علائم هشدار دهنده حمله قلبی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، یکی از عوامل مهمی که موجب می گردد حمله قلبی یک بیماری تهدید کننده زندگی باشد، ناآگاهی از علائم و نشانه های هشدار دهنده آن است. این مقاله اطلاعاتی را در مورد علائم رایج هشدار دهنده حمله قلبی که بایستی نسبت به

علائم هشدار دهنده حمله قلبی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

یکی از عوامل مهمی که موجب می شود حمله قلبی یک بیماری تهدید نماینده زندگی باشد، نامطلعی از علائم و نشانه های هشدار دهنده آن است. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص علائم رایج هشدار دهنده حمله قلبی که بایستی نسبت به آنها مطلعی داشته باشید، در اختیارتان می گذارد.

حمله قلبی که در اصطلح پزشکی انفارکتوس حاد میوکارد (AMI)نامیده می شود، یک اختلال شایع قلب می باشد. این شرایط به علت عدم فعالیت و یا آسیب عضله قلب (کامل و یا جزئی) رخ می دهد. آسیب زمانی اتفاق می افتد که از رسیدن خون سرشار از اکسیژن به اندام حیاتی ممانعت به عمل آمده و راه آن مسدود شود.

در اغلب موارد، سطوح کنترل نشده کلسترول در بدن منجر به حمله قلبی می شود. قلب به منظور تغذیه خود، خون سرشار از اکسیژن را به وسیله عروق کرونر دریافت می نماید. در طول زمان، کلسترول آغاز به تجمع در این رگهای خونی نموده و در نتیجه موجب گرفتگی آنها می شود. در مجموع، این کلسترول انباشته شده به اسم پلاک شناخته می شود (این شرایط تحت اسم آترواسکلروز شناخته می شود). گاهی اوقات، این پلاک ممکن است شکاف بردارد (پوسته بیرونی آن ترک بردارد) و یک لخته خون ممکن است در اطراف آن و یا بر روی سطح آن تشکیل شود. اکنون، این لخته خون می تواند به مقدار کافی بزرگ باشد که از جریان خون به وسیله عروق به قلب به طور جزئی یا به طور کامل جلوگیری کند. با محروم شدن قلب از اکسیژن، ماهیچه های آن آغاز به از بین رفتن نموده و آسیب دائمی برجای می گذارند. و این همان حمله قلبی است. عوامل دیگری که معمولاً کمتر شناخته شده و مانع از عرضه خون به قلب می شوند، اسپاسم شریان کرونر و لخته های خونی می باشند که در نقاط دیگر بدن تشکیل شده اند و به درون عروق کرونر راه یافته اند. در ادامه این مقاله به طور مختصر در خصوص علائم هشدار دهنده مهم حمله قلبی صحبت خواهد شد.

علائم و نشانه های حمله قلبی قریب الوقوع

+ طبق مشاهدات بسیاری از پزشکان، چنانچه یک فرد دیابتی دچار حمله قلبی شود، آنگاه به احتمال زیاد هیچ گونه علائم هشدار دهنده ای در او وجود نخواهد داشت. این نوع شرایط را حمله قلبی خاموش یا بدون علامت (a silent heart attack) گویند. گرچه این شرایط در میان افراد دیابتی شایع تر می باشد، اما هر کس دیگری هم ممکن است آن را تجربه نماید.

+ و هنگامی که علائم هشدار دهنده خود را نشان می دهند، اولین نشانه ای که دیده می شود، درد قفسه سینه است. ماهیت این درد تکرار شوندگی آن بوده و با انجام فعالیت بدتر شده اما با استراحت کاهش می یابد. فرد ممکن است احساس کند که گویی قفسه سینه اش رو به پایین سنگین شده و یا بوسیله فشار فوق العاده ای فشرده می شود.

+ در کمتر از مدت زمانی، درد قفسه سینه می تواند به ناحیه فک و اغلب در سمت چپ بازو و یا کتف پخش شود. دردی در پشت و احساس ناراحتی در ناحیه گردن و معده وجود خواهد داشت.

+ غیر از موارد اشاره شده در خصوص علائم حمله قلبی، فرد مبتلا ممکن است در تنفس عادی دچار مشکل شده، سبکی سر و تهوع یا استفراغ را تجربه نماید. بعلاوه به طور معمول این افراد از ناراحتی عمومی در ناحیه بالا و وسط شکم، و احساس مبهمی از بیماری بنام ضعف رنج می برند. عرق کردن، غش، خستگی، فقدان انرژی و تپش قلب بعلاوه ممکن است نشان دهنده نزدیک بودن حمله قلبی باشد. فرد ممکن دچار سرفه، خس خس، و احساس اضطرابی طاقت فرسا در خصوص زندگی خود شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، بسیاری افراد از علائم مهمی که نشان دهنده یک حمله قلبی قریب الوقوع می باشند، بی اطلاع هستند؛ مانند مواردی که در بالا شرح داده شد. بعلاوه برخی افراد حاضر به پذیرش این موضوع نیستند که در واقع دچار حمله قلبی شده اند، تا زمانی که درد شدیدی در قفسه سینه خود تجربه نمایند. درد قفسه سینه، اگرچه، مشخصه یک حمله قلبی است، اما لزوماً به این معنا نیست که همواره وجود خواهد داشت. این حالت (نداشتن درد قفسه سینه) در خصوص زنان، صادق تر است. به گفته کارشناسان، در کمتر از یک سوم زنان، درد قفسه سینه قبل از حمله قلبی رخ می دهد. بعلاوه توجه داشته باشید که، در زنان، علائم ممکن است یک ماه یا بیشتر قبل از حمله قلبی رخ دهد.

افراد در معرض خطر

بیماران دیابتی و افراد بالای 65 سال، نسبت به حمله قلبی آسیب پذیرتر می باشند.

کشیدن سیگار در دراز مدت، نقش مهمی در آسیب رساندن و تنگ کردن عروق کرونر ایفاء می نماید که یکی از بیتعداد پیامدهای آن می تواند حمله قلبی باشد.

افرادی که دارای مسائل کلسترول خون بالا و فشار خون می باشند هم در معرض حملات قلبی قرار دارند.

چاقی هم عاملی مهم در بروز بیماری های قلبی به تعداد می رود، به این علت که به شدت با کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت در ارتباط است. به عبارت دیگر، افراد چاق بعلاوه بسیار مستعد ابتلا به حمله قلبی می باشند.

احتمال خطر بعلاوه برای کسانی که یکی از اعضای خانواده دارای مشکل مشابه است، بالا می باشد.

برترین روش جلوگیری و یا اجتناب از حملات قلبی، از بین بردن علل دخیل در آن، و کنترل عوامل مسبب می باشد. نیازی به گفتن نیست که، مواد غذایی سالم بخورید، از سبک زندگی بی تحرک اجتناب نموده و فعال بوده و استرس خود را تحت کنترل در آورید. برای کسانی که در گذشته دچار حمله قلبی شده اند بسیار اهمیت دارد که نسبت به کوچکترین و یا خفیف ترین علائم هشدار دهنده مطلع و مراقب باشند. این کار به آنها یاری می نماید کمتر دچار اضطراب شده و برای آینده بیشتر آماده باشند. مراقب خود باشید!

منبع: راسخون

به "علائم هشدار دهنده حمله قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم هشدار دهنده حمله قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید