کاهش ریسک ابتلا به آسم با خواب منظم و باکیفیت

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، پژوهشگران معین کردند که الگوی خواب سالم با خواب 7 تا 9 ساعته، عدم درگیری با بی خوابی، عدم خروپف، عدم احساس خواب آلودگی در طول روز و البته تا حدی سحرخیزبودن تعریف می گردد.

کاهش ریسک ابتلا به آسم با خواب منظم و باکیفیت

محققان در پژوهشی که بیش از 10 سال به طول انجامیده است، دریافته اند که خواب منظم و مطلوب می تواند ریسک ابتلا به آسم را پایین بیاورد.

دانشمندان تا به امروز دقیقاً نمی دانستند که چه چیزی می تواند ریسک ابتلا به بیماری آسم را در بعضی افراد افزایش دهد. اما حالا تحقیقی تازه که انجام آن بیش از یک دهه طول کشیده است، نشان می دهد که خواب منظم، سالم و باکیفیت می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش گاردین، گروهی از پژوهشگران دانشگاه شاندونگ چین با استفاده از داده های بیوبانک بریتانیا به آنالیز شرایط 455,405 نفر در بازه سنی 38 تا 73 سال پرداختند. آن ها می گویند الگو های نامطلوب خواب می تواند استعداد ژنتیکی نسبت به بروز آسم را تقریباً دوبرابر کند.

محققان برای انجام این پژوهش مدلی بر پایه ریسک و شرایط خواب افراد ساختند و شرکت نمایندگان را به مدت بیش از 10 سال دنبال کردند. در ابتدای مطالعه از شرکت نمایندگان درباره الگو های خواب آن ها پرسیده شد؛ ازجمله اینکه افراد سحرخیزند یا شب زنده دار، هر شب چند ساعت می خوابند، خروپف می نمایند یا نه، با بی خوابی درگیرند یا نه و آیا در طول روز احساس خستگی می نمایند یا نه.

خواب مطلوب چیست و چقدر به کاهش ریسک ابتلا به آسم یاری می نماید؟

پژوهشگران معین کردند که الگوی خواب سالم با خواب 7 تا 9 ساعته، عدم درگیری با بی خوابی، عدم خروپف، عدم احساس خواب آلودگی در طول روز و البته تا حدی سحرخیزبودن تعریف می گردد. به علاوه، ریسک ژنتیکی ابتلای افراد به آسم آنالیز و معین شد که یک سوم شرکت نماینده ها در معرض ریسک بالا، یک سوم در معرض ریسک میانه و یک سوم در معرض ریسک پایین ابتلا به این بیماری قرار داشتند.

بالغ بر یک دهه بعد، آنالیز های دوباره به محققان نشان داد که 17,836 نفر به آسم مبتلا شده اند. کسانی که با ریسک بالای ابتلا به این بیماری روبه رو بودند، 47 درصد بیشتر از گروه ریسک پایین در معرض ابتلا به آسم قرار داشتند و کسانی که خواب نامطلوبی را تجربه می کردند، 55 درصد بیشتر در معرض خطر بودند.

از این مهم تر، کسانی که در گروه ریسک بالا قرار گرفته بودند و خواب نامطلوبی داشتند، دوبرابر بیشتر از افراد گروه ریسک پایین و خواب مطلوب در معرض ابتلا به آسم بودند. از سوی دیگر، الگوی خواب سالم ریسک بروز این بیماری را تا 44 درصد در گروه ریسک پایین، 41 درصد در گروه ریسک میانه و 37 درصد در گروه ریسک بالا کاهش می داد.

ازاین رو، محققان نتیجه گرفتند که خواب سالم می تواند به شکلی قابل توجه ریسک ابتلا به بیماری آسم را پایین بیاورد. البته از آنجایی که این مطالعه از نوع مشاهده ای بوده است، نمی توان آن را به عنوان عاملی قطعی در نظر گرفت. نتایج این پژوهش در مجله BMJ Open Respiratory Research منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "کاهش ریسک ابتلا به آسم با خواب منظم و باکیفیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش ریسک ابتلا به آسم با خواب منظم و باکیفیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید