منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی یکی از دیدنی های استان کرمانشاه است

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارشات منتشر گشته، منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی یکی از دیدنی های استان کرمانشاه است.

منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی یکی از دیدنی های استان کرمانشاه است

این منطقه در حوزه استحفاظی سه شهرستان صحنه، سنقر و کنگاور در استان کرمانشاه قرار گرفته است. مساحت این منطقه 42304 هکتار هست. امروله و دالاخانی دو کوه بلند این منطقه هستند که نام این منطقه نیز از این دو گرفته شده است. امروله از کلمه امرو و پسوند له ترکیب یافت و امرو به گویش کردی همان امرود یا گلابی وحشی است و له علامت تصغیر. بنابراین، امروله به معنی امرود کوچک هست و این نام بخاطر وجود درختان امرود بوده که بصورت جنگلهای پراکنده در زمانهای پیشین در نقاط مختلف آن دیده شده اند.

رشته کوه دالاخانی از شرق شهرستان سنقر مانند دیواری بزرگ کشیده شده است. این رشته کوه از شرق با کوه امروله با ارتفاع 3150 متر و کوه نخودچال از جنوب با قله قیط قلعه و از شمال با کوه کمرزرد (اوجی ایتی) همجوار است. پوشش گیاهی بسیار غنی و سرسبز دارد و دارای چشمه های بسیاری هست. این رشته کوه از 3 قله مهم تشکیل شد که به ترتیب عبارتند از قله سهیل با ارتفاع 3350 متر، قله کل فرج با ارتفاع 3150 متر و قله قیط قلعه با ارتفاع 3280 متر. رودخانه های دینور و گاماسیاب از این کوه سرچشمه می گیرند. این کوه که یکی از کوههای بلند زاگرس بشمار می رود، از جنوب به کوه سوویل متصل می گردد و راه اتومبیل روی سنقر به کرمانشاه آن را از سوی غرب از کوه دولت آباد جدا می نماید.

از گونه های جانوری این منطقه میتوان به پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، شغال، روباه، کفتار، کمرکولی، عقاب طلایی، دلیجه، چکچک پشت سفید، آگامای قفقازی و…اشاره داشت. در دامنه های کوهها و تپه های این روستا هم به علت وجود خاک کم عمق و درشت دانه و جوان گیاهان استپی می رویند. از این جهت این دامنه ها به صورت چراگاه های فصلی مورد استفاده دامهای دامداران و عشایر قرار می گیرند. در مناطقی که خاک کم عمق و دارای سنگ ریزه هستند هم پوشش گیاهی تنک تر می گردد.

منبع: همگردی

به "منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی یکی از دیدنی های استان کرمانشاه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی یکی از دیدنی های استان کرمانشاه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید