وعده فراوری چهار میلیون دوز واکسن داخلی به کجا رسید؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، در تاریخ سه اسفند ماه سال گذشته بود که شرکت گروه دارویی برکت خاطرنشان کرد فاز نخست فراوری واکسن کرونا این شرکت یعنی کوو ایران با ظرفیت برآوردی دو تا سه میلیون دوز در ماه تا 20 اسفند ماه سال 99 و فاز صنعتی آن با ظرفیت 12 تا 15 میلیون دوز در ماه، تا اوایل خرداد ماه امسال افتتاح خواهد شد.

وعده فراوری چهار میلیون دوز واکسن داخلی به کجا رسید؟

این خبر در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به ماه های پیش از آن، قرار دریافت سه واکسن دیگر ایرانی در مراحل بالینی و همچنین عقد قراردادهایی برای خریداری واکسن از کشورهای خارجی نوید یک بهار پر از سلامتی را به ملت ایران می داد.

از همان ابتدا که ویروس کرونا ماهیت خود را نشان داد و پزشکان تاکید کردند تنها راه مبارزه با بیماری های عفونی تزریق واکسن است، مسئولان کشورمان مانند سایر کشورهای دنیا کوشش کردند از طرق مختلف مانند واردات واکسن از سبد کوواکس، خرید مستقیم، فراوری مشترک و فراوری داخلی احتیاج عمومی به واکسن را رفع نمایند.

در این راستا چهار شرکت داخلی انیستیتو پاستور، گروه دارویی برکت، موسسه سرم سازی رازی و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، شروع به فعالیت کردند و توانستند در مراحل مختلف ساخت واکسن موفقیت آمیز عمل نمایند. مسئولان وزارت بهداشت به مردم این اطمینان را دادند که در خرداد ماه سال جاری با فراوری چهار تا پنج میلیون دوز واکسن داخلی واکسیناسیون عمومی شروع خواهد شد.

اما از همان ابتدا هم روشن بود برای واکسیناسیون کادر درمان و گروه های پر خطر نمی توان تا ساخت واکسن داخلی صبر کرد و باید برنامه ریزی منسجمی برای واردات واکسن انجام داد. به همین دلیل اخبار مرتبط با عقد قراردادهایی مبنی بر خرید واکسن موسسه سرم سازی هند، واکسن اسپوتنیک-وی روسیه و واکسن چینی سینوفارم منتشر شد.

اما با شروع سال جدید و خاتمه یافتن تعطیلات نوروزی، گویی که از خواب زمستانی بیدار شده باشیم با چیزی جز موج چهارم کرونا که نقشه کشورمان را به رنگ قرمز درآورد روبرو نشدیم. افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا، تکمیل ظرفیت بسیاری از بیمارستان های کشور و رسیدن تعداد جان باختگان به بیش از 400 نفر در روزهای خاتمهی فروردین ماه باعث شد مردم این بار بیش از هر چیزی امیدواری به روزهای بهتر را در اخبار مربوط به فراوری و واردات واکسن کرونا پیدا نمایند.

امیدواری که با تاخیر در تحویل واکسن خریداری شده از روسیه و هند، دست به دست شدن فیلمی در شبکه های اجتماعی که سه فارسی زبان با چهره های نامعلوم را در حال باز کردن بسته های واکسن فایزر نشان می داد خیلی زود تبدیل به سردرگمی و ناامیدی شد؛ واکسنی که واردات آن از سوی حاکمیت کاملا ممنوع اعلام شد، همزمان انتشار اخبار مربوط به واکسینه شدن بعضی مسئولان به جای پاکبانان در استان خوزستان و حالا هم انتشار اخباری مبنی بر واکسن زدن بعضی منشی مطب ها، گروهی که به گفته حسین کرمانپور، مدیرکل روابط سازمان نظام پزشکی ایران هنوز در لیست دریافت قرار نگرفته اند.

در حال حاضر به گفته کیانوش دنیاپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، از شروع واکسیناسیون تا سوم اردیبهشت ماه 1400، در نوبت اول 270 هزار و 567 دوز و در نوبت دوم 143 هزار و 550 دوز واکسن اسپوتنیک، در نوبت اول به 81 هزار و 914 نفر و در نوبت دوم به 7 هزار و 506 نفر واکسن سینوفارم چین و واکسن کوواکسین بهارات در نوبت اول به 56 هزار و 67 نفر و در نوبت دوم به 3644 نفر تزریق شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به تزریق 155 هزار و 262 دوز واکسن آسترازنکا در نوبت اول، اعلام نموده است که در مجموع 563 هزار و 810 دوز در نوبت اول و 154 هزار و 700 دوز در نوبت دوم و در مجموع 718 هزار و 510 دوز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.

این بدین معناست که از 710 میلیون نفر افراد واکسینه شده در سراسر دنیا، کمتر از یک میلیون از آن ها هموطنان ما در داخل کشور بوده اند که نشان دهنده فرایند بسیار آهسته واکسیناسیون، حتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه است. در مقابل با بستری شدن 5107 نفر در بخش مراقبت های ویژه و فوت 380 نفر به علت کرونا روز سوم اردیبهشت سال 1400، می توان گفت با گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا، هنوز هم بهترین راه مبارزه با این بیماری پیشگیری از ابتلای به آن با رعایت پروتکل های بهداشتی است.

منبع: اقتصادآنلاین

منبع: تجارت نیوز

به "وعده فراوری چهار میلیون دوز واکسن داخلی به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده فراوری چهار میلیون دوز واکسن داخلی به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید