سهم 70 درصدی تبریز در فراوری چرم کشور

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، خبرنگاران/آذربایجان شرقی رئیس اتحادیه فراوریکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر در تبریز حدود 151 واحد فعال و نیمه فعال در زمینه چرم گاوی و اشبالت فعالیت دارند و سهم تبریز در فراوری چرم کشور حدود 70 درصد است.

سهم 70 درصدی تبریز در فراوری چرم کشور

مسعود بنابیان در پنجاه و هشتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: صنعت چرم می تواند یکی از صنایع اشتغال زا باشد؛ از این رو مرتفع کردن موانع و عارضه های فراوری و اشتغال تأثیرگذار بوده و در صورت مدیریت صحیح نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

وی اضافه نمود: با در نظر دریافت حجم معین و تقاضای داخلی، در حال حاضر مهمترین مناطق فراوری چرم شهرهای تبریز تهران و مشهد هستند.

وی با بیان این که میزان اشتغال صنعت چرم حدود شش هزار الی هفت هزار نفر است، گفت: سالانه میزان فراوری چرم سنگین گاوی در کشور در حدود 40 میلیون فوت مربع پوست است.

بنابیان عنوان نمود: به دلیل افزایش ثروت و درآمد تقاضا برای چرم در حال افزایش بوده و همچنین فروش کالاهای چرمی لوکس، لوازم منزل چرم و چرم های تودوزی اتومبیل نیز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته ارزش صادرات صنعت چرم تا 200 میلیون دلار نیز رسیده است؛ اما عمده محصولات صادر شده به صورت سالامبور بوده است، یعنی محصولی که تنها دارای 10 درصد ارزش اضافه نموده محصول نهایی باشد.

وی با اشاره به مسائل این صنعت، افزود: کمبود پوست به دلیل کاهش کشتار در داخل از اصلی ترین مسائل موجود این صنعت بوده و فراوری کنندگان را با کمبود مواد اولیه روبرو نموده است.

وی همچنین مسائل مربوط به کیفیت پوست خام، وجود دلالان و واسطه گران تامین، عرضه و کیفیت عرضه مواد شیمیایی، کمبود نیروی انسانی ماهر و با تجربه، فرسوده بودن ماشین آلات که منجر به کاهش کیفیت محصول و عدم رقابت محصول نهایی با دیگر کشورها شده را از دیگر مسائل موجود در این صنعت عنوان نمود.

رییس اتحادیه فراوریکنندگان و صادرکنندگان چرم استان، متذکر شد: دولت باید در راستای عرضه پوست خام، سیاست های پرورش حیوانات، کنترل بیماری، ترویج پرورش تجاری حیوانات را تدوین کند و از سویی نیز سیستم قیمت گذاری با صرفه، مقررات کشتار، مقررات زیست محیطی و تسهیل سازی واردات را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان این که سیاست های لازم جهت حذف واسطه ها و دلالان باید از سوی دولت پیش بینی گردد، اعلام نمود: در راستای تامین مواد شیمیایی مورد استفاده در این صنعت سهولت های وارداتی این مواد از سوی دولت در نظر گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سهم 70 درصدی تبریز در فراوری چرم کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 70 درصدی تبریز در فراوری چرم کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید