کتابفروشان نظاره گر رقابت نابرابر ناشران در طرح های فصلی هستند

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، منصور رئیسی نافچی مدیر کتابفروشی شرق اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، ضمن تبریک انتصاب مدیرعامل نو موسسه خانه کتاب و تقدیراز ایشان جهت اجرایی شدن دوره نو طرح های فصلی اعلام نمود: با توجه به تغییرات صورت گرفته از سوی مدیریت موسسه خانه کتاب، پاییزه 1400 با اندکی تاخیر نسبت به دوره های گذشته آغاز شد.

کتابفروشان نظاره گر رقابت نابرابر ناشران در طرح های فصلی هستند

رئیسی اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت کتاب و کاهش قدرت خرید مردم، مجموعه مدیریت دو شعبه شرق اهواز همواره حامی این طرح ها بوده و خواهد بود؛ اما موجودی کتاب های چاپ سال های گذشته با قیمت پیشین در قفسه کتاب فروشان و جایگزینی چاپ های نو با کتاب های فروش رفته از لحاظ نقدینگی، چالشی جدی برای کتاب فروشان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: کتاب جزء معدود کالاهایی است که متناسب با نرخ تورم قیمت به روز ندارد و همین موضوع باعث کاهش سرمایه کتاب فروشان شده است. در حالی که بیشتر همکاران با عشق و علاقه در این صنف مانده اند.

وی با اشاره به اینکه طرح های فصلی همچون مُسکنی برای کتاب فروشان هستند، توضیح داد: در شرایط فعلی این طرح ها مانند مُسکنی برای کتاب فروشی ها عمل می کنند. متاسفانه همواره شاهد رقابت نابرابر ناشران نسبت به کتاب فروشان در ارائه تخفیف های بالا و بدون محدودیت به صورت مجازی و حضوری هستیم. به شخصه براین باورم که بعید است در هیچ کسب و کار دیگری بین تولیدکننده و توزیع کننده چنین رقابتی باشد!

مدیرکتاب فروشی شرق اهواز در بخش دیگر سخنان خود درمورد عوامل تاثیرگذاری که موجب کمرنگ شدن این طرح ها می شوند، این گونه توضیح داد: کم شدن زمان برگزاری طرح به 5 روز و کاهش اعتبار کلی طرح و همچنین تفاوت تخفیف بین کتاب های تالیفی و ترجمه ازجمله مواردی بود که بیشتر کتاب فروشان نسبت به آن ناراضی بودند. به باور من 5 درصد، انگیزه خاصی برای مخاطب ایجاد نمی کند؛ و یکسان بودن تخفیف ها قابل قبول تر است.

وی خواستار توجه جدی متولیان حوزه کتاب در کشور نسبت به رعایت چرخه تولید و توزیع کتاب شد.

رئیسی در پایان ضمن قدردانی از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و موسسه خانه کتاب به عنوان مجری طرح یادآور شد: امیدواریم متولیان کتاب با حمایت بیشتر از کتاب فروشان به عنوان مهم ترین حلقه و واسط توسعه فرهنگ بین مردم، به پایداری ، بقا و توسعه این شغل مهم و شریف کمک کنند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتابفروشان نظاره گر رقابت نابرابر ناشران در طرح های فصلی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابفروشان نظاره گر رقابت نابرابر ناشران در طرح های فصلی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید