کرونا و برزخی بین بودن یا نبودن

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، خبرنگاران/آذربایجان غربی استادیار دانشکده پرستاری مامایی ارومیه گفت: بیماران کرونایی متحمل فشارهای روانی بالایی می شوند.

کرونا و برزخی بین بودن یا نبودن

دکتر یاسر مرادی در گفت و گو با وبلاگ کاتالوگ و بروشور در خصوص لزوم توجه ویژه به مقوله سلامت روانی بیماران مبتلا به کووید 19گفت: در گذر از پاندمی هایی نظیر کووید 19، افزون بر علایم جسمانی طاقت فرسای این بیماری، بیماران متحمل فشارهای روانی بالایی هستند و توجه به نیازهای بهداشت روانی و نادیده نگرفتن بعد روانی در این گروه از بیماران بسیار حیاتی است.

وی با اشاره به مطالعه کیفی صورت گرفته در خصوص بهبودیافتگان کووید -19 اظهار کرد: بنده به اتفاق همکاران پژوهشی خود در یک مطالعه کیفی سعی بر فهم و ارائه تصویر روشنی از آشفتگی های روحی- روانی بهبودیافتگان از کووید 19 را در طی گذر از بحران بیماری داشتیم چرا که شناخت آشفتگی های روحی- روانی بیماران مبتلا به کووید 19 به هنگام گذر از بحران بیماری و پس از آن، می تواند با دانش افزایی برای آینده و گرفتن خروجی برای رفتن به مرحله پیش از بحران و ایجاد شرایط پیشگیری برای آسیب های روانی ناشی از اپیدمی کووید 19 بسیار کارساز باشد.

استادیار دانشکده پرستاری مامایی ارومیه در ادامه خاطر نشان کرد : یکی از آشفتگی های روحی- روانی این بیماران زندگی برزخی بود که اشاره به وجود یک بلاتکلیفی روانی و ماندن بین بودن یا نبودن در زندگی داشت، سردرگمی یا بلاتکلیفی ناشی از داشتن اعتماد یا بی اعتمادی به حجم وسیعی از اخبار و اطلاعات مربوط به بیماری، آشفتگی ناشی از اینکه در ادامه فرایند بیماری چه سرنوشتی در انتظار آنان است؟ آیا شرایط وخیم تر شده و به لحظه مرگ نزدیک تر می شوند؟ باعث ایجاد احساس دست و پنجه زدن در میانه بین مرگ و زندگی در بیماران گشته بود.

دکتر مرادی در خصوص آشفتگی روحی روانی کرونا یادآور شد : بیماران از این که از زمان دقیق خاتمه این بحران و حصر اجباری اطلاعی ندارند، ممکن است دچار آشفتگی های روحی- روانی و کرختی عاطفی شوند.

وی در ادامه در خصوص احتمال ابتلا به افسردگی در بیماران کرونایی گفت :در چنین شرایطی اضطراب می تواند تا حد افسردگی پیش رود و این خطر شایعی است زیرا فرد فقدان تماس های اجتماعی را به شدت احساس می نماید.

استادیار دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه با اشاره به شرایط نامناسب فرد از لحاظ روحی در زمان قرنطینه افزود : شرایط قرنطینه باعث می گردد که بیماران حمایت های روانی خانواده و اطرافیان را از دست بدهد که این خود موجب تشدید فشارها و آسیب روانی می گردد.

دکتر مرادی ادامه داد: بار روانی انتقال دهنده بودن بیماری به وسیله فشار روانی ناشی از ترس از انتقال آلودگی به افراد خانواده و سایرین، حس طرد شدگی و انگ کرونایی باعث تحمیل فشار روانی بالایی به بیماران می گردد.

استادیار دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه با بیان اینکه نحوه ارتباطات در خصوص COVID-19 جهت جلوگیری از ایجاد انگ بسیار مهم است گفت: باید محیطی ایجاد گردد که در آن بیماری و تأثیر آن با صراحت، صادقانه و مؤثر مورد بحث و آنالیز قرار گیرد و هنگام صحبت کردن در خصوص بیماری کووید 19 باید توجه داشت که زبان بکار رفته در خصوص این بیماران نباید دارای معنا و بار منفی باشد و نگرشهای استیگمایی و برچسب زدن را تقویت کند.

وی در نهایت در خصوص اثرات منفی کلمات و بار روانی آنها اضافه نمود : بکاربردن کلماتی مانند مشکوک، ایزوله و ... می تواند به تداوم کلیشه های منفی موجود و یا پیش فرض های غلط منجر گردد و ترس و وحشت گسترده ای ایجاد نماید یا افرادی را که مبتلا به این بیماری هستند را از حقوق و شرایط انسانی محروم سازد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کرونا و برزخی بین بودن یا نبودن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و برزخی بین بودن یا نبودن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید