کشف نشانه های حیات در سیاره زهره؛ فسفین نشانه قطعی حیات است؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، گروه بین المللی از ستاره شناسان، امروز در کنفرانس خبری انجمن نجوم سلطنتی بریتانیا اعلام کردند که مولکول کمیاب فسفین را در ابر های زهره مشاهده نموده اند.

کشف نشانه های حیات در سیاره زهره؛ فسفین نشانه قطعی حیات است؟

مشاهده فسفین می تواند نشانه ای از وجود حیات در سیاره زهره باشد. بر روی زمین این گاز تنها به صورت صنعتی و یا از طریق میکروب هایی که در محیط بدون اکسیژن رشد می نمایند فراوری می گردد. دانشمندان پیش از این گمان می کردند که ابر های مرتفع زهره می توانند مکانی برای رشد حیات میکروبی باشند؛ مکانی دور از سطح داغ زهره، اما نیازمند به تحمل محیط اسیدی بالا. مشاهده فسفین در زهره می تواند نشانه ای از کشف حیات فرازمینی هوایی باشد.

سارا سیگر (Sara Seager)، استاد فیزیک و علوم سیاره ای دانشگاه ام. آی. تی (MIT) گفت: دلیل جالب بودن این موضوع این است که ما گاز فسفین را کشف نموده ایم که به جو زهره تعلق ندارد. ما می توانیم بگوییم که ممکن است این موضوع، با وجود زندگی در این سیاره مرتبط باشد.

مشاهده مولکول های فسفین در جو زهره

جین گریوز (Jane Greaves)، استاد ستاره شناسی دانشگاه کاردیف (Cardiff University) و پژوهشگر ارشد این پروژه تصمیم گرفت که ابر های زهره را با یاری تلسکوپ جیمز کلرک ماکسول (JCMT) دقیق تر مورد آنالیز قرار دهد تا وجود فسفین را شناسایی کند. سپس آنالیز ها با آرایه میلی متری عظیم آتاکاما (ALMA) ادامه یافت تا نتایج پژوهش، مورد تایید قرار بگیرند، اما پژوهشگران نتوانستند مقدار فسفین را محاسبه نمایند.

گریوز گفت: ما توانستیم بسیاری از موارد مانند آتش فشان ها، شهاب سنگ ها و حتی صاعقه ها را که موجب تقویت انرژی می شوند، آنالیز کنیم.

دانشمندان اظهار داشتند که ممکن است فرآیند های شیمیایی یا فتوشیمیایی ناشناخته ای نیز در این میان وجود داشته باشند.

گریوز ادامه داد: فسفین، یک زیست نشانگر است و می تواند برای رسیدن به یک ریشه بیولوژیک، ردیابی گردد. کشف فسفین، نشان دهنده این موضوع است که امکان دارد نشانه های زندگی در ابر های زهره وجود داشته باشند. من فکر می کنم این امکان وجود دارد که زهره، قابل سکونت باشد.

گریوز در پاسخ به این سوال که آیا مطمئن است که ماده شیمیایی کشف شده می تواند فسفین باشد، گفت: هنگامی که داده های به دست آمده را مورد آنالیز قرار دادیم، دریافتیم که این ماده شیمیایی، قطعا فسفین است و ماده دیگری نیست.

وی اضافه کرد: گام بعدی ما پرداختن به این موضوع است که چرا فسفین در زهره وجود دارد.

گریوز در پاسخ به این سوال که آیا ریزارگانیسم ها می توانند فسفین را در جو زهره فراوری نمایند، گفت: این موضوع بسیار سخت است که بخواهیم وجود فسفین را بدون وجود زندگی شرح دهیم. ما روش ساده ای را در اختیار نداریم تا آزمایشی انجام دهیم که نشان دهد آیا امکان زنده ماندن در جو زهره وجود دارد یا خیر.

وی اضافه کرد: ما نمی توانیم بگوییم که زندگی یقینا در زهره وجود دارد، اما امید زیادی نسبت به این موضوع داریم. در هر حال نمی توانیم مطمئن باشیم که آزمایش ها از این مرحله فراتر بروند. شاید بهترین راه چاره این باشد که فضاپیما هایی به زهره فرستاده شوند و نمونه های لازم را جمع آوری نمایند.

این تیم ابتدا از تلسکوپ جیمز کلرک ماکسول هاوایی برای این مشاهده استفاده کردند و سپس در ادامه تحقیقات به یاری تلسکوپ آلما در آتاکاما شیلی مشاهدات اولیه تایید شد.

رفتار مولکول های فسفین در جو زهره

فسفین چیست؟

فسفین (Phosphine) با فرمول شیمیایی PH 3 یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب کم 24404 است؛ که جرم مولی آن 33.99758 g/mol می باشد. شکل ظاهری این ترکیب، گاز بی رنگ است.

فسفین گاز بی رنگ و بسیار سمی است که در زمین توسط ارگانیسم هایی فراوری می گردد که برای زنده ماندن به اکسیژن نیازی ندارند و یا می توان آن ها در آزمایشگاه به وجود آورد. ستاره شناسان طی سال های اخیر، این موضوع را مطرح نموده اند که فسفین می تواند یک نشانه شیمیایی باشد که با فرآیند های بیولوژیکی سیارات فراخورشیدی در ارتباط است.

در سال 2019، جستجوی فسفین در جو سیارات فراخورشیدی به عنوان نشانگر حیات احتمالی در آن ها پیشنهاد شد.

اطلاعات مربوط به این کشف امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین منتشر و به عنوان یک مقاله علمی در مجله نیچر Nature منتشر می گردد.

سیارهٔ ناهید از نظر مداری، نزدیک ترین فاصله به زمین را دارد و بعد از ماه، درخشان ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب در آسمان زمین دیده می گردد

منبع: فرارو

به "کشف نشانه های حیات در سیاره زهره؛ فسفین نشانه قطعی حیات است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نشانه های حیات در سیاره زهره؛ فسفین نشانه قطعی حیات است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید