقدار با دید باز به این مسئله نگاه کنند و هرچه سریع تر مسئولان چاره ای بیندیشند.

  • ابهام در افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی | دستور العمل سوارکردن 2 مسافر در صندلی عقب تاکسی ها ابلاغ شد

علیرضا قنادان | مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران

بعد از افزایش بهای بنزین، در حق رانندگان تاکسی اجحاف شد و آنها در این مدت 50 درصد افزایش نرخ را از جیب خودشان پرداخت کردند. به همین دلیل اعضای شورای شهر افزایش 11 درصدی کرایه تاکسی رابرای اعمال در سال 98 تصویب کرد. با وجود تصویب افزایش 25 درصدی برای سال 99 در اسفند سال گذشته در شورای شهر تهران، اما گویا دولت خواستار اصلاحاتی در این زمینه شده و هنوز تکلیف افزایش نرخ تاکسی ها مشخص نیست. بعد از تصویب اعضای شورای شهر بلافاصله فرمانداری تهران واکنش نشان داد و هر گونه افزایش را غیرقانونی دانست و تأکید کرد که هیچ افزایش کرایه تا پایان سال جاری نخواهیم داشت و شورای شهر باید در این باره تأییدیه فرمانداری را اخذ کند و حتماً با این افزایش نرخ موافقت نمی شود. در 9 روز پایانی سال نرخ کرایه تاکسی افزایش نیافت اما از مهلت زمانی که لایحه را به فرمانداری ارسال کرده ایم مهلت قانونی به اتمام رسیده و آنها هم با مصوبه افزایش 11 درصدی مخالفت نکرده اند. به همین خاطر، برای افزایش 11 درصدی سال قبل برچسب هایی را آماده کرده ایم که اجرایی می شود.

اعضای شورا در روزهای ابتدایی اسفند لایحه مشخص نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و بلیط مترو را برای سال 99 تصویب کرده و نرخ کرایه تاکسی تا سقف 25 درصد افزایش یافت. البته گفته می شود که فرمانداری در خصوص این 25 درصد صحبت هایی داشته و لایحه را به شورا برگشت داده است تا اصلاحاتی انجام شود. به همین سبب، هنوز تکلیف افزایش نرخ 25 درصدی کرایه تاکسی مشخص نیست. از سوی دیگر، مسئولان دولتی وعده بسته حمایتی برای این قشر از جامعه داده اند و قرار شده کارت های اعتباری یک میلیونی تا 2 میلیونی به این افراد داده شود و بعد از مدتی به صورت اقساطی از آنها پول را دریافت کنند اما این وعده برای شب عید محقق نشد. به هر حال امیدوارم هر چه سریعتر نیازهای به حق رانندگان تاکسی در دستور کار قرار بگیرد.

از سوی دیگر، رانندگان تاکسی در راستای دستور العمل جدید در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و برای پیشگیری از شیوع کرونا فقط می توانند حداکثر دو مسافر در صندلی عقب سوار کنند. این موضوع از هفته آخر اسفند سال 98 در سازمان تاکسیرانی مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس این مساله را به تاکسیرانان اعلام کردیم. بمابراین رانندگان تاکسی مجاز هستند جهت پیشگیری از کرونا تنها دو مسافر را در صندلی عقب سوار کنند و کرایه تاکسی برای مسافران مشابه قبل در نظر گرفته شده و تغییری نکرده است.

همچنین رانندگان تاکسی موظفند مبالغ درج شده بر روی برچسب نرخ را از مسافران بگیرند و هیچ گونه افزایش نرخی پیش از طی شدن روال قانونی مجاز نیست. ضمن این که از طریق لینکی که به تاکسیرانان پایتخت اعلام کرده ایم در حال شناسایی دقیق آمار مبتلایان به کرونا در میان رانندگان تاکسی هستیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "سفره های کوچک و خالی رانندگان تاکسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفره های کوچک و خالی رانندگان تاکسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید