ابزار های جراحی تاریخی؛ از اَره قطع عضو تا زالو مصنوعی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، ابزار و وسایل پزشکی زیادی در قدیم وجود داشته که با آنها جراحی های خطرناک و سنگینی صورت می گرفته است.

ابزار های جراحی تاریخی؛ از اَره قطع عضو تا زالو مصنوعی

در 1500 سال قبل از میلاد، دانش پزشکی زیادی در اختیار نبود. در آن دوران با استفاده از ابزار هایی مانند گیره ، اره ، پنس و قیچی بیماران را جراحی می کردند.

1. زالو مصنوعی

هنگامی که در دهه 1800 زالو های زنده در دسترس نبودند یا شاید خیلی درشت بودند، این استوانه فلزی با تیغه ها همان عملکرد را اعمال می کردند. تیغه های چرخان پوست را می بریدند و لوله ای، خون را به بیرون می مکید. ابزار مشابهی به نام اسکریفاتور از 10 تیغه فنری استفاده می نماید. این وسیله به سرعت پوست را برش داده و سپس دستگاه برای ایجاد خلاء، حرارت داده می گردد.

2. ابزار فتق

پزشکان در دهه 1850 ابزاری مخصوص فتق داشتند. هنگامی که پزشکان پارگی عضله یا بافت را ترمیم می کردند، ابزار فتق را در آن ناحیه قرار می دادند که حدود یک هفته در جای خود باقی می ماند و بافت اسکار روی آن تشکیل می شد تا به ترمیم بافت یاری کند.

3. اره قطع عضو

از باکتری های پیش از آنتی بیوتیک های قدیمی تا باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک های امروزی، عفونت همواره یکی از دلایل اصلی قطع عضو بوده است اما پزشکان اغلب به ابزار های مورد استفاده برای این هدف وحشتناک افتخار می کردند اما استفاده از این اره ها، محلی برای رشد میکروب ها نیز بود.

4. اکوریزر Ecraseur

این ابزار که در قرن نوزدهم استفاده می شد، تومور های رحم و تخمدان و بعلاوه بواسیر را خفه می کرد. حلقه یا زنجیر سیمی آن در اطراف پایه رشد ناخواسته قرار می گرفت و به تدریج سفت می شد؛ که در نهایت یا به وسیله پایه رشد قطع می شد، یا جریان خون آن را قطع می کرد تا زمانی که از بین برود. انجام این کار به خصوص در خصوص بواسیر دردناک بود اما متخصصان آن روز معتقد بودند که درد در مقایسه با برش کوتاه مدت و قابل تحمل است.

5. سرنگ

مطمئنا، سرنگ ها هنوز هم استفاده می شوند اما این یکی خاص است، با لوله و پمپ بلند و نازک خود، بسیار بزرگتر از هیپودرمیکی بود که امروزه استفاده می کنیم. در دهه 1500 برای تزریق جیوه به عنوان درمانی برای سفلیس که اغلب به وسیله ملوانان در دریا های آزاد مبتلا می شدند، استفاده می شده است.

این سرنگ مجرای ادرار بود، بنابراین تزریق مستقیماً به وسیله دهانه آلت تناسلی انجام می شده است. بدتر از آن، جیوه اغلب افراد را خیلی قبل از بروز عوارض سفلیس می کشد.

منبع سایت استیت نیوز

وبلاگ کاتالوگ و بروشور علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ابزار های جراحی تاریخی؛ از اَره قطع عضو تا زالو مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار های جراحی تاریخی؛ از اَره قطع عضو تا زالو مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید