5 نکته مهم که برای خرید کیس کامپیوتر باید به آن ها توجه کنید

به گزارش وبلاگ کاتالوگ و بروشور، بسیاری از کاربران زمانی که می خواهند یک کامپیوتر دسکتاپ را خریداری کنند، معمولا پردازنده و کارت گرافیک را در بالاترین اولویت قرار می دهند. در این میان خود کیس کامپیوتر مورد توجه زیادی قرار نمی گیرد. اگرچه قطعاتی مانند پردازنده، کارت گرافیک، مادربرد و دیگر موارد اهمیت بسیار زیادی دارند، اما اهمیت کیس کامپیوتر نباید دست کم گرفته شود.

5 نکته مهم که برای خرید کیس کامپیوتر باید به آن ها توجه کنید

کیس تنها یک جعبه ساده برای قرارگیری قطعات و مخفی کردن کابل ها نیست. کیس کامپیوتر نه تنها به سیستم شما هویت می بخشد، بلکه نقش مهمی در انتخاب قطعات هم ایفا می کند. در این مقاله به 5 نکته مهم می پردازیم که قبل از خرید کیس کامپیوتر باید به آن ها توجه نشان بدهید.

کیس کامپیوتر گرین مدل Surena z5

3,608,000

تومان

کیس مخصوص بازی تسکو مدل GC-TA-4490 RGB

2,672,000

تومان

خرید کیس کامپیوتر از وبلاگ کاتالوگ و بروشور

مشاهده همه

انتخاب اندازه کیس

وقتی صحبت از کیس های کامپیوتر می شود، باید از بین اندازه های مختلف دست به انتخاب بزنید. معمولا اندازه کیس ها به سه دسته اصلی فول تاور (Full Tower)، مید تاور (Mid Tower) و مینی تاور (Mini Tower) تقسیم می شود. برای بیشتر کاربران، کیس های مید تاور گزینه مناسبی هستند مگر اینکه نیازهای خاصی دارید و باید از کیس بزرگ تر یا کوچک تر از این سایز استفاده کنید. کیس های مید تاور خیلی بزرگ نیستند و فضای زیادی را برای قطعات کلیدی فراهم می کنند. این نوع کیس ها می توانند مادربردهای استاندارد ATX را در خود جای دهند ولی می توانند مادربردهای کوچک تر هم در آن ها قرار دهید. البته برای این نوع کیس ها بهتر است از مادربردهای mini-ITX یا micro-ATX استفاده نکنید زیرا با این کار فضای خالی زیادی در کیس باقی می ماند و این موضوع جلوه خوبی ندارد.

کیس های فول تاور در مقایسه با مدل های مید تاور بسیار بزرگ تر هستند. این کیس ها حتی می توانند مادربردهای extended-ATX را هم در خود جای دهند. کاربران حرفه ای که مثلا در پی استفاده از سیستم های خنک کننده آبی شخصی سازی شده هستند، از این نوع کیس ها استفاده می کنند. به طور کلی اگر نیاز خاصی ندارید، بهتر است این نوع کیس ها را خریداری نکنید زیرا هم اندازه بسیار بزرگی دارند و هم طبیعتا قیمت آن ها بیشتر از مدل های کوچک تر است.

در نهایت باید به کیس های جمع و جور یا مینی تاور اشاره کنیم. این نوع کیس ها مناسب افرادی است که دوست ندارند کیس کامپیوتر فضای زیادی از میز را اشغال کند. بعضی از این کیس ها در حد و اندازه کنسول های بازی هستند و به همین علت برای بعضی کاربران جذابیت زیادی دارند. اما بعضی از این کیس ها که از اندازه کوچک و طراحی های خاص بهره می برند، کاربر را برای قرارگیری قطعات به زحمت زیادی می اندازند. همچنین باید به احتمال بروز مشکل از نظر حرارت و سایر موارد این چنینی هم اشاره کنیم. بنابراین اگرچه از نظر ظاهری جذابیت زیادی دارند، ولی قبل از خرید به این نکات هم توجه نشان بدهید.

در نهایت باید بگوییم که برای بیشتر کاربران، کیس کامپیوتر مید تاور بهترین گزینه است ولی اگر حرفه ای هستید یا نیازهای خاصی دارید، می توانید دیگر مدل ها را هم در نظر بگیرید.

کیس کامپیوتر گرین مدل Surena z5

3,608,000 تومان

مشاهده و خرید

سیستم خنک کننده

قبل از خرید کیس کامپیوتر باید به سیستم خنک کننده ای که می خواهید استفاده کنید توجه نشان بدهید. گفتنی است کیس های مختلف از نظر گردش هوا عملکرد یکسانی ندارند و بین آن ها تفاوت های زیادی دیده می شود. در این زمینه، کیس های کوچک مبتنی بر طراحی های خاص بدترین عملکرد را دارند زیرا از فضای کافی بهره نمی برند. بنابراین در این زمینه فضای داخلی کیس و تعداد فن های تعبیه شده در آن اهمیت بسیار زیادی دارند.

توصیه می کنیم به تعداد دریچه های هوا روی بدنه کیس و اندازه فضای موجود در آن برای نصب فن ها توجه کافی داشته باشید. اگرچه اگرچه بسیاری از کیس ها به شما اجازه می دهند 6 یا حتی تعداد بیشتری فن نصب کنید، اما بعضی از کیس های موجود در بازار از فضای کافی برای بیشتر از 2 فن بهره نمی برند. به طور کلی، کیس شما باید حداقل دارای یک فن برای وارد کردن هوای خنک به فضای داخلی باشد و حداقل یک فن هم برای خروج هوای گرم از کیس مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین بهتر است کیس موردنظر از فیلتر گردوغبار یا توری بر روی فن ها استفاده کند تا اندازه ورود گرد و غبار به داخل کیس کاهش پیدا کند. گردوغبار دشمن مهم قطعات الکترونیکی هستند و می توانند در عملکرد آن ها اختلال ایجاد کنند.

کیس مخصوص بازی تسکو مدل GC-TA-4490 RGB

2,672,000 تومان

مشاهده و خرید

خنک کننده پردازنده

برای خنک کردن پردازنده باید از بین خنک کننده های بادی و آبی دست به انتخاب بزنید. در زمینه خنک کننده های بادی،به خصوص اگر در پی استفاده از خنک کننده بزرگی هستید، باید ببینید آیا مدل موردنظر با کیس شما سازگار هستند یا نه. بنابراین در صورتی که می خواهید از خنک کننده بادی بزرگی استفاده کنید، پس طبیعتا باید یک کیس با ابعاد بزرگ خریداری کنید تا در این زمینه با مسئله ای روبرو نشوید.

اما در مورد خنک کننده های آبی باید بگوییم که این ابزارها از رادیاتور استفاده می کنند که همراه با فن در اختیار شما قرار می گیرند. بنابراین در این مورد، باید ببینید که آیا رادیاتور موردنظر در کیس قرار می گیرد یا نه. خنک کننده های آبی با رادیاتورهای دارای اندازه بین 120 تا 420 میلی متر به فروش می رسند. اما برای بسیاری از کاربران، رادیاتورهای 240 و 360 میلی متری به اندازه کافی قدرتمند هستند. در کنار طول رادیاتورها، باید به ضخامت آن ها هم توجه کنید. بنابراین اگر می خواهید از خنک کننده آبی برای پردازنده استفاده کنید، برای خرید کیس کامپیوتر به این موضوع توجه کنید تا برای نصب این سیستم خنک کننده با مشکل روبرو نشوید.

فن کیس دیویژن مدل 12025L

240,000

210,000

تومان

خنک کننده پردازنده مدل ice-man هفت رنگ

1,190,000

1,166,200

تومان

خرید خنک کننده پردازنده از وبلاگ کاتالوگ و بروشور

مشاهده همه

پنل I/O جلویی

تمام کیس های کامپیوتر معمولا از دو پنل I/O بهره می برند که پنل اصلی در پشت کیس قرار گرفته است و پنل ثانویه در بخش جلویی یا بخش فوقانی تعبیه شده است. در این پنل معمولا شاهد بعضی پورت های مهم مانند چند پورت USB، جک میکروفون، جک هدفون و دکمه پاور و ریستارت هستیم. بنابراین کاربران به جای اینکه مثلا هدفون یا هارد اکسترنال را به پنل پشتی کیس کامپیوتر وصل کنند، با بهره گیری از این پنل می توانند به سادگی این کار را انجام دهند.

بنابراین بهتر است در پنل جلویی I/O حداقل 2 پورت USB قرار داشته باشد. بسیاری از کاربران در این بخش پورت USB-C را ارائه نمی دهند ولی اگر به این پورت نیاز دارید، به این موضوع توجه کنید. همچنین باید خاطرنشان کنیم جک هدفون قرار گرفته در این پنل معمولا کیفیت خوبی ارائه نمی دهد و بنابراین بهتر است هدفون را مستقیما به مادربرد یا کارت صدا وصل کنید. بسیاری از کیس ها از نورپردازی RGB جذابی بهره می برند که معمولا در این پنل شاهد دکمه ای برای کنترل نورپردازی هم هستیم. اما در نهایت در این زمینه سلیقه و اولویت های شما اهمیت دارد و باید ببینید به چه ویژگی هایی نیاز دارید.

کیس کامپیوتر مستر تک مدل ATRON MESH

1,950,000 تومان

مشاهده و خرید

ابعاد مجاز برای قطعات

همانطور که احتمالا می دانید، این روزها کارت گرافیک های تازه می توانند حجم قابل توجهی از کیس را اشغال کنند. خوشبختانه، سازندگان کیس ها ابعاد مجاز برای خنک کننده پردازنده و کارت گرافیک را اعلام می کنند. خنک کننده های آبی حجم زیادی دارند و باید ببینید اصلا رادیاتور به خوبی در کیس جا می شود یا نه. همین موضوع برای خنک کننده های بادی هم صدق می کند زیرا بعضی از آن ها از ابعاد بزرگی بهره می برند. از سوی دیگر اندازه کارت گرافیک را هم نباید نادیده بگیریم. بسیاری از کارت گرافیک های قدرتمند ابعاد بسیار بزرگی دارند و طبیعتا کیس موردنظر باید بتواند کارت گرافیک را در خود جای دهد.

طراحی کیس

کیس کامپیوتر از نظر ظاهری اهمیت زیادی دارد زیرا تا حد زیادی جذابیت ستاپ شما را تعیین می کند. با توجه به اینکه حین استفاده از کامپیوتر معمولا کیس همواره جلوی چشم قرار گرفته است، اگر طراحی جذابی داشته باشد، تجربه استفاده از کامپیوتر را لذت بخش تر می کند. این روزها بسیاری از کیس ها از پنل شیشه ای بهره می برند که به شما اجازه می دهد داخل بدنه را مشاهده کنید. در زمینه نورپردازی RGB هم به گزینه های زیادی دسترسی دارید که می توانید از بین آن ها دست به انتخاب بزنید. در هر صورت طراحی کیس یک موضوع کاملا سلیقه ای است و باید ببینید کدام کیس با سلیقه شما سازگاری بیشتری دارد.

کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W

2,510,000 تومان

مشاهده و خرید

سخن پایانی

خوشبختانه در بازار ایران انواع و اقسام کیس کامپیوتر با ویژگی ها و قیمت های متفاوت به فروش می رسد. بنابراین با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، خیلی راحت می توانید یک کیس مناسب برای کامپیوتر خود خریداری کنید. همانطور که چند بار در این مطلب اشاره کردیم، برای بیشتر کاربران کیس های مید تاور گزینه های خوبی هستند و برای قطعات فضای کافی ارائه می کنند.

اما اگر نیازهای خاصی دارید یا در کل می خواهید با کامپیوتر کارهای خاصی را انجام دهید، پس در این صورت می توانید با توجه به نیاز خود، بهترین کیس را انتخاب کنید.

کیس کامپیوتر گرین مدل Surena z5

3,608,000

تومان

کیس مخصوص بازی تسکو مدل GC-TA-4490 RGB

2,672,000

تومان

خرید کیس کامپیوتر از وبلاگ کاتالوگ و بروشور

مشاهده همه

منبع: XDA

سوالات متداول

کیس های کامپیوتر در چه اندازه هایی به فروش می رسند؟

معمولا اندازه کیس ها به سه دسته اصلی فول تاور (Full Tower)، مید تاور (Mid Tower) و مینی تاور (Mini Tower) تقسیم می شود. برای بیشتر کاربران، کیس های مید تاور گزینه مناسبی هستند مگر اینکه نیازهای خاصی دارید و باید از کیس بزرگ تر یا کوچک تر از این سایز استفاده کنید.

قبل از خرید کیس کامپیوتر باید سیستم خنک کننده را هم در نظر بگیریم؟

قبل از خرید کیس کامپیوتر باید به سیستم خنک کننده ای که می خواهید استفاده کنید توجه نشان بدهید. گفتنی است کیس های مختلف از نظر گردش هوا عملکرد یکسانی ندارند و بین آن ها تفاوت های زیادی دیده می شود. در این زمینه، کیس های کوچک مبتنی بر طراحی های خاص بدترین عملکرد را دارند زیرا از فضای کافی بهره نمی برند. بنابراین در این زمینه فضای داخلی کیس و تعداد فن های تعبیه شده در آن اهمیت بسیار زیادی دارند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 نکته مهم که برای خرید کیس کامپیوتر باید به آن ها توجه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته مهم که برای خرید کیس کامپیوتر باید به آن ها توجه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید