طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، قبل از هر چیز باید بدانید این غذای فوق العاده لذیذ پیشینه طبخ زیادی دارد و در مهمانی های دوره قاجار از غذا های اصلی مجالس به حساب می آمده است. برای تهیه این غذای خوش عطر و طعم احتیاج به 3 تا 4 ساعت زمان دارید.

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

قبل از هر چیز باید بدانید این غذای فوق العاده لذیذ پیشینه طبخ زیادی دارد و در مهمانی های دوره قاجار از غذاهای اصلی مجالس به حساب می آمده است. برای تهیه این غذای خوش عطر و طعم احتیاج به 3 تا 4 ساعت زمان دارید. پس یادتان باشد قیمه نثار به علت انواع و اقسام ادویه ها و مخلفاتش جزو غذای های به اصطلاح پر اداو اطوار است و نمی توانید صرفا با ترکیب مواد آن، طعم اصیل و بی نظیر آن را بچشید. پس کمر همت را ببندید و سر صبر و حوصله محبوب ترین غذای خطه قزوین را سر سفره های تان بیاورید.

*** مواد لازم برای 5 نفر

برنج 5 پیمانه

گوشت خرد شده قیمه ای 500 گرم

پیاز نگینی شده 1 عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم نموده غلیظ 4 قاشق سوپ خوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

زردچوبه یک و نیم قاشق مربا خوری

دارچین یک قاشق چایخوری

عرق دارچین 1 قاشق سوپ خوری

عرق هل یک قاشق غذاخوری

گرد لیمو نصف قاشق چایخوری

هل ساییده شده یک قاشق سوپ خوری

پودر گل محمدی یک قاشق سوپ خوری

پیاز داغ 4 قاشق سوپ خوری

گلاب یک دوم پیمانه

زرشک 100 گرم

شکر 2 قاشق سوپخوری

خلال پسته 50 گرم

خلال بادام 50 گرم

خلال نارنج یا پرتقال 30 گرم

روغن و کره به مقدار لازم

*** طرز تهیه

مقداری روغن در قابلمه داغ می کنیم ،گوشت و پیاز عسلی را افزوده و با هم تفت می دهیم. زردچوبه، فلفل سیاه و عرق دارچین و عرق هل را اضافه می کنیم. سپس رب گوجه فرنگی را افزوده و مواد را تفت می دهیم. روی مواد آب داغ می ریزیم به طوری که روی گوشت ها پوشانده گردد. در این مرحله برنج را کته یا آبکش می کنیم و دم می گذاریم تا آرام پخته گردد.

بعد از این که آب خورشت به نصف رسید زرشک و کمی خلال پسته و خلال بادام را اضافه کنید. در این مرحله می توانید خلال پرتقال یا نارنج را به خورشت اضافه کنید. پس از پخته شدن گوشت، فلفل، دارچین، باقی ادویه ها و گل محمدی و گرد لیمو را اضافه کنید تا به خورد مواد در حال پخت برود. پس از این که مواد جا افتاد گلاب و عرق هل را در آخرین مرحله به خورشت اضافه نموده و حرارت را خاموش کنید. خلال پسته و بادام را شسته و داخل گلاب خیس کنید و پس از ده دقیقه گلاب آن را گرفته و روی حرارت کم تفت دهید. مراقب باشید خلال ها تغییر رنگ ندهند. تلخی خلال نارنج را با سه بار جوشاندن بگیرید و برای بار سوم داخل آن کمی شکر ریخته و بجوشانید و آبکش کنید و در نهایت با کمی شکر و زعفران تفت دهید.

در مرحله بعد زرشک را پاک نموده و داخل آب خیس کنید تا کاملا تمیز گردد. سپس آبکشی کنید با شکر و زعفران و روعن تفت دهید. مقداری از برج دم کشیده شده را زعفرانی کنید و مواد را برای سرو کنار هم بچینید.

*** طرز تزیین قیمه نثار

در روش سنتی ابتدا برنج کشیده می گردد. بعد لایه ای گوشت و مایه آن را روی برنج می ریزند و دوباره روی آن را با کمی برنج زعفرانی می پوشانند و مواد دیگر مانند خلال ها و زرشک را روی آن می ریزنند. در روش های به روز تر این مواد با زیبایی و رعایت ترکیب رنگ به طور نواری روی دیس برنج زعفرانی کنار هم قرار می گیرند و جلوه بیشتری به این غدا و سفره می دهند. این غذای سنتی طبع گرمی دارد و برای بچه ها و نوجوانان و سالمندان بسیار مقوی است.

منبع: ایرنا

منبع: فرادید

به "طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید